Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- شاخص بورس پس از چندین روز رشد که با رکورد زنی های پیوسته همراه بود، امروز (چهارشنبه) با افت 103 واحدی به جایگاه 91 هزار و 152 واحدی عقب نشینی کرد.

به گزارش ایرنا، پس از چندین روز رشد شاخص بورس که با رکورد زنی های پیوسته و ورود کانال به کانال 91 هزار واحدی همراه بود، شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته به استراحت پرداخت و به میزان 103 واحد تعدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان کاهش شاخص در معاملات امروز را جزیی از روند عادی شاخص بورس می دانند که پس از رشد قابل توجه رخ داده است.
در معاملات امروز 930 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 6 میلیارد ریال در 61 هزار و 81 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 32 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، پنج واحد افت کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، چهار واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 97 واحد کاهش یافته است.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 23 واحد و شاخص بازار دوم بورس 484 واحد کاهش یافت.

** جایگاه گروه ها
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 154 میلیون سهم به ارزش 350 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه کانی های فلزی به ارزش 193 میلیارد ریال و فراورده های نفتی که پالایشگاه ها را در خود جای داده است به ارزش 164 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 118 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه رایانه نیز با معاملاتی به ارزش 108 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فخوز (فولاد خوزستان)، شتران (پالایش نفت تهران)، فملی (ملی صنایع مس) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را داشته و شاخص را پایین کشیدند اما نماد اخابر (مخابرات) با تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شد.

** رشد حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران
مبادلات هشتمین روز آذرماه در فرابورس با خرید و فروش نزدیک به 460 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک‌هزار و 598 میلیارد ریال دنبال شد که نسبت به دیروز از افزایش حجم و ارزش معاملات حکایت داشت.
در معاملات امروز، شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز نزدیک به چهار واحد رشد کرد تا آیفکس در ارتفاع 1030 واحدی قرار بگیرد.
نمادهای شیمیایی مارون (پتروشیمی مارون) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و یک نماد از گروه فلزات اساسی به نام میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتنند.
امروز همچنین در بازار نماد معاملاتی «شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی شرکت بیمه حافظ پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام بازگشایی شدند.
در بازار اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاران اقدام به مبادله بیش از 635 هزار ورقه به ارزش بیش از 584 میلیارد ریال کردند و اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب4» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز شاهد خرید و فروش 75 هزار ورقه تسه به ارزش 56 میلیارد ریال بودیم. تسه «آبان 96» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان سایر اوراق تسهیلات مسکن به خود اختصاص داد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022*1961*
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۸۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته

به گزارش قدس آنلاین، شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۴۳ واحد افزایش، به ۷۵۰ هزار و ۸۴۴ واحد و شاخص قیمت با ۲۴ واحد رشد به ۴۲۰ هزار و ۲۷۰ واحد رسید.

معامله گران در بورس تهران بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۴ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نمادهای فملی، فولاد، کچاد، فارس، کگل، شستا و رمپنا بیشترین اثر را بر شاخص بورس داشتند و همگی باعث افت شاخص شدند.

شاخص کل فرابورس ایران هم امروز با ۹۴ واحد افزایش، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۴ واحد ایستاد.

معامله گران در فرابورس حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۵۸ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای آریا، حسینا، ودی، هرمز، کرمان و شبصیر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص کل بورس تهران با کاهش روبرو شد
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • ریزش ۳۳۹ واحدی بورس در شروع معاملات امروز
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس