Web Analytics Made Easy - Statcounter

با به‌کارگیری ۲۴۵ هزار هکتار از اراضی مرتعی و مخروبه استان و کشت درختان سریع­‌الرشدی مانند پالونیا و ایجاد صنایع تبدیلی چوب برای آن‌ها، می‌توان علاوه بر توسعه‌ی پوشش جنگلی نقش قابل قبولی در اشتغال‌زایی ایفا کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی خورسندی مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در نامه‌ای خطاب به استاندار گیلان از وضع موجود منابع طبیعی و جنگل‌های استان انتقاد کرد و خواستار توجه مسئولین به اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

استاندار محترم استان گیلان جناب آقای دکتر سالاری

سلام علیکم؛

همان‌گونه که مستحضرید جنگل‌ها و مراتع ثروت‌هایی ملی هستند که با حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از فرسایش خاک، بهره‌برداری اقتصادی و جذب گردشگر نقش قابل توجهی در توسعه‌ی‌ پایدار ایفا می‌کنند. این نعمت‌های الهی در ایران از جمله مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی محسوب می شوند که علی‌رغم کاهش محسوس در سه دهه گذشته، همچنان در مناطق شمالی به صورت متراکم مشاهده می گردند. در این میان جنگل‌های گیلان با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار از اصلی‌ترین عوامل جذب گردشگر در استان بوده که در سه دهه گذشته به دلیل اجرای پروژه های عمومی عمرانی در دل جنگل‌ها، تجاوز به عرصه‌های جنگلی در حاشیه روستاها، تغییر کاربری مراتع و عوامل دیگر، با کاهشی ۱۰ درصدی مواجه شده است.

از طرفی دیگر همه‌ساله شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی از دانشگاه­های استان فارغ­ التحصیل و به خیل بیکاران افزوده می­شوند. بسیاری از این جوانان با مشکلاتی از قبیل افسردگی، تأخیر در امر ازدواج، تضعیف بنیان خانواده، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دیگری که ریشه در بیکاری و فقر دارند، دست و پنجه نرم می­کنند. ما در استانی زندگی می­کنیم که مشمول الطاف الهی واقع شده و از نظر شرایط اکولوژیک، منابع سرشار طبیعی و نزولات جوی از وضعیت بسیار مطلوبی برخودار است. این شرایط محیطی، بستر مناسبی را برای فعالیت‌هایی نظیر درختکاری فراهم ساخته که می‌تواند با ایجاد اشتغال در این حوزه، هزاران نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از معضل بیکاری رها سازد.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که با به‌کارگیری ۲۴۵ هزار هکتار از اراضی مرتعی و مخروبه استان و کشت درختان سریع­‌الرشدی مانند پالونیا، صنوبر و اکالیپتوس و تولید، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی چوب برای آن‌ها، می‌توان علاوه بر توسعه‌ی پوشش جنگلی نقش قابل قبولی در اشتغال‌زایی ایفا کرد. توسعه‌ی این گونه از جنگل‌ها از مزایای دیگری چون حفاظت از خاک در سیستم­های اگروفارستری، تولید علوفه از برگ گونه پالونیا، پرورش زنبور عسل از گل­های درخت پالونیا، ایجاد پارک­های جنگلی و توسعه گردشگری، زراعت چوب و عدم وابستگی به خارج جهت واردات چوب، تاثیر مثبت بر چرخه آب، کربن و بر نزولات جوی، تبخیر و تعرق، میزان روانآب، میزان نفوذ روانآب، جلوگیری از سیل و خسارات زیان­بار ناشی از برخوردار است. با این حال باعث تأسف است که تاکنون هیچ گونه اقدام جدی از سوی مسئولین استان در این زمینه مشاهده نشده است.

لذا انتظار می‌رود در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نام گرفته است، با فعال کردن چنین ظرفیت‌های محلی، به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد درون‌زا و دانش‌بنیان و استفاده از نیروی انسانی جوان و متخصص در استان، کاهش هر چه بیشتر نرخ بیکاری برای مردم شریف گیلان محسوس‌ گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر

سرهنگ "حامد شادبهر" با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است، گفت: مجموعه انتظامی در برخورد با سودجویان و متخلفانی که نسبت به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی اقدام می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

وی در ادامه از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی سودجو در شهرستان رضوانشهر و آغاز تحقیقات پلیس در این زمینه خبر داد و گفت: ماموران انتظامی به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی به محل اعلامی اعزام شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان رضوانشهر با اشاره به اینکه در بازدید از زمین مورد نظر مشخص شد، متهم هزار و ۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله سیم‌خاردار و فنس محصور کرده است، افزود: متهم ۵۷ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.
این مقام انتظامی از رفع تصرف و جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز با حکم قضائی خبر داد و بیان‌داشت: کارشناسان ارزش تقریبی این اراضی را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
سرهنگ شادبهر در پایان خاطرنشان کرد: زمین‌خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره‌مندی از نعمت‌های خدادادی با هدف رسیدن به سود‌های کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می‌کنند که برای مقابله با این مشکل همکاری همه مردم و دستگاه‌های نظارتی الزامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت