Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:39:09 GMT

شکست تمام عيار آل‌سعود در برابر ايران

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۳۴۸۱

شکست تمام عيار آل‌سعود در برابر ايران

خبرگزاري آريا - سياست «تفرقه بينداز، حکومت کن» عربستان تاکنون خواست آنها که محدود ساختن نفوذ منطقه‌اي ايران بوده است را برآورده نکرده است...
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، تشديد رفتارهاي غيرمعقول عربستان سعودي ابهاماتي را در سطح جامعه بين الملل ايجاد کرده است. پس از دهه‌ها دخالت در روابط سياسي جهان با استفاده از ثروت‌ نفتي، اکنون ماشين نظامي- اطلاعاتي آل‌سعود جنگي ظالمانه در يمن به راه انداخته، قطر را در انزواي عربي قرار داده، لبنان را به بي‌ثباتي کشانده، در سوريه به‌دنبال ترميم زخم‌هاي شکست‌هاي اخير است و مشتريان بالقوه جديدي در عراق طلب مي‌‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار اين تحولات در داخل عربستان نيز قدرت در دستان محمد بن‌سلمان متمرکزتر مي‌شود.
به گزارش مجله آمريکايي « نيشن»، فصل مشترک تمام تلاش‌هاي شاهزاده عربستاني، رقابت با ايران براي تصاحب جايگاهي متوازن با اين کشور در منطقه است.
در دهه 1990 ميلادي ايران هيچ جايگاهي در معادلات منطقه‌اي نداشت، درحالي‌که اکنون اين کشور بازيگر غالب منطقه خاورميانه است. گروه انصارالله که در سال 2014 به همراه مردم يمن، دولت اين کشور را سرنگون کردند اکنون موقعيت خود را در اين کشور تثبيت کرده است. در واقع تحولات يمن موضوعي داخلي و ملي بوده است که سعودي‌ها به بهانه پروژه ايران‌هراسي خود جنگي ظالمانه عليه اين کشور به راه انداخته‌اند. حزب‌الله -گروه تحت حمايت ايران - نيز از سال 2016 به قدرت غالب در لبنان تبديل شده است. يکي ديگر از متحدان منطقه‌اي ايران، دولت بشار اسد در سوريه است.
در اين کشور نيز گروه‌هاي اسلام‌گراي تندرو به رهبري عربستان سعودي توسط مقاومت نيروهاي مردمي تحت حمايت ايران و متحدانش شکست خورده‌اند. در عراق پس از شکل‌گيري خلافت داعش در سال 2014 و پيوستن برخي استان‌هاي سني‌نشين عراق به اين گروه، نفوذ سعودي‌ها کمرنگ شد. در اين کشور اميد شاهزادگان سعودي تنها به داعش بود که اين گروه تکفيري نيز از سوي ارتش عراق و نيروهاي مردمي به تاريخ پيوست.
تلاش‌هاي عربستان براي مقابله با ايران تمام موضوعات ملي‌گرايانه و امنيتي را دربر داشته است، در‌حالي‌که در زمينه اقتصادي سعودي‌ها هيچ بهانه‌اي نتوانستند بيابند. در اين باره هر دو کشور داراي منابع گسترده نفتي و عضو اوپک و نهادهاي اقتصادي مشابه هستند. اين دو کشور رقابتي براي بازارهاي صادراتي ندارند. بعد از اجرايي شدن برجام، ايران توانست سطح صادرات نفت خود را به دوران پيش از تحريم‌ها بازگرداند. شايد يکي از دلايل افت قيمت طلاي سياه، بازگشت سطح توليدات ايران باشد، اما بدون شک يکي از دلايل اصلي آن توليد شيل آمريکا است، امري که هيچ‌گاه باعث تنش ميان رياض و واشنگتن نشد. بنابراين مي‌توان تلاش‌هاي مقابله‌گرايانه عربستان عليه ايران را نوعي رقابت به سبک قرن نوزدهم براي کنترل قلمروهاي تحت نفوذ دانست.
به نوشته « نيشن»، گرچه نمي‌توان اين موضوع را انکار کرد که ايران کشوري با اکثريت شيعه است و عربستان را دولتي با تفکر وهابي اداره مي‌کند، اما شروع درگيري‌هاي اين دو کشور بر سر موضوع مذهب نبوده است. يکي از شواهد اين موضوع حمايت ايران از دولت سکولار و سوسياليست بشار اسد و حمايت عربستان از دولت سکولار مصر است. همچنين عامل اصلي اختلافات دو دولت وهابي عربستان و قطر، روابط قطري‌ها با ايران شيعي است.
عربستان حدود يک‌سوم ايران جمعيت دارد. با توجه به کمبود ظرفيت نيروهاي نظامي، عربستاني‌ها توان رويارويي مستقيم با ايران را ندارند. از آنجاکه استراتژيست‌هاي سعودي ايران را به‌عنوان تهديدي جدي‌ مي‌بينند، به عقيده آنها تنها راه محدود ساختن اثرگذاري‌هاي منطقه‌اي اين کشور، سياست «تفرقه بينداز، حکومت کن» است. به‌عنوان مثال در لبنان، شيعه و سني تقريبا سهمي يک‌چهارمي در جمعيت اين کشور دارند. مسيحيان نيز يک‌سوم از جمعيت لبنان را تشکيل مي‌دهند. زماني‌که در اين کشور مسيحيان راست‌گرا با سني‌ها متحد مي‌شوند (همان‌گونه که در انتخابات 2009 اتفاق افتاد)، سني‌ها مي‌توانند نخست‌وزيري قدرتمند داشته باشند (در لبنان همواره رئيس‌جمهور مسيحي، نخست‌وزير سني و رئيس پارلمان شيعه است).
در سال 2016 ميشل عون توانست با کسب 83 راي از پارلمان 128 عضوي به‌عنوان رئيس‌جمهور لبنان انتخاب شود. اون که ژنرال بازنشسته محبوب و متحد مسيحي حزب‌الله است، تشکيل يک دولت متحد ملي را در دستور کار خود قرار داد. او سعد حريري را متقاعد ساخت با کنار گذاشتن مخالفت‌هايي که با حزب‌الله دارد، سمت نخست‌وزيري را بپذيرد. در اين راستا، تسلط حزب‌الله بر اکثريت دولت در کنار رئيس‌جمهوري متحد، موقعيت ايران را در معادلات سياسي اين کشور تثبيت کرد.
سال‌ها پيش پدر سعد حريري‌ توانست ميلياردها دلار از جيب سعودي‌ها هزينه کند. سعد حريري نيز تابعيت سعودي دارد. در اين باره به‌نظر مي‌رسد وليعهد محمد بن‌سلمان او را مجبور به کناره‌گيري از سمت نخست‌وزيري کرده است تا لبناني‌ها را با وضعيتي نابسامان روبه‌رو سازد. در صورت استعفاي رسمي سعد حريري شايد نخست‌وزيري تندروتر عليه حزب‌الله روي کار بيايد و شايد هم اين سمت خالي بماند. از طرفي انتخابات پارلماني لبنان قرار است مه 2018 طبق قانون جديد مبني بر راي‌گيري متناسب برگزار شود.
بر اين اساس اين احتمال وجود دارد که ائتلاف سني‌ها با مسيحيان راست‌گراي مخالف ميشل عون بتوانند در اين انتخابات پيروز شوند و شرايط نامساعدي براي حزب‌الله ايجاد کنند. سعد حريري پس از بازگشت به لبنان استعفاي خود را تعليق کرد. گرچه سعد حريري با توجه به قدرت اندکي که دارد چندان براي ادامه نخست‌وزيري مشتاق به‌نظر نمي‌رسد، اما او اميدوار است با باقي ماندن در قدرت شرايط را براي پيروزي حزبش (حزب آينده) در انتخابات پيش‌رو فراهم سازد. براساس برخي خبرهاي منتشر شده، مقامات رژيم صهيونيستي از استعفاي سعد حريري حمايت کرده‌اند.
اسرائيلي‌ها همچنين براي مقابله با ايران و متحدان منطقه‌اي‌ او، آغوش خود را براي سعودي‌ها گشوده‌اند. مي‌توان پيش‌بيني کرد فشار براي خروج حزب‌الله از سوريه پس از شکست داعش و گروه‌هاي وابسته به القاعده نيز بخشي از برنامه‌هاي ضدايراني محمد بن‌سلمان باشد، برنامه‌اي مشترک با رژيم صهيونيستي که اعلام کرده است هر نوع تجهيزات حزب‌الله که در فاصله 40 مايلي مرزهاي اسرائيل قرار گيرد را بمباران خواهد کرد.
تاکنون تلاش‌هاي عربستان درخصوص سياست‌ «تفرقه‌ بينداز، حکومت کن»‌ در لبنان نتيجه نداده است. اين شکست درحالي است که عربستاني‌ها اعتبار سعد حريري را در اين راه هزينه کرده‌اند و مردم لبنان او را به‌عنوان قرباني ملي سياست‌هاي مداخله‌‌جويانه عربستان مي‌دانند. البته به‌نظر نمي‌رسد شاهزادگان سعودي بخواهند از سياست‌هاي خود عقب‌نشيني کنند. در اين باره عربستان سعودي تلاش خواهد کرد با دلارهاي نفتي که در اختيار حزب مسيحي راست‌گراي لبنان قرار مي‌دهد، زمينه‌هاي لازم را براي تضعيف ميشل عون فراهم سازد.
در کشورهاي ديگر نيز سياست‌ «تفرقه بينداز، حکومت کن» عربستان سعودي چندان موفق نبوده است. تلاش عربستان براي مغلوب ساختن انصارالله در يمن با استفاده از حملات هوايي، تنها يک نتيجه داشته است: ايجاد وخيم‌ترين بحران انساني جهان در يمن، با بيش از 50 هزار کودکي که تا پايان سال‌جاري به‌دليل گرسنگي يا بيماري مي‌ميرند. در عراق نيز سياسيون شيعه قدرت خود را تثبيت کرده‌اند و در سوريه دولت بشار اسد با قدرت به‌کار خود ادامه خواهد داد.
فشارهاي محمد بن‌سلمان براي قطع رابطه قطر با ايران تاکنون نتيجه‌اي عکس داده است، چراکه روابط سياسي و اقتصادي تهران- دوحه در حال گسترش است. با اين شرايط «شوراي همکاري خليج‌فارس» نيز که ابزار آل‌سعود براي نفوذ بر کشورهاي عربي منطقه بوده است، چندان دوام نخواهد آورد. بنابراين سياست «تفرقه بينداز، حکومت کن» عربستان تاکنون خواست آنها که محدود ساختن نفوذ منطقه‌اي ايران بوده است را برآورده نکرده است. اين سياست تنها يک نتيجه داشته است:‌ بي‌ثباتي منطقه‌.
اقتصاد نيوز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • قیمت طلا و سکه کاهشی شد؛ سکه چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۲ اردیبهشت ماه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟