Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای رقابت در حالی مصوبه آزادسازی قیمت وکیوم باتوم و قیر تهاتری را صادر کرد تا از این پس به جای نرخ ارز مبادله‌ای، نرخ ارز آزاد مبنای محاسبه قیمت این فرآورده قرار گیرد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در گفت‌و گو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین پیرامون اثرات ناشی از اجرای این مصوبه گفت: مصوبه شورای رقابت درباره محاسبه قیمت ها برمبنای ارز آزاد کاملا برای حذف رانت موثر است؛ زیرا هر کالایی با سوبسید یا نرخ ارز مبادله ای به فروش می رسد، به طور قطع با رانت هایی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناصر تنگستانی افزود: این رانت ها به دلیل فاصله قیمتی بین ارز مبادله ای با ارز آزاد است که موجب می شود برخی افراد محصول را با نرخ ارز مبادله ای گرفته و در بازار با نرخ آزاد می فروشند تا از منافع آن استفاده کنند؛ بر همین اساس می توان گفت بخش عمده مقاومت هایی که نسبت به اجرای این مصوبه شاهد هستیم از بابت رانت هایی است که در این بخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه انجام معاملات این فرآورده ها به صورت ریالی خود سبب ارایه سوبسید به خریداران خارجی این محصولات می شود، گفت: اجرای این مصوبه می تواند نقش مهمی در حذف این رانت ها داشته باشد و بازار قیر را شفاف تر کند.

این مقام مسئول در پالایش نفت شیراز به موضوع کشش تقاضا نیز اشاره کرد و گفت: این مصوبه اثرات مثبتی را برای محصول از جنبه شفافیت قیمتی در بر دارد و برای بررسی کشش تقاضا در بازار نیز باید اجازه داد مدتی از اجرای مصوبه بگذرد تا کشش تقاضا نسبت به قیمت های جدید مشخص شود. زیرا با توجه به اینکه بخشی از فروش این محصول صادراتی است، در ابتدای اجرای این مصوبه ممکن است بازار مصرف نتواند مبنای جدید محاسبه قیمت را هضم کند.

وی به قیمت های صادراتی قیر نیز پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر قیر با قیمت پایین تری نسبت به قیمت های منطقه صادر می شود و اینکه قیمت قیر صادراتی ایران در حال حاضر پایین تر از نرخ های منطقه است، تنها برای خریداران خارجی این محصول رانتی ایجاد می کند. اما با اجرای مصوبه جدید می توان جلوی این رانت ها را گرفت.

تنگستانی با بیان اینکه این مصوبه عملیاتی بوده و از نظر اقتصادی اقدامی مثبت است، در خصوص مشکلات موجود در بحث قیر تهاتری و فروش بخشی از این فرآورده در بازار آزاد توسط برخی پیمانکاران گفت: فروش بخشی از این محصول در بازار آزاد خود رانت هایی را به همراه داشته و موجب دامپینگ قیمت ها نیز می شود که محاسبه قیمت ها با نرخ ارز آزاد راهکار مقابله با این مشکلات است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۸۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از اکبر فلاح به کمیته فنی مسابقات کشتی نونهالان

بعد از سالها نام اکبر فلاح در جمع اعضای کمیته فنی یک مسابقه کشوری کشتی دیده می‌شود، او قرار است مسابقات کشوری نونهالان را در کنار غلامرضا محمدی و حسن طهماسبی تماشا کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رقابت‌های کشتی آزاد نونهالان قهرمانی کشور روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار می‌شود، فدراسیون کشتی اسامی اعضای کمیته فنی این رقابت‌ها را به این شرح اعلام کرد: اکبر فلاح، غلامرضا محمدی و حسن طهماسبی.

به این ترتیب فلاح در کنار دو سرمربی تیم‌های ملی جوانان و  نونهالان این رقابت‌ها و عملکرد کشتی‌گیران پایه را زیر نظر خواهد داشت.

این در حالی است که در سالهای اخیر هیچ‌گاه اکبر فلاح عضو کمیته فنی هیچ مسابقه‌ای نشده، اما به نظر می‌رسد این بار با دعوت غلامرضا محمدی مدیر تیم‌های پایه کشتی آزاد قرار است پنجشنبه و جمعه هفته جاری در سالن هفت‌تیر تهران از نزدیک تماشاگر مسابقات باشد.

قهرمان پیشین کشتی جهان بعد از کناره‌گیری از سرمربیگری تیم ملی جوانان، طی سال‌های گذشته باوجود کار سازندگی در جنوب شهر تهران، هیچ پستی و منصبی را در کشتی نپذیرفت تا اینکه بعد از ایجاد تغییرات در کشتی تهران، مدیریت فنی کشتی آزاد پایتخت را قبول کرد و در دومین سال همکاری او، کشتی تهران صاحب دو ملی‌پوش در رده سنی بزرگسالان اعزامی به بازی‌های المپیک شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • دعوت از اکبر فلاح به کمیته فنی مسابقات کشتی نونهالان
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • رقابت‌های آزاد دوومیدانی به تعویق افتاد