Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@14:41:27 GMT

استحصال بیش از 220 تن بذر سویا در استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۹۸۲۹

استحصال بیش از 220 تن بذر سویا در استان اردبیل

به گزارش ایرنا ، حسین کربلایی خیاوی روز سه شنبه در بازدید از عملیات برداشت مزارع تکثیر بذر ارقام سویا افزود: برداشت مزارع تکثیر ارقام محصول سویا در سطح 77 هکتار از اراضی زراعی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آغاز شده و محصول تولیدی به مراکز خرید دانه‌های روغنی تحویل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه بذرهای حاصله برای تامین هسته‌های اولیه نیازهای بذری استان و سایر مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس نتایج آزمایش ها و تحقیقات انجام گرفته به خاطر شرایط اکولوژیکی دشت مغان ارقام و ژنوتیپ هایی متوسط رس با دوره رشد چهار ماهه مناسب و سازگار آن منطقه می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به جلوگیری از کشت ارقام دیررس در مراکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: از کشت و تولید ارقام دیررس به خاطر برداشت دیرهنگام، مواجهه زمان برداشت آن با بارش‌های پاییزی و مشکلات عملیات برداشت به علت رطوبت زیاد بذر و خاک که سبب افت کیفی و کمی عملکرد محصول می گردد، در استان جلوگیری می شود.
کربلایی خیاوی نقش سویا در ترویج الگوی کشت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: محصول سویا علاوه بر تامین روغن و پروتئین خوراکی از لگوم‌های بسیارمهم است که نقش زیادی در تثبیت ازت و افزودن نیتروژن به خاک دارد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه کاهش مصرف مواد و کودهای شیمیایی برای حفظ سلامتی جامعه و محیط ‌زیست و پایداری تولید از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است برای رسیدن به این هدف توسعه و ترویج سویا مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 90 درصد کشت محصول سویا در شهرستان های بیله‌سوار و پارس‌ آباد انجام می شود، اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هر سال سطحی از اراضی زراعی خود در شمال استان را به منظور تکثیر هسته‌ های اولیه بذور ارقام مختلف دانه‌های روغنی مانند سویا، کلزا و کنجد اختصاص می‌دهد.
خبرنگار: نعمت محسن زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
6130/6018

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید