Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین آسا پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آسیب شناسی خانواده‌ها و تغییر سبک زندگی ایرای-اسلامی در جامعه امروزی گفت: در دنیای معاصر، پدیده‌های تکونولوژی و پیشرفت آن مسئله بشر است، البته باید تاکید کنم که پیشرفت تکونولوژی به تنهایی موضوع بحث نیست، بلکه بایستگی‌ها و ایدئولوژی‌های مستتر در آن است که بسیار مسئله‌ساز شده، پر‌واضح است که موضع سبک ایرانی-اسلامی پیشرفت تکونولوژی جوامع بشری نیست و از آن استقبال هم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه با بیان اینکه در نگاه تفکر اسلامی و مبانی تولیدی آن، انسان برای کشف راز و رمز‌های طبیعت عجین شده‌است، در این خصوص اظهار کرد: در اسلام سفارش‌های بسیاری درباره نیازهای انسان بیان شده، منتهی یکی از ایدئولوژی‌های مستتر در سبک و سیاق غربی آن همین نسبی‌گرایی اخلاقی و جعلی بودن مبنای زندگی است که با اساس فکری ایرانی-اسلامی در تعارض است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معانی سبک زندگی در تعاریف و تفکر غربی بر حسب تعاملات انسان، متفاوت است و از آنجایی که هر فرد با فرد دیگری تفاوت دارد، نمی‌توان هدف واحدی را برای یک جامعه قرار داد و بر همین اساس شخص به ورطه پوچی و بی‌معنایی می‌افتد. با این تفکر گذشت، وفاداری، ایثار‌گری و .. بی معنی می‌شود. در صورتی که در سبک ایرانی-اسلامی اجتماعی و فطری بودن نیاز‌ها در انسان بسیار ترویج شده است و نمی‌توانیم سبک زندگی ایرانی-اسلامی را بدون این ۲ ویژگی مطرح کنیم.  

آسا درخصوص نهادینه کردن فرهنگ ایرانی-اسلامی در جامعه امروزی گفت: به عقیده من با توجه به نکاتی که در خصوص ویژگی‌های ایرانی-اسلامی بیان شد، در نهادینه کردن این سبک زندگی در ۳ محور باید تلاش کرد. ابتدا اینکه بتوانیم یک سیمایی صحیح و منطقی تهیه و تدوین کنیم و در مرحله بعد تلاش کنیم، جامعه بر اساس مبنای ایرانی-اسلامی تربیت شود، تا این فرهنگ را در لایه‌های مختلف جامعه به اقتضای زمانه ترویج و تبلیغ کنیم.   وی افزود: به طور حتم در سبک زندگی نباید از نیاز‌های جدید بشر غافل شد. برخی از دستورات این سیاق باید با نیاز‌های زندگی هم‌خوانی داشته باشد، منتهی سوق دادن آن به جامعه نیازمند تلاش مستمر همراه با قانون دقیق است که علاوه بر رفعت، رحمت و مودت بین انسان‌ها تمرد از آن برای هیچ مقامی نباید امکان پذیر باشد، بر اساس آموزه‌های دینی وظیفه منادیان جامعه در این خصوص مضاعف است و ترویج، عمل کردن به سبک و سیاق زندگی ایرانی-اسلامی در جامعه است.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در سبک زندگی ایرانی-اسلامی، ساده زیستی، کشفی بودن معنا و فضائل اخلاقی است، که در تفکر جدید انسان تعریف می‌شود و از نگاه ویژه متفکرین غربی انسان تنها و بی‌هویت صرفا قطعه‌ای از طبیعت بدون شعور است، و در تعریف صحیح از سبک زندگی ایران اسلامی می‌توان گفت، هدف رسیدن به کمال شخصیت انسان یعنی همان قرب الهی است.  
آسا ادامه داد: خانواده در عصر حاضر از ۲ جهت شناختی و رفتاری در معرض آسیب است، این ۲ عامل می‌تواند رفتاری را ایجاد کند که پیامد‌هایی مانند از بین رفتن قبح طلاق، مجرد زیستی، کمرنگ شدن محبت در بین خانواده‌ها، نبود صله ارحام؛ تخصیص زمان غیر متعارف به کار کردن بیرون ازخانه و نپرداختن به امور خانواده است که می‌تواند یکی از آن آسیب‌ها باشد. همچنین باید بگوئیم که اگر تعریف درستی از فضای مجازی نداشته باشیم می‌تواند حضور در این فضا آسیب جدی به بدنه خانواده وارد کند.
 آموزه‌های دینی بهترین مسیر برای درمان آسیب‌های سبک زندگی ایرانی- اسلامی وی با اشاره به طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های جامعه، درخصوص راهکارهای رسیدگی به این آسیب‌ها گفت: پیشنهاد من این است که به آموزه‌های دینی خود رجوع کرده و آن‌ها را به طور صحیح تبیین کنیم و این مبانی را با پدیده‌های جدید تطبیق داده و قرائتی درست از آن‌ها ارائه بدهیم. دنیای مدرن و هجمه های آن آبستن تلقین الگو‌های متناسب با خودش است، الگو‌هایی که ساخته و پرداخته ذهنیت فردی شده است و طبق روایات آیات الهی زندگی پیامبران اهل بیت بهترین الگو و مصداق زندگی ما محسوب می‌شود.   انتهای پیام/  

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • مرزبانان کشور برای دفاع ازمرزها و انقلاب دراوج آمادگی قرار دارند
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد