Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@13:06:50 GMT

سیمای خوبانحکایتی از خمام و 172 شهید سرفرازش

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۳۴۸۵

سیمای خوبانحکایتی از خمام و 172 شهید سرفرازش

به گزارش ایرنا ، حجت‌الاسلام مهدی صادقی اظهار داشت: پژوهش و گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای تالیف کتاب از سال 64 آغاز شد، اما از افزون بر 13 سال پیش به صورت جدی روی آن کار شده و طی پنج سال اخیر به صورت مستمر و همراه تحقیقات میدانی بوده است.
این نویسنده و محقق خمامی تصریح کرد : سیمای خوبان مشتمل بر دو 2 فصل است که فصل نخست به تاریخچه ای از بخش خمام ، معرفی شهر و روستاهای این‌بخش، موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین آماری از تعداد شهدای هر منطقه، مزار آنها است ؛ به‌عنوان مثال 156 شهید از مجموع 172 شهید بخش خمام در داخل این‌بخش و 16 شهید دیگری که خارج از بخش خمام در خاک آرمیده‌اند که از آن جمله می توان به آیت‌الله ملامحمد خمامی به خاک سپرده در نجف اشرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به این که فصل دوم شامل زندگینامه، خاطرات و اطلاعاتی از شهدای بخش خمام است، افزود : برای این کتاب دو نوع فهرست در نظر گرفته شده، که فهرست نخست بر اساس شهر و دهستان‌های بخش خمام بوده و فهرست دوم اسامی شهدا به ترتیب حروف الفبا است که امکان دسترسی به اطلاعات هر شهید را فراهم کرده .
حجت‌الاسلام مهدی صادقی خاطرنشان کرد: برای برخی از شهدای والامقام خمام نظیر شهید مهدی شریفی پور اطلاعات بیشتری وجود دارد که کتاب دیگری نوشته شده و در دست ویراستاری است ، همچنین در مورد شهید زحمتکش نیز چنین شرایطی وجود دارد.
حجت‌الاسلام صادقی هدف از تالیف و انتشار این کتاب را ایجاد یک تجسم ذهنی از کل زندگانی و سجایای اخلاقی شهدای بخش خمام قلمداد کرده و یادآور شد : در عصر و موقعیت فعلی اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت، شناساندن سیره و سیرت شهدا نیاز مبرم جامعه بوده که در مقطعی از زمان با فداکاری و از خود گذشتگی از کیان ملی مهین و دیانت دفاع و امنیت، عزت، آرامش و استقلال را برای میهن فراهم کردند.
به گفته‌ی وی، کتاب سیمای خوبان در برگیرنده‌ی فرازهایی عرفانی و تربیتی از وصایای شهدای بخش خمام می‌باشد که 172 شهید والامقام این بخش را در برگرفته و البته سعی گردیده تا دستخط شهیدان به همراه عکس‌های تاریخی در کتاب گنجانده شده و حداقل 1 خاطره از هر شهید نقل شده باشد.
این محقق خمامی، ادامه داد : آیت‌الله شهید ملامحمد خمامی به عنوان اولین شهید بخش خمام یک شهید شاخص بوده که به صورت ویژه در ابتدای فصل دوم به آن پرداخته شد، که این موضوع به دلیل عظمت و بزرگی شهید خمامی بوده است.
به گفته‌ی حجت‌الاسلام صادقی، پیش‌تر ساخت تندیس وی و نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله خمامی مصوب شد ، که عملی نشد و انتظار می‌رود در دستور پیگیری قرار گیرد.
نویسنده در پایان با تقدیر از حجت‌الاسلام سیدجمال عظیمی برای طراحی جلد و صفحات کتاب سیمای خوبان، خاطرنشان کرد : بنیاد شهید استان گیلان در امر ویراستاری و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات برخی شهدا همکاری لازم را داشته و البته همکاری مرکز حفظ آثار سپاه، مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بخشداری خمام، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها شایسته تقدیر است.
در فرازی از وصیتنامه شهید محمد باقر ابراهیم نژاد در این کتاب می خوانیم : ' من باید در این زمان حساس وظیفه ای را که دین و میهن به عهده من گذاشته انجام دهم . می دانم که از این ماموریت زنده بر نمی گردم ، من به خاطر این ملت ، به خاطر پیروزی ، به خاطر هر آنچه در وجود بشر زیباست به این ماموریت آمده ام. '
نام و یادشان همواره گرامی باد.
6030

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی پیکر شهید عزیزپور محمدی پس از ۴۰ سال

پیکر مطهر شهید منصور عزیزپور محمدی؛ از شهدای سرفراز شهرستان‌ اهواز پس از ۴۰ سال شناسایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سرهنگ پاسدار محمدرضا نعمتی؛ معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان گفت: پیکر مطهر شهیدان والامقام غلامعلی عشیری لیوسی و منصور عزیزپور محمدی؛ از شهدای سرفراز شهرستان‌های دزفول و اهواز پس از 40 سال شناسایی شدند.

وی افزود: شهید عشیری لیوسی و شهید محمدی به ترتیب در تاریخ‌های اول فروردین سال 1361 و دوم فروردین سال 1363 به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

سرهنگ نعمتی گفت: پیکر مطهر این شهیدان گرانقدر امروز ساعت 9:30 صبح با استقبال مردم قدرشناس از طریق فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اهواز وارد استان شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی پیکر شهید عزیزپور محمدی پس از ۴۰ سال
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ۷۵۰ شهید دفاع مقدس تک فرزند خانواده بودند
  • پیکر مطهر شهید عشیری لیوسی؛ پس از ۴۰ سال کشف و شناسایی شد
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • شهید مطهری از اساتید حوزه تربیت بود
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود