Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تخریب‌های زیست محیطی که آب هم در سرلوحه آن است، مانند فرونشست دشت‌ها فرسایش بادی و آبی، سیلاب‌ها و تخریب جنگل ها سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، پرویز گرشاسبی عصر امروز در آیین نکوداشت شصتمین سال تأسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار داشت: بنیانگذار این دانشگاه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در 60 سال قبل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی این سازمان نیاز به یک بازوی علمی کمکی که بتواند مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی کشور را بهتر سیاستگذاری و مدیریت کند را احساس و این مرکز آموزشی را پایه‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه آموزش به نوعی بنیادی شده که نیازهای بخش اجرا و جامعه را جواب نمی‌دهد، افزود: از نگاه ما در بخش اجرایی و سیاستگذاری کشور نیاز است که به ابتدای آغاز فعالیت‌های تحصیلی و تجربی بازگردیم تا کار علمی و تحقیقاتی را در دانشگاه داشته باشیم.

گرشاسبی اظهارداشت: امروز با توجه به بحران‌های زیست محیطی کشور، فاصله بخش اجرا و علمی زیاد است. گرچه سعی شده که این فاصله کاهش پیدا کند اما نیاز به کار بنیادی برای نزدیک شدن این فاصله نیاز است.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای کم آب به شمار می رود، گفت: شاید در منطقه ای واقع شدیم که مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی نیاز به توجه ویژه دارد، دانشگاه می تواند این موضوع را تاحدودی مدیریت کند و مدل ها و روشهای بهتری درباره بهره برداری از سرزمین ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: تخریب‌های زیست محیطی که آب هم در سرلوحه آن است، مانند فرونشست دشت‌ها فرسایش بادی و آبی، سیلاب‌ها و تخریب جنگل ها سالانه 50 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند که اگر همه منابع مقابله با این بحران‌ها را کنار هم بگذاریم حدود 2 هزار میلیارد تومان هم خواهد بود.

گرشاسبی گفت: کارهای علمی و تحقیقاتی می تواند کمک کند تا از این بحران ها عبور کنیم. در حوزه منابع طبیعی موضوعاتی داریم که توسط دانشگاه ها حل می شود.

وی به طرح تنفس جنگل هم اشاره کرد و افزود: اگر دانشگاه در سیاستگذاری و نحوه اجرای این طرح با یک نگاه علمی ورود نکند دچار چالش می شویم. دانشگاه های منطقه شمال کشور باید در این زمینه راهکاری علمی داشته باشند.

معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به وقوع سیلاب‌های متعدد در استان های شمالی، نقش دانشگاه ها را در ریشه یابی این بحران جدی برشمرد و گفت: سیلاب ها در استان های شمالی هرساله پرتکرار رخ می‌دهد اما هنوز در بخش اجرا به راهکارهای علمی نرسیدیم ولی دانشگاه می تواند در این زمینه علت یابی کرده و راهکار پیشنهاد بدهد.

وی به پدیده ریزگردها در استان اشاره کرد و گفت: در مشاهداتی که در یکی دوسال اخیر داریم شاهد شکل‌گیری کانون‌های ریزگرد جدید در منطقه ترکمن صحرا هستیم که باید منشأیابی شود و برای آن راهکاری پیدا کرد.

گرشاسبی ادامه داد: دولت وظیفه‌ای ملی را به این دانشگاه محول کرده که طرح محوری وزارت جهادکشاورزی به شمار می‌رود و تحت عنوان طرح کلان مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است. در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بر به نتیجه رسیدن این طرح تأکید داریم و همه باید کمک کنند این طرح محوری که مسائل زیست محیطی، اشتغال و مباحث آمایشی در آن نهفته است، زودتر تدوین شود.

انتهای پیام/

R41471/P1377/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۱۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها