Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:29:27 GMT

راه‌های مبارزه با آفات چوبخوار چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۰۳۰۸

راه‌های مبارزه با آفات چوبخوار چیست؟

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: برای مبارزه با آفات چوبخوار راه‌های بسیاری وجود دارد که کشاورزان و باغداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

«مهدی یوسفی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آفات چوبخوار در شهرستان درمیان به حالت طغیانی در آمده، باغات را تصرف کرده‌ و درختان زیادی را از پا درآورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرچند عامل اصلی این مشکل خشکسالی‌های پی در پی بوده اما تغییر سبک زندگی مردم نیز نقش مهمی در این خصوص داشته است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: به گونه‌ای که چون در گذشته مردم برای گرم کردن منزل و پخت و پز از چوب و زغال استفاده می‌کردند همه چوب‌های خشک اطراف باغ را جمع‌آوری کرده و این امر باعث از بین رفتن آفات می‌شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: این موضوع به قدری محرز بود که برای افرادی که دارای رفت و آمد زیاد و مهمان‌نواز بودند ضرب‌المثل «باغچه آنان پر از خاکستر است»" به کار می‌رفت اما امروز چون مردم از گاز و نفت و برق برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند نه چوبی خاکستر می‌شود و نه آفتی از میان می‌رود.

وی تصریح کرد: این آفت که به سوسک شاخک بلند دهکده معروف است، در سال‌های اخیر و در پی ضعف ناشی از خشکسالی و کمبود مواد غذایی به حالت طغیانی درآمده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که راهکارهای فنی برای مقابله با این آفت وجود دارد، افزود: درخت گردو نسبت به تنش‌های آبیاری حتی در یک دوره کوتاه به ویژه در طول فصل گرما بسیار حساس است بنابراین دادن آب کافی به خاک در دوره‌های مشخص اولین شرط در پیشگیری و کنترل این آفت است.

یوسفی افزود: این آفت قادر است درختانی که دچار کمبود مواد غذایی هستند از فاصله دور تشخیص دهد بنابراین استفاده از کود سولفات پتاسیم شرط اساسی در کنترل این آفت است به طوری که عدم کاربرد پتاسیم سایر روش‌های مبارزه را بی‌اثر می‌کند.

وی اظهار کرد: جمع‌آوری شاخه‌های خشکیده و علف‌های هرز باغ و همچنین هرس قسمت‌های خشک درختان نیز یکی دیگر از روش‌های مبارزه با این آفت است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: استفاده از سیم‌های مفتولی برای از بین بردن و له کردن لارو و تزریق سم دورسبان و یا خمیر آنتی تارلو در سوراخ‌های درختان و ضربه زدن به درخت در اردیبهشت و جمع‌آوری سوسک‌ها و سوزاندن آنها نیز روشی موثر در مبارزه است.

یوسفی افزود: با توجه به طولانی بودن دوره تخم‌ریزی تفریخ و وجود لارو داخل بافت چوبی نه تنها سمپاشی تأثیری ندارد، بلکه با از میان بردن دشمنان طبیعی باعث طغیان آفت می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که این آفت طی سالیان مستمر به حالت طغیان درآمده است نمی‌توان یکباره و در طول یک فصل زراعی آن را نابود کرد و مراقبت و انجام اقدامات یاد شده در طی چند سال متمادی الزامی است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی، افزود: نخستین قدم در مبارزه با یک آفت شناسایی آن است و جهاد کشاورزی با تهیه و نصب انواع تله‌های فرمونی در کل سطح شهرستان، وجود و نبود برخی آفات چوبخوار را در شهرستان درمیان رصد کرده است.

یوسفی گفت: مدیریت جهاد کشاورزی با به‌کارگیری چهار عدد کارشناس ناظر گیاه‌پزشک و بررسی کل باغات شهرستان نقاط آلوده را که آفت به حالت ظغیانی در آمده، مشخص کرده است.

وی با بیان این‌که برگزاری کلاس‌های آموزشی در همه نقاط طغیانی برای آموزش و آگاه‌سازی کشاورزان صورت پذیرفته است، افزود: توزیع اطلاعیه و اطلاع‌رسانی در کل شهرستان به‌منظور آگاهی همه کشاورزان از وضعیت بحرانی موجود و همکاری تنگاتنگ با ستاد پدافند غیر عامل در راستای تحلیل خطر و آمادگی‌های مربوط به کمیته پدافند غیر عامل از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی مردم شهرستان و خرده مالکی بودن باغات این شهرستان در خصوص جذب اعتبارات برای کمک به کشاورزان صورت پذیرفته است.

یوسفی یادآور شد: کشاورزان و باغداران تنها با رعایت بهداشت باغ و استفاده از کود سولفات پتاسیم به راحتی می‌توانند باغات خود را که باعث سرسبزی زادبوم آنان بوده و یادگاری و زحمات نسل گذشته را حفظ کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت:  مبارزه با قاچاق دام در راستای حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از بین رفتن دام مولد است.
 کاظم قربانپور  با اشاره به اینکه هرگونه جابه جایی دام بدون مجوز‌های لازم طبق قانون قاچاق محسوب می‌شود، افزود: مبارزه با قاچاق دام برای امنیت غذایی جامعه انجام می‌شود و بهره برداران و دامداران موظفند در هنگام جا به جایی دام نسبت به اخذ مجوز‌های قانونی نظیر سند حمل بار و گواهی بهداشتی حمل دام از شبکه دامپزشکی اقدام کنند. 
وی گفت: به استناد تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دام‌های بدون مجوز مکشوفه ضبط و متخلفین نیز به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند.
قربانپور افزود: دستگاه‌های مرتبط مانند جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی در قالب گشت‌های مشترک با متخلفان و کسانی که اقدام به حمل دام غیرمجاز نمایند برخورد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • ساماندهی مراکز مجاز جمع آوری سیب صنعتی د رارومیه
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • قلع و قمع تصرفات غیر قانونی در آباده
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر