ارتقا فرهنگ عمومی، لازمه زندگی بهتر
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۶۵۱۹
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فرهنگ عمومی یکی از مسائلی است که از دیرباز مورد توجه بوده و امروزه به دلیل تاثیر و اهمیت این موضوع در جامعه بیش از پیش مورد توجه مسوولان و مردم قرارگرفته است.
فرهنگ عمومی مجموعه اعمال و رفتارهایی در جامعه است که عناصر تشکیل دهنده آن ها عموم مردم هستند که این فرهنگ نقش بسزایی در زندگی مردم دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مقام معظم رهبری در معرفی سبک زندگی ایرانی – اسلامی فرهنگ را به دو بخش تقسیم می کنند که یک بخش آن ظاهری و بارز است مانند شکل لباس و شکل معماری، که این بعد از فرهنگ تاثیر خاصی بر روی ذهنیات، خلقیات، منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاق فردی و اجتماعی مردم، وقت شناسی، وجدان کاری و احترام به بزرگترها است.
معمولا بعد عینی و بارز فرهنگ عمومی در جامعه امروز بیشتر مورد تاکید و قضاوت قرار می گیرد و غالبا بعد دیگر چندان مورد توجه قرار نمی گیرد در حالی که این نمودها هویت ملی یک جامعه را ترسیم می کند و همه نمودهای فرهنگی جزء ارزش های درونی دینی جامعه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان بخش های مختلف فرهنگ در جامعه فرهنگ عمومی را بخشی از فرهنگ جامعه تعریف کرد که دربین تمام اقشار و طبقات اجتماعی ظهور و بروز دارد.
ناصر اسحاقی اظهار داشت: با توجه به اینکه فرهنگ عمومی عرصه ای فرا بخشی است هر گونه بهبود و ارتقاء در آن نیازمند آگاهی، حساسیت و عزم و اراده عمومی هست درواقع رسیدن به درک مشترک بین دولت و مردم و همچنین درک مشترک بین طبقات اجتماعی مختلف جامعه و نخبگان و توده مردم پایه و اساس کار در تحول فرهنگ عمومی هست.
وی پیدا کردن انگاره های درست در مورد مسائل فرهنگی و تفاهم بین سیاستگذاری رسمی و نظام اجتماعی را مسأله اصلی در حوزه مدیریت فرهنگ عمومی کشور دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل افزود: بدلیل اینکه انگاره ها و باورهای سیاستگذاری رسمی با انگاره ها و باورهای نظام اجتماعی همخوانی ندارد در بعضی موارد اختلالاتی را مشاهده می کنیم، همانطوری که شاهد هستیم در سیاست های رسمی هنوز استفاده از ماهواره امری غیرقانونی است ولی در نظام اجتماعی این قانون به طور عملی ناکارآمدی خود را نشان می دهد.
اسحاقی پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای وسیع فرهنگی نسل جدید را مهم ترین چالش توسعه فرهنگی استان اردبیل دانست و گفت: توقعات و انتظارات فرهنگی مردم و بویژه نسل جدید با زیرساخت های فرهنگی و امکانات و مقدورات فرهنگی فاصله بسیاری دارد، از این رو باید پرداخت به این موضوع در اولویت قرار گیرد.
وی همچنین به تاثیر حفظ سنت ها در جذب گردشگر در سطح استان اشاره کرد و تصریح کرد: تجربه فرهنگی لذت بخش ترین عرصه جذابیت های گردشگری هست، تنوع فرهنگی و خاص بودن فرهنگ هر منطقه به جذابیت آن می افزاید نه مشابه بودن فرهنگ یک منطقه با مناطق دیگر، از این رو حفظ سنت ها و آداب و رسوم ارزشمند برای منطقه ما یک مزیت گردشگری خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اظهار داشت: برای اینکه صنعت گردشگری دراستان غنی تر شود ما نیازمند سرمایه گذاری و توسعه زمینه های گردشگری فرهنگی هستیم، توجه به میراث های فرهنگی ملموس و ناملموس و همچنین فرهنگ ولایی و فرهنگ بومی و محلی باید در کانون توجه قرار گیرد.
کالاهای فرهنگی عامل سستی فرهنگ ایرانی
عصری که در آن به سر می بریم عصر رقابت های فرهنگی است، اگر در بین جوامع گذشته رقابت ها برسر قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی بود اکنون این رقابت ها در قرن بیست ویکم به حوزه فرهنگ کشیده شده است.
یکی از کارشناسان علوم اجتماعی با بیان تعریف فرهنگ عمومی اظهار کرد: برای ارتقا فرهنگ در جامعه بهترین شیوه عملی استفاده از نیروهای هنجار و عمل کردن به جای بکار بردن کلمات کلیشه ای است.
داوودزاده به نقش والدین در ارتقا فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که والدین در زمینه های مختلف ازجمله اخلاق، رفتار و عمل الگوی فرزندانشان هستند بنابراین برای داشتن فرزندانی با سطح فرهنگ بالا ابتدا باید شاهد ارتقا سطح فرهنگ والدین باشیم.
وی با اشاره به افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و ماهواره افزود: در دنیای امروز نظام هایی موفق هستند که بتوانند سبک زندگی عرضه کنند و از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد که امروز نظام ارزشی غرب در صدد هست با بهره گیری از صنایع و تکنولوژی های ارتباطی و فرهنگی همانند اینترنت، تلویزیون های ماهواره ای و عرضه سرسام آور کالاها و محصولات فرهنگی، ارزش های غربی را در تمام دنیا تسری دهند.
داوودزاده تصریح کرد: رشد عجیب شبکه های اینترنتی وشبکه های تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان با سبک و سیاق های فرهنگی مختلف با هزینه های دولت های غربی، حکایت از آن دارد که ما بایک هجمه فرهنگی گسترده ای روبرو هستیم بنابراین امروز بیش از پیش ضعف در سواد رسانه ای و هوش فرهنگی می تواند آسیب های جبران ناپذیری در جامعه ایجاد نماید.
یک مادر 40 ساله اردبیلی گفت: من سه فرزند دارم که متاسفانه الگوی هر کدامشان شخصیت های معروف خارجی هستند، بچه ها حتی در کارهای خیلی ظریف و کوچک نیز سعی می کنند به مانند آن ها عمل کنند،من این موضوع را نه تنها در فرزندان خود بلکه در دوستان و هم سن و سالهایشان هم شاهد هستم.
خانم محمدزاده با ابراز نگرانی خود از وضعیت کنونی و آینده فرزندانشان تصریح کرد: با ادامه این آداب و رسوم بیگانه در جامعه بعد از چند سال دیگر و در نسل های آینده نشانه ای از فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی دیده نخواهد شد.
وی افزود: برای جلوگیری از فراموشی آداب و فرهنگ ایران مسوولان باید با برگزاری برنامه های متنوع و جذاب برای نسل جوان آن ها را به سمت حفظ و نگهداری فرهنگ جامعه خود کند.
برای ارتقاء فرهنگ عمومی همه بخش ها و آحاد مردم و تمامی سازمان های دولتی و عمومی سهم و نقش دارند که باید در جهت ایفا نقش خود نهایت سعی خود را بکار گیرند.
مدیریت افکارعمومی توسط رسانه ها
روابط عمومی ها نقش مهمی در آگاه سازی مردم و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دارند، از آنجاییکه بازخورد برنامه ها و اقدامات این حوزه در جامعه به خوبی قابل مشاهده است، می توان از این ظرفیت جهت ارتقا فرهنگ عمومی جامعه با برنامه ریزی درست به نحو احسن استفاده کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: روابط عمومی ها و رسانه ها در راستای تحقق ارتقا فرهنگ عمومی نقش مدیریت افکار عمومی را داشته و درواقع حلقه واسطه بین نهادهای اجتماعی و سازمان های رسمی دولتی هستند.
ناصر اسحاقی افزود: این اقشار باید بتوانند درک متقابل بین دولت و نظام اجتماعی را ایجاد کنند، اینکه چه چیزی مسأله فرهنگی هست و دولت و مردم باید به چه مسائل فرهنگی بپردازند مهمترین سوالی است که باید به آن پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان می توان از این ظرفیت بزرگ نهایت استفاده را در جهت ارتقا سطح فرهنگی مردم جامعه استفاده کرد.
نقش دانشگاه و دانشجویان در ارتقا فرهنگ
امام خمینی (ره) برای دانشگاه و دانشگاهیان و دانشجویان پیام ها و سخنان مبسوطی بیان فرموده اند که با بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق آن ها راه نجات یک کشور مشخص می شود و در صورت عمل به آن رهنمودها جامعه به پیشرفت های چشمگیری دست خواهد یافت.
اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) نشان می دهد که در میان اقشار مختلف اجتماعی برای دانشگاه و دانشگاهیان جایگاه ممتازی قائل بوده اند و همواره این قشر را قشر تاثیر گذار در جامعه معرفی کردند.
دانشگاه به دلیل تاثیرگذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود نقش بسیاری در تحولات جامعه دارد به طوری که اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است.
یکی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در خصوص نقش دانشگاه در ارتقاء فرهنگ عمومی نسل جوان و درنتیجه عموم مردم گفت: دانشگاه ها ظرفیت بسیار خوبی برای ارتقاء فرهنگ نسلی است که آینده کشورمان در دست آنان است که البته این فرهنگ سازی نیازمند تدبیر و تفکر عاقلانه است.
حجت الاسلام واحدی زاده تصریح کرد: ما می توانیم با برنامه ریزی دقیق و صحیح و با برگزاری کلاس های متنوع و جذاب فرهنگی و همچنین با اصلاح رفتار و اخلاق کارمندها و اساتید دانشگاه بر فرهنگ دانشجویان تاثیرگذار باشیم.
وی افزود: دانشگاهها باید تربیت نیروهای متخصص در حوزه فرهنگی را در کانون توجه خود قرار دهند و دولتمردان را در زمینه اتخاذ سیاست ها و تصمیم گیری های درست در عرصه فرهنگی یاری کنند.
برای دستیابی به سطح بالای فرهنگ عمومی در جامعه و همچنین حفظ ارزش ها و سنت های دیرینه، هر فرد در جامعه و مسوولان باید در ایفا نقش و انجام وظایف خود نهایت سعی خود را به کار گیرند.
انتهای پیام/ح
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بیحجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
محمود علیزادهطباطبایی، عضو شورای مرکزی و معاون حقوقی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در روزنامه سازندگی نوشت:
نیروی انتظامی برای مقابله با مساله بدحجابی، طرحی را به نام طرح نور به اجرا درآورد. در راستای این طرح در همه معابر و اماکن عمومی، واحدهای پلیس مستقر شدند و با کسانی که به تشخیص پلیس حجاب شرعی را رعایت نمیکردند به عنوان برخورد با جرایم مشهود، اقدام به بازداشت و اعزام به مراکز پلیس کردند. سخن پلیس این بود که اقدامش «رعایت قانون» و مطالبه مردم متدین است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز در سال گذشته از برخورد با کشف حجاب در معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داده بود. وی از استفاده از فنآوری و تجهیزات پیشرفته برای شناسایی فرد خاطی در حوزه معابر عمومی خبر داده و گفته بود که ابتدا به فرد خاطر تذکر داده خواهد شد و بعد از آن فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی شده تا به پروندهاش رسیدگی شود.
اقدام نیروی انتظامی آن هم توسط مامورانی که از آموزش و تربیت کافی برخوردار نبودند و بازداشت برخی از خانمها به اتهام بدحجابی موجب ایجاد تنشهای اجتماعی شد. پلیس که باید مأمن و پناهگاه مردم باشد، در موقعیتی قرار گرفت که برخی خانمها که متهم به عدم رعایت حجاب شرعی هستند در برخورد با پلیس، احساس ناامنی میکنند.
آنچه که باید مبنا و معیار اقدام پلیس باشد، قانون است و به تعبیر رهبری، قانونگرایی خیلی مهم است. قانون ریل است اگر از این ریل خارج شویم حتماً آسیب و صدمه است.
فعلاً مبنای قانونی برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، جزای نقدی است. حکومت باید در مقابل پدیدههای اجتماعی، برخورد ایجابی را بر برخورد سلبی ترجیح دهد و در مورد رعایت حجاب شرعی در طول ۴۵ سال گذشته در زمینه تعلیم، تبلیغ، ترویج، تشویق، تادیب و نصیحت که جنبه اثباتی و ایجابی دارند، اقدام برنامهریزی شده و مطالعه شدهای انجام نپذیرفته است. مسائل اجتماعی مانند مسائل فنی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند و راهحل اجتماعی برای آنها پیدا شود. برخورد خشونتآمیز با موضوع عدم رعایت حجاب شرعی درحال حاضر مبنای قانونی ندارد و موجب میشود که فضای جامعه تند شود. این ادعا که مطالبه مردم متدین، برخورد با پدیده عدم رعایت حجاب شرعی است، موجب میشود جامعه را به دو قشر اقلیت «مردم متدین» و اکثریت «غیرمتدین» تقیسم کنیم و به جای ایجاد فضای مهربانی و سرشار از مهر و محبت و حسنظن و خوشبینی، فضایی انباشته از کینه و دشمنی در جامعه ایجاد شود.
به دنبال برخوردهای اخیر پلیس با پدیده کشف حجاب، عضو دفتر رهبری نوشت:«رهبر انقلاب گفتهاند، کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی است، منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده است، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بیقاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی از مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده تذکر دریافت کردند».
همان طور که رهبری اشاره کردند، مقابله با پدیده بیحجابی نیاز به کار برنامهریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال گذشته تکرار شده و نتیجهای هم نداشته است.
مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی در خاطرات هفتم شهریور سال ۶۳ خود میفرماید: «امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت کربلا بردهاند. فیلمی که از سیمای عراق پخش شد خیلی از زنان مسافر را بیحجاب نشان داده است». ۱۳ شهریور پس از یک هفته چالش و پیگیری عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد اما مسافران و خدمه پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند. این بازگشتها میتواند صحنه یک استقبال ملی باشد اما در فرودگاه اتفاق عجیبی افتاد. حدود ۳۰ نفر از مسافرها را دادستانی انقلاب برای تحقیق از فرودگاه به زندان اوین بردند. به نظر میرسد، دادستانی انقلاب کار خوبی نکرده. تذکر دادم که آزادشان کنند. حدود یک ماه قبل از این اتفاق، دادستانی عمومی تهران، بیانیه تندی داده بود که متولیان ادارات، اماکن عمومی، تالارها و هتلها باید بانوانی را که رعایت حجاب صحیح را نمیکنند، راه ندهند وگرنه مورد تعقیب قرار میگیرند. همین ایام چند روزی در تهران شاهد تظاهرات علیه بدحجابی بودیم که گاهی با خشونتهای عجیبی همراه میشد. ناطقنوری، وزیر کشور با انتقاد از بدحجابی از کارهای انجام گرفته هم انتقاد کرد و گفت آیا شما انقلابی هستید؟ قطعاً حزباللهی مشت به چشم بیحجاب نمیزند، تیغ نمیکشد و نسبت زنا به کسی نمیدهد.»
مرحوم هاشمی همچنین روایتی از جلسه سران قوا با حضور امام داده که شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنهای و میرحسین موسوی هم بودند. امام هم شرکت کردند، درباره تظاهرات حزباللهیها علیه بیحجابی بحث شد.
ملاحظه میکنیم این مشکل از اول انقلاب بوده و متاسفانه برای این پدیده اجتماعی، تحقیق و مطالعه علمی صورت نگرفته و قانونی هم که اخیراً در مجلس تصویب شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفتوآمد است نه تنها نمیتواند مشکل را حل کند که مسائل اجتماعی را گستردهتر مینماید و اگر با تدبیر با آن برخورد نشود، نگرانی از تکرار حوادث سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.
به نظر میرسد اینگونه برخوردهای تند با پدیده بدحجابی برنامهریزی شده از طرف دشمنان این ملت باشد. برعکس سیاستهای رهبری که توصیه به برنامهریزی برای حل موضوع داشتند.
رویکرد اصلی باید در ارتباط با عدم رعایت حجاب شرعی اصلاح و بازپروری بزهکاران باشد اما متاسفانه به نظر میرسد،سیاست جنایی به سمت نگرش امنیتمداری تغییر کرده و امنیت اخلاقی به یکی از چالشهای اصلی تغییر یافته است و تعیین ضمانت اجرایی قانونی و تحمیل آن بر بزهکاران این عرصه تغییر یافته و مبتنی بر سیاست جنایی امنیتگرایانه است.
به نوعی با فرض دشمن دانستن و عدم رعایت حجاب، حقوق کیفری دشمنمدار در این حوزه را حاکم کرده است که با سیاست جنایی امنیتگرا در حوزه جرائم اخلاقی، آسیبهای جدی به نظام اجتماعی کشور وارد میشود که منجر به افزایش هزینه با این جرائم میگردد. متاسفانه در فرهنگ حقوقی ما تعریف واحدی از رعایت حجاب وجود ندارد و قانونگذار، تعیین مصادیق را بر عهده شرع قرار داده است. رسالت حقوق کیفری جرمانگاری و گزینش واکنش اجتماعی مناسب در راستای پاسداری از ارزشهای جامعه انسانی است.
صفت مجرمانه دادن به برخی رفتارها میتواند در زمره مصادیق امنیتگرایی در حقوق کیفری مطرح شود. بنابراین زمانی که ارتکاب رفتاری برای امنیت روانی جامعه خطرناک تشخیص داده شود و نتوان با ابزارها و ضمانت اجرایی غیرکیفری به آنها پاسخ گفت، قانونگذار آن رفتار را جرم میانگارد. در مورد جرایم اخلاقی به خصوص عدم رعایت حجاب شرعی، قانونگذار بین بیحجابی و بیعفتی و بیحیایی تفاوتی قائل نشده و این سیاست نوساندار برای مردم آزاردهنده است. در حوالی انتخابات به کسانی که عدم رعایت حجاب را به بیحیایی کشاندهاند، میدان میدهند. تصویر افراد بیحجاب را پای صندوق رای نشان میدهند و سلبریتیهایی که حتی حریم حیا را درنوردیدهاند از رسانههای عمومی مطرح میشوند اما بعد از انتخابات دوباره تندرویها با برخوردهای غیرمنطقی استمرار مییابد. به نظر میرسد، راهحل موضوع حجاب بر برخورد کیفری بنا شده و در طول ۴۵ سال حاکمیت نتوانسته حجاب را به صورت هنجار عمومی درآورد و بیحجابی را از طرف جامعه به عنوان ناهنجاری پذیرفته نشده است و حاکمیت نمیتواند با اکثریت بانوان که این هنجار را نپذیرفتهاند، برخورد کند.