Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-30@08:06:21 GMT

ماجرای نامه آخوندی و زنگنه به جهانگیری

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۳۱۶۳

رئیس مرکزتحقیقات شهرسازی از ارسال نامه آخوندی و زنگنه به جهانگیری برای کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی خبر دادو گفت:دولت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی از سال آینده تصم گرفته است.به گزارش بلاغ، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه مقوله انرژی و مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم در کشور است، گفت: مقدار قابل توجهی از اتلاف انرژی مربوط به ساختمان‌هاست پس وقتی اتلاف انرژی زیاد می‌شود ارزش افزوده‌ای هم برای کشور ایجاد نخواهد شد و تأثیر مثبتی بر روی درآمد ناخالص داخلی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: میزان مصرف انرژی در کشور با کشورهای مشابه 2.5 تا 3 برابر است بنابراین اگر مصرف انرژی این گونه ادامه یابد در سال‌های آینده ایران واردکننده انرژی خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه برای کاهش مصرف انرژی و اتلاف آن در ساختمان‌ها نیازمند عزم جدی ملی هستیم، گفت: در ماه‌های اخیر اتفاقی رخ داد و قانون اصلاح مصرف انرژی ابلاغ شد بنابراین در این آیین‌نامه اجرایی دستگاه‌های دولتی ملزم خواهند شد در زمان مشخص ساختمان‌های خود را از لحاظ مصرف انرژی بازبینی کنند.

*نامه آخوندی و زنگنه به جهانگیری برای لحاظ کردن کنترل مصرف انرژی در بودجه 97

شکرچی‌زاده اضافه کرد: بر اساس این آیین‌نامه برای سال 97 باید ذی‌حساب‌ها و مسئولان مالی دستگاه‌ها هزینه انجام این کار را پیش‌بینی کنند. بنابراین در تازه‌ترین اقدام نامه مشترکی از سوی آخوندی وزیر راه و شهرسازی و زنگنه وزیر نفت به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال کردند که از سازمان برنامه و بودجه درخواست شود که این اقدام در بودجه سال 97 پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: امید است در مجلس این موضوع پیگیری شود و دستگاه‌های اجرایی نیز منابع مالی لازم را برای اجرای این کار داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: بخش مهمی از اتلاف انرژی در حال حاضر در وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مدارس انجام می‌شود بنابراین اگر دولت می‌خواهد مردم را ملزم به رعایت مصرف انرژی و کاهش مصرف آن تشویق کند باید این اقدام را از خود شروع کند.

شکرچی‌زاده ادامه داد: قطعاً این اقدام موجب ایجاد شغل خواهد شد پس باید مرکز تحقیقات با استفاده از تجربیات نظام مهندسی و تکنسین‌ها و شرکت‌های خصوصی کاهش مصرف انرژی را به نتیجه برساند.

*مصرف انرژی ساختمان‌های دولتی ایران ۱۱ برابر اروپا

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه میزان اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی چه میزان است گفت: ساختمان‌های دولتی چون نظارت‌های بیشتری برای اجرای آن شده است پس باید نسبت به ساختمان‌های بخش خصوصی وضعیت مناسب‌تری داشته باشد. بنابراین طبق آمارهای استخراج شده در حال حاضر 550 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال در ساختمان‌ها اتلاف انرژی صورت می‌گیرد این در حالی است که این عدد در کشورهای اروپایی زیر 50 کیلووات است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 18 قانون مصرف انرژی اگر تأمین منابع مالی سال آینده در بودجه پیش‌بینی شود در عرض 5 سال سامانه‌های کنترل انرژی در ساختمان‌های دولتی نصب خواهد شد و قطعاً عدد 450 کیلووات ساعت بر مترمربع بعد از 5 سال به 100 کیلووات ساعت خواهد رسید. 

شکرچی‌زاده در خصوص اینکه چه میزان از ساختمان‌های موجود مقررات ملی ساختمان و مبحث 19 را که ناشی از کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن است رعایت می‌کنند، گفت: در بازدید محلی و میدانی میزان رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به طور متوسط در ساختمان‌ها حدود 20 درصد بوده است. بنابراین ساختمان‌هایی که به طور کامل رعایت‌کننده مبحث 19 باشد بسیار کم است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۳۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید

ناصر سودانی گفت: یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف گاز در بین مردم این است که طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود. به این صورت که از افرادی که مصرف بالایی از گاز دارند هزینه بیشتری اخذ شود تا جلوی تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی به این افراد گرفته شود.

ناصر سودانی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص میزان تاثیرگذاری طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای کنترل مصرف گاز بخش خانگی گفت: شدت مصرف گاز در کشور ما خیلی بالاست. کشور‌هایی مثل چین و هند که جمعیت بیشتری نسبت به ما دارند، سطح مصرف انرژی در آن‌ها بسیار پایین‌تر است. ما در فرهنگ سازی کوتاه آمده‌ایم و باید این مسئله را جدی بگیریم و شیوه‌هایی را اجرایی کنیم تا مردم در مصرف خود جدی‌تر عمل کنند.

 

این کارشناس انرژی افزود: یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف گاز در بین مردم این است که طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود. به این صورت که از افرادی که مصرف بالایی از گاز دارند هزینه بیشتری اخذ شود تا به این ترتیب جلوی تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی به این افراد گرفته شود.

 

سودانی در ادامه بیان کرد: در کشور ما گاز به قیمت بسیار نازلی به مردم تخصیص پیدا می‌کند، زیرا شامل یارانه پنهان انرژی می‌شود، ولی وقتی سطح مصرف گاز دسته بندی شود و افراد بر اساس میزان مصرف خود قبض گاز بپردازند، قطعا متوجه ارزش آن خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در این شیوه هر چه سطح مصرف گاز خانوار‌ها بالاتر برود به همان میزان دریافت یارانه انرژی آن‌ها کمتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند