Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-29@23:30:42 GMT

شپش سر را با گیاهان دارویی تار و مار کنید

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۲۵۴۷

شپش سر را با گیاهان دارویی تار و مار کنید

به گزارش جام نیوز،  شپش نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابرو‌ها یافت می‌شود و روزانه چندین بار از خون انسان استفاده می‌کند. این حشره نمی‌تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود.

 

این عارضه بیشتر در کودکان خردسال و دوران ابتدایی شیوع دارد. شپش با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان منتشر می‌شود و وقتی کودک مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب گیاهانی را معرفی‌می‌کنیم که تاثیر بسزایی در درمان شپش دارند.

 

 

 درمان شپش با روغن درخت چای

 

از آنجایی‌که روغن درخت چای بسیار قوی است، آن را با یک قطره روغن زیتون رقیق کنید، سپس پوست سر را با پنبه آغشته شده به روغن درخت چای ماساژ دهید و پس از ۱۲ ساعت بشویید. در زمان آغاز درمان سه بار در هفته این کار را انجام دهید سپس به تدریج دفعات آن را به یک بار در هفته برسانید.

 

 

نابودی شپش با روغن زیتون

 

روغن زیتون را به همه قسمت‌های موی سر خود بزنید.

 

موهایتان را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آن‌ها را بپوشانید. ممکن است مو‌ها چسبناک، روغنی و ناراحت کننده باشند؛ بنابراین می‌توانید حوله‌ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

 

به مدت سه تا هشت ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. طبق تحقیقات انجام شده، شپش‌ها می‌توانند تا ۲ ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند، بنابراین هر چه مدت زمان به هشت ساعت نزدیک‌تر باشد، میزان از بین رفتن شپش‌ها بیشتر است، ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید.

 

حوله سر خود را بردارید و مو‌های خود را به چهار قسمت تقسیم کنید. می‌توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

 

از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. پس از شانه زدن مو‌های خود و شانه استفاده شده را در آب صابون قرار و خوب آن را شستشو دهید تا شپش‌های آن کشته شوند، شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

 

با کمک مواد پاک کننده روغن زیتون را از مو‌های خود پاک کنید. سپس موهایتان را با شامپو بشویید، مو‌های خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار شپش‌های باقی مانده احتمالی را از بین می‌برد.

 

به دقت مو‌های خود را بررسی کنید تا شپش‌های باقی‌مانده را پیدا کنید؛ این کار را هر سه روز یک‌بار، به مدت دو هفته انجام دهید تا همه شپش‌ها کشته شوند. طول دوره زندگی هر شپش حدود ۱۲ روز است. اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم‌گذاری و رشد مجدد شپش‌ها وجود دارد.

 

 

روغن اکالیپتوس مناسب برای درمان شپش

 

چند قطره از اسانس اکالیپتوس را در شامپو مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید همچنین چند قطره از این روغن را به آب اضافه کنید و موهایتان را با آن بشویید.

 

 

درمان شپش با روغن بادام تلخ

 

50سی‌سی روغن بادام تلخ و ۱۰ سی‌سی آب را مخلوط می‌کنیم و به خوبی تکان، سپس پوست سر و ساقه مو‌ها با این ترکیب ماساژ می‌دهیم. بهتر است این محلول را شب‌ها استفاده و صبح‌ها در حین شستشو و شانه کردن مو‌ها رشک‌ها (تخم شپش‌ها) را جدا کنیم. درمان را به فاصله زمانی هر هفت تا ۱۰ روز یک‌بار تکرار کنید.

 

 

درمان شپش با سرکه

 

سرکه را گرم کنید و آن را روی سر خود بزنید سپس حوله یا کلاهی را روی سر خود بگذارید و پس از ۳۰ دقیقه آن را بشویید.

 

روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و موهایتان را با این محلول ماساژ دهید تا شپش‌هایی که به مو‌ها چسبیده‌اند، جدا شوند. می‌توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید.

 

هر شب این روش‌ها را تکرار کنید تا شپش‌ها به طور کامل برطرف شوند و این درمان را به مدت سه تا پنج روز پس از نابودی کامل شپش‌ها ادامه دهید.

 

 

2024

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که دائما با یک مهمان ناخوانده یعنی شوره سر دست و پنجه نرم می کنید؟ توصیه می کنیم برای کنترل و درمان این بیماری از روغن درمانی استفاده کنید. این کار یک روش ایمن، طبیعی و موثر برای درمان شوره سر است و بسیار کم خطرتر از محصولات تجاری و شیمیایی ضد شوره است. از طرفی روغن ها به موهای شما آسیب نمی رسانند و منجر به خشکی پوست سر نمی شوند.

شوره سر در زمستان ها که هوا خشک تر می شود، شایع تر است. افرادی که می خواهند از محصولات موی مبتنی بر مواد شیمیایی اجتناب کنند، بیشتر به سراغ استفاده از روغن های گیاهی مو می روند. استفاده از روغن داغ برای درمان شوره سر نیز ایده خوبی است. این کار تارموهای شما را صاف تر کرده، ریزش مو را کاهش می دهد، رشد مو را بهبود می بخشد و به تغذیه و مراقبت از پوست سر کمک می کند. در ادامه با معرفی بهترین روغن ها برای درمان شوره سر با ما همراه باشید.

۱- روغن نارگیل
روغن نارگیل یک روغن ضد قارچ است که با عامل اصلی شوره سر یعنی قارچ مقابله می کند. این روغن همچنین چربی پوست کف سر را متعادل کرده و از این طریق نیز به درمان شوره کمک می کند.

۲- روغن رزماری
روغن رزماری گردش خون پوست سر را افزایش داده، باکتری های عامل مسدودی فولیکول‌های مو را از بین می برد و به رفع شوره سر و بهبود پوسته پوسته‌ شدن پوست سر کمک می کند. این روغن حاوی خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی خاصی بوده و به عنوان یک عامل ضد قارچ عمل می کند. همچنین می تواند به جلوگیری از خارش پوست سر کمک کند.

نکته: استفاده از روغن رزماری توسط افراد باردار، کودکان زیر ۷ سال و افراد مبتلا به صرع، فشار خون بالا و اختلالات عصبی توصیه نمی شود.

رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی

۳- روغن ریحان
روغن ریحان نوعی روغن گیاهی است که از گیاه ریحان بدست می آید. این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی در درمان شوره و رفع خارش پوست سر موثر است و با تقویت مو از ریزش آن جلوگیری می کند.

۴- روغن درخت چای
روغن درخت چای نیز حاوی خواص ضد قارچی و ضد باکتری بوده و می تواند شوره سر و خارش ناشی از آن را از بین برده و در نتیجه به تسکین شوره و جلوگیری از تحریک پوست کمک می کند.

۵- روغن علف لیمو
روغن علف لیمو از طریق تقطیر با بخار آب ساقه و برگ‌های گیاه علف لیمو که گیاهی استوایی است به دست می‌آید. این روغن حاوی رایحه مرکباتی، شیرین و علفی بوده و خواص بی‌نظیری در رایحه درمانی و ماساژ ارائه می دهد. این روغن می تواند از بروز شوره سر جلوگیری و به درمان آن کمک کند.

۶- روغن نعناع فلفلی
روغن نعناع فلفلی یک خنک کننده طبیعی، مرطوب‌کننده و ضد التهاب است که هر گونه خشکی، خارش و التهاب را از بین برده و شوره سر را نابود می کند. این روغن یک ماده ضد میکروب و آنتی باکتریال قوی است که استفاده منظم از آن به داشتن موهایی سالم و زیبا کمک می کند.

۷- روغن زیتون
روغن زیتون یک نرم کننده طبیعی است که به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی از بروز شوره سر جلوگیری و به از بین بردن آن کمک می کند. این روغن همچنین در صورت ترکیب با سایر ترکیبات موثر می تواند علائم پسوریازیس پوست سر را کاهش دهد.

مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند

۸- روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس یک روغن ضدباکتری و ضد قارچ است که با متعادل سازی چربی یا سبوم پوست کف سر از ایجاد شوره جلوگیری می کند. این روغن همچنین حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است که می تواند به درمان شوره سر کمک کند. این روغن رایحه مطبوعی دارد، خلق و خو را بهبود می بخشد و به آرام کردن پوست سر کمک می کند.

به یاد داشته باشید که مانند همه روغن‌های ضروری، روغن اسطوخودوس نیز باید قبل از استفاده موضعی به کمک روغن حامل رقیق شود تا از هرگونه اثرات آلرژیک نامطلوب مانند خارش، احساس سوزش یا بثورات بر روی پوست جلوگیری کند.

کد خبر 847418 برچسب‌ها سلامت خبر مهم مو

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس