Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@08:39:08 GMT

رهایی جوانان از گناه با یک حرکت عاقلانه

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۷۷۴۰

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: در فرهنگ دینی انسان كه كرامت خود را به استناد خلافت خويش از آفريدگار نظام هستي دارد و گذشته از جاودانگي در آخرت مي‌تواند چهره‌اي ماندگار از خود در دنيا ترسيم نمايد. بواسطه افعال مورد قبول خدا باشد سهمي از عنداللّهي شدن دارد و طبق آية: ﴿مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ﴾[1]باقي خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقف و صدقه نموداري از اين رهنمود حيات مستمرّ است.
نهاد وقف همانند به بار آوردن فرزند صالحِ سالك و داعي محبوب و ماندگار است. چنانكه همسان سنّت صحيح و ماندگار است لذا اين امور در كنار هم قرار گرفته‌اند از حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) نقل كرده‌اند كه: «ستّةٌ تَلْحَقُ المؤمنَ بَعْد مَوتِه: ولدٌ يَستغفر له و مصحفٌ يخلفه و غرسٌ يفرسه و قليبٌ يحفره و صدقة يجريها و سنّةٌ يُؤخذ بها من بعده»[2]
وقف و صدقه هردو خیرات است اما در کیفیت و احکام خیرات باهم فرق دارند؛ وقف، صدقة جاريه و پوياست برخلاف صدقه جامد و ايستانیست.

از نمونه وقف های عالی تاریخ می توان از کارهای مرحوم سيّد مرتضي و شيخ طوسي و اين بزرگان در پایه گذاری حوزه علمیه نجف نام برد. مرحوم بحرالعلوم (رضوان الله عليه) مي‌گويد راز موفقيّت نجف در موقوفات سيّد مرتضي می داند. وضع مالي‌ او خوب بود و به جاي اينكه مال را وقف اطعام و شمع و ...بکند، وقف كرده كه لوازم‌ التحرير را به طلبه‌هاي نجف بدهد.


توصیه ای به واقفان محترم
واقفان با توجه به جاری و سیال بودن وقف و قوام آن به این سیالیت در انشاي صيغه وقف كاربري خاصي را در نظر نگيرند كه متوليان بعدي مجبور شوند در مدار بسته و جامد حركت كنند بلكه نحوة بهره‌ برداري از آن را مطلق و آزاد قرار دهند چون آنچه بايد از طلق بودن به در آيد و مقيّد و بسته شود خود عين است نه بيش از آن; مثلاً اگر كسي خواست زميني را بر اساس نیاز روز وقف بهداشت و درمان جامعه كند چنين انشاء ننمايد که: اين زمين مشخص, وقف بهداشت و درمان است ... عین مال را وقف عام نماید تا در صورتی که در آینده نیاز به تغییر کاربری ببر اساس مصلحت جامه رخ داد، بتوانند با حفظ عینیت وقف کاربری آن را تغییر بدهند.
در روايات ما ائمه (عليهم السلام) فرمودند: انسان كه مُرد عملش منقطع مي‌ شود مگر كسي كه يك سنّت پايدار و ماندگار بگذارد آن‌گاه مثال زدند به صدقه جاريه (وقف) اما در مقابل صدقه اگر چه دارای برکات فراوان بوده اما اثر آن آنی و کوتاه و زود گذر است.

پرده برداری از راز موفقعیت های بزرگ در نجف
از نمونه وقف های عالی تاریخ می توان از کارهای مرحوم سيّد مرتضي و شيخ طوسي و اين بزرگان در پایه گذاری حوزه علمیه نجف نام برد. مرحوم  بحرالعلوم (رضوان الله عليه) مي‌گويد راز موفقيّت نجف در موقوفات سيّد مرتضي می داند. وضع مالي‌ او خوب بود و  به جاي اينكه مال را وقف اطعام و شمع و ...بکند، وقف كرده كه لوازم‌ التحرير را به طلبه‌هاي نجف بدهد.
ایشان طلبه‌هايي كه  به درسشان می آمدند را شناسايي كرده واگر طلبه خيلي زرنگ بود ماهي دوازده دينار به او شهريه می داد كه تو فقط درس بخوان, يكي ديگر را بررسي كرده او هم خوش‌ استعداد است اما به استعداد اين نمي‌ رسد ماهي هشت دينار به او داد با این موقوفات ایشان شيخ محمدحسن طوسي قاضي عبدالجبّار, اين قاضي عبدالجبّار و..را پروش داد.[3]

ثلث مالت را خودت وقف کن
جامعه ما , جامعه بسيار پربركتي است جامعه ما باید مالي را براي كشف داروهاي بيماري‌ هاي صعب‌ العلاج وقف كند؛ برای تولید دانش های بنیادین, برای ایجاد مشاغل پایدار. به فردی که درآمد ندارد میشود  صدقه داد اما می شود با وقف هم برای او شغل پایدار ایجاد و هم کرامت او را حفظ کرد و از طرفی از تنبلی و هدر رفت سرمایه در جامعه جلوگیری کرد.
انسان چراغ را پشت سر نمی گیرد بلکه جلو می گیرد تا راه را روشن کند؛ هرگز به اين فکر نباشيم که بميريم بچه‌ها براي ما کار کنند.
حضرت امير‌المومنين (سلام الله عليه) می فرماید: که مزاحم ديگران نباش[4] وصي خودت باش، خودت مشخص بکن زمان حياتت ثلث خودت را وقف بکن يا براي بيمارستان يا علم یا کارخانه خوب یا مسجد یا باشگاه و ...
با وقف های درست می توان جوانان را از خطرات حفظ کرد
امروز با وقف می توان اين جوان‌ ها را از خطر برهانيم. اينها را ساماندهي کنيم. چه بسیار از جوانانی که در اثر نبود وقف صحیح نمی توانند ازدواج کنند, ما می توانیم با یک وقف جاریه و نه صدقه ساکن، نسل های متمادی را از آفت گناه نجات بدهیم. اگر خدايي ناکرده يک جواني کج‌ راهه برود، زندگي براي آن پدر و مادر و حتی براي آن جامعه تلخ است.
متاسفانه وقف با چنین کاربد عظیم و تمدن ساز در اثر طغيانِ حاكمان زراندوز و سرداران سرير سيم‌ و وزیران دنیاپرست همانند بسياري از احكام و حِكَم در مدت زمان حکومت پهلوی به دست نسيان سپرده شد و یا درآمد آن مصرف نابجا می شد؛ با قيام بنيان‌ گذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني(ره) و اجتهاد فقيهانه و تسديد همه‌جانبه مراجع عظام تقليد و نايبان عامّ حضرت امام مهدي موجود موعود(عج) و جهاد خالصانه امت بزرگ و ملت بزرگوار ايران بخش قابل توجهي از آن قوانينِ پوشیده و فراموش شده وقف احیاء شد.

امروز با وقف می توان اين جوان‌ ها را از خطر برهانيم. اينها را ساماندهي کنيم. چه بسیار از جوانانی که در اثر نبود وقف صحیح نمی توانند ازدواج کنند, ما می توانیم با یک وقف جاریه و نه صدقه ساکن، نسل های متمادی را از آفت گناه نجات بدهیم. اگر خدايي ناکرده يک جواني کج‌ راهه برود، زندگي براي آن پدر و مادر و حتی براي آن جامعه تلخ است.

وقف سهم تعيين‌كننده‌اي در تأمين اركان تمدّني كه در متن تديّن نهفته است دارد. امروز نیز باید هوشیار باشیم که با هم واقفان صحیح وقف کنند و هم ناظران در امانت وقف خیانت نکنند که شاید در ظاهر و در کوتاه مدت این عمل به مصلحت حاکمان و ناظران وقف است اما در طولانی مدت چون گذشته بار دیگر مردم از وقف و انفاق ناامید می کند و گناه اخروی آن بسی سنگین تر از مصائب دنیایی آن است.
پی نوشت ها:
[1] - سوره نحل، آيهٴ 96
[2] - وسائل الشيعه (طبع مؤسسه آل‌البيت), ج19, ص173, كتاب الوقوف و الصدقات, باب 1. آثار شش چيز بعد از مرگ مؤمن به او مي‌رسد 1ـ فرزندي كه براي او استغفار كند 2ـ كتابي كه اثر تأليفي او باشد 3ـ درختي كه غرس كرده باشد 4ـ چاه آبي كه حفر كرده باشد 5ـ صدقه‌اي كه جريان داشته باشد (وقف) و سنّتي كه بعد از او مورد عمل قرار گيرد.
[3] - ریحانة الادب،ج 4،ص 190- رجال نجاشی،ص 261.
[4] - «كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ»نهج البلاغه, خطبه254.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در تجمع دانشجویان در حمایت از جنبش دانشجویان امریکا ضمن تشکر از دانشجویان و اساتید انقلابی دانشگاه برای حضور در این تحصن نمادین، گفت: این تحصن نمادین در به اعتراض به اهانت به ساحت علم و عالم است.

وی ادامه داد: بعد از هجوم وحشیانه عوامل صهیونیستی و استکباری به ملت ستمدیده فلسطین که در این چند ماه رخ داد و شاهد شهادت هزاران تن از فرزندان ستم دیده فلسطین بودیم، یک موج بیداری در سطح دنیا برپا شده و امروز هم در کشور‌های شرقی و هم در کشور‌های غربی شاهد این هستیم که آزادی خواهان دنیا و به‌ویژه دانشگاهیان در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند.

رهایی اظهار کرد: موج اعتراض آن‌ها به ستم‌هایی است که بر مردم فلسطین وارد می‌شود و این اعتراضشان را در جای جای دنیا مطرح می‌کنند و از این جنبه جای خوشبختی است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: این موج بیداری در دنیا شکل گرفته است و امروز دیگر عوامل صهیونیستی نمی‌توانند موج مظلومیت بر پا کنند بلکه موج وحشی‌گری آن‌ها در سطح دنیا مطرح می‌شود.

رهایی با بیان اینکه در این جریانات دنیا با خوی استکباری آن‌ها و مظلومیت مردم فلسطین آشنا شده است، خاطر نشان کرد: در کنار آن عوامل پلیس و دولت آمریکا برخورد‌های زشت و وحشیانه‌ای با دانشجویان و دانشگاهیان و اساتید این کشور دارند و این رفتار در برخی کشور‌های دیگر مانند کانادا و استرالیا در حال تکرار است و به ساحت علم و عالم توهین می‌شود و به وحشیانه‌ترین شکل ممکن با افراد صاحب علم و عمل برخورد می‌شود.

رهایی اضافه کرد: دولت‌های غربی که همیشه در پشت چهره لیبرال منشی و آزادی‌خواهی، دولت‌ها و کشور‌هایی مانند ایران را محکوم کرده، ولی امروز خوی اصلی خود را نشان می‌دهند و هر نوع ندای آزادی‌خواهی را به وحشیانه‌ترین شکل سرکوب می‌کنند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر این امر را وجه مثبتی دانست که برای همه دنیا نمایان شده است و افزود: امروز همه مردم دنیا این خوی وحشی‌گری را مشاهده می‌کنند و دنیا در پشت چهره آزادی‌خواهی و آزادی‌طلبی استکبار را می‌بینند.

وی ابراز امیدواری کرد که این چنین حرکت‌هایی تا حد زیادی چهره مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهد چرا که دنیا به نحوی از مردم فلسطین دفاع می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • آزادی ۱۸ زندانی جرایم مالی در نذر هشتم سبزوار
  • پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی عاقلانه و مدبرانه بود