Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@18:05:27 GMT

نقدی بر دیدگاه طرفداران افزایش نرخ ارز

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۴۹۹۸

نقدی بر دیدگاه طرفداران افزایش نرخ ارز

اقتصاد > اقتصاد کلان - مرتضی افقه*

مهمترین مانع بانک مرکزی برای اجرای طرح ارز تک نرخی، کافی نبودن منابع ارزی اسـت که در صورت اعمال سیاست تک نرخی شدن ارز، نمی تواند از افزایش شدید و در نتیجه ایجاد شوک منفی در بازار ارز و سایر بازارها جلوگیری کند. در واقع، بیش از آنکه قیمت فعلی ارز یا پایین بودن نرخ ارز به فعلان بخش تجارت آسیب وارد کند بی ثباتی و انتظار نسبت به تغییرات احتمالی نرخ آن در آینده، آسیب وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به عقیده من، مطلوب آن است که قیمت ارز همچون سایر کالاها در بازار و از محل برخورد عرضه و تقاضای ارز تعیین شود. با این وصف، به دلیل نقشی که قیمت ارز بر سایر متغیرها و شاخص های اقتصادی، اجتماعی کشور دارد دولت ها در بیشتر سالهای گذشـته نرخ آن را به صورت مدیریت شـده و در حالت شناور، کنترل کرده اند. به نظر می رســد با توجه به ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود، این سیاست کماکان مطلوب ترین باشد.

در اینجا لازم است دلیل طرفداران افزایش قیمت ارز را تحلیل و نقد کنم. منتقدان مدیریت نرخ ارز توسط دولت معتقدند که این سیاست موجب پایین ماندن نرخ ارز در مقایسه با نرخ تورم طی سالهای گذشته شده است که نتیجه آن کاهش صادرات و افزایش واردات بوده است. آنها معتقدند دولت باید با افزایش قیمت ارز، زمینه افزایش صادرات کشور را  بیش از 50 درصد فراهم کند. به دو دلیل این فرض صحیح نیست؛ اولا صادرات غیرنفتی کشـور که طی سالهای گذشته ادعا می شود از مرز 50 میلیارد دلار عبور کرده اسـت، مواد خام معدنی یا محصولات خام و نیمه خام کشاورزی هستند که صدور آنها نه تنها مفید نیست بلکه در میان مدت و بلندمدت مضر نیز خواهد بود.

 حدود 50 درصد باقیمانده صادرات غیرنفتی طی سـلهای اخیر نیز محصولات پتروشیمی است که اگرچه در کوتاه مدت و میانم دت ممکن است مفید باشـد، اما در بلندمدت نه مفید و نه قابل تفاخر است. بنابراین بازی کردن با نرخ ارز با هدف افزایش این ترکیب از صادرات غیرنفتی به زیان کشـور است زیرا در میان مدت و بلندمدت منجر به تخلیه مواد خام و معدنی کشور خواهد شد و همان ایرادی را دارد که سالهاست در مورد صدور نفت خام بیان می شود.

 این درحالی است که تولیدکنندگان و تجار داخلی ما این ظرفیت را دارند که به جای مواد خام، محصواتت ساخته شده و نهایی را صادر کنند اما موانع بسیار زیاد و متعدد، باعث شده است که تولیدکننده داخلی نتواند از استعدادها و ظرفیت های خود بهره ببرد و به ناچار به صدور مواد خام روی آورد. همچنین هنوز بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات و نفت کشور به واردات مواد خام و نیمه خام یا کاالاهای واسطه ای و سرمایها ی نیاز دارند و همچنین با افزایش بی رویه قیمت ارز، تورم وارداتی به شدت به قدرت خرید مردم لطمه وارد خواهد کرد.

بنابراین در انتخاب سیاست مناسب برای تعیین نرخ ارز همه این جوانب باید در نظر گرفته شود و از اقدامات احساسی و فاقد مبانی عملی به صورت جدی باید پرهیز کرد. ثبات قیمت همه کالاها از جمله قیمت ارز برای بخش تولید  آنچه تهدیدکننده تولید و تجارت و مصرف است، به شدت ضروری است.

*کارشناس اقتصادی

 

3535

 

 

کلید واژه‌ها : بازار طلا و ارز - نرخ ارز - ارز -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۴۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جدید خرید نقدی و اقساطی پژوپارس اعلام شد ؛ جزئیات، قیمت و زمان تحویل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ایران خودرو طی اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به امکان تولید خودرو پژو پارس تا پایان بهار ۱۴۰۳، شرایط انتخاب و واریز وجه برای بخشی از متقاضیان خودرو پارس XU۷P براساس اولویت ثبت نام به شرح جداول پیوست ایجاد شده است.

قیمت قطعی و علی الحساب خودروهای برقی وارداتی اعلام شد | چه کسانی می توانند ثبت نام کنند؟

متقاضیان فوق می توانند طی مدت ۱۰ روز نسبت به انتخاب و واریز وجه اقدام کنند.

توضیحات:

کلیه شرایط عمومی و اختصاصی بخشنامه های فراخوان اولویت های سامانه یکپارچه فروش خودرو (متقاضیان عادی) در خصوص متقاضیان این بخشنامه لازم الاجرا خواهد بود.

ال۹۰ ایرانی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ + تصویر

در صورت انتخاب شرایط نقد و اقساط، هزینه ترهین به مبلغ ۴.۴۰۰.۰۰۰ تومان در هنگام ثبت نام و واریز وجه پیش پرداخت دریافت و هزینه فک رهن پس از پایان اقساط و قبل از خروج از رهن دریافت خواهد شد.

کد خبر 849649 برچسب‌ها خبر مهم بازار خودرو خودرو - ایرانی ايران خودرو

دیگر خبرها

  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • شرایط جدید خرید نقدی و اقساطی پژوپارس اعلام شد ؛ جزئیات، قیمت و زمان تحویل
  • جریمه میلیاردی یک واحد صنعتی متخلف در بروجرد
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!