Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نيروي هوافضاي سپاه در سال 90 موفق شد يک پهپاد RQ-170 آمريکايي را شکار کند.حالا 7 سال از آن ماجرا گذاشته، اما ماجراي تصرف اين پهپاد، هنوز جذاب است.
به گزارش جام نيوز، 6 سال پيش خبر شکار يک فروند پهپاد پيشرفته RQ-170 آمريکايي توسط رزمندگان نيروي هوافضاي سپاه پاسدارن،‌ به تيتر اول تمام خبرگزاري هاي جهان بدل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين پهپاد که به جانور قندهار ملقب است، در 13 آذر ماه سال 1390 در مرزهاي شمال شرقي کشور و در حوالي شهر بردسکن، در حالي که در حين انجام ماموريت شناسايي بر فراز آسمان ايران بود، به دام رزمندگان پدافند هوايي نيروي هوافضاي سپاه افتاد.
در ابتدا هنوز مشخص نبود که اين پهپاد از کدام کشور وارد ايران شده است و يا اينکه متلعق به کدام کشور است اما از آنجايي که فناوري ساخت اينگونه پهپادها تنها در اختيار کشورهاي قدرتمند و پيشرفته در حوزه هوافضا است و همچنين حضور نيروهاي نظامي آمريکا در افغانستان و عراق، اين احتمال وجود داشت که اين RQ-170 متعلق به آمريکا بوده و از خاک کشور افغانستان وارد ايران شده باشد.
** گزارش به فرمانده کل قوا درباره پرواز پهپادهاي آمريکايي
پس از حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي و به خصوص آمريکايي در جريان جنگ‌هاي عراق و افغانستان در منطقه غرب آسيا و به ويژه در مرزهاي ايران، پرواز هواپيماها و پهپادهاي جاسوسي و شناسايي آمريکايي‌ها در منطقه و اطراف مرزهاي ايران و ساير کشورهاي منطقه افزايش چشمگيري به خود گرفته بود.
بنا بر گفته سردار حاجي زاده فرمانده نيروي هواي فضاي سپاه، در آن برهه گزارشاتي که از پرواز اين پهپادها در سلسله مراتب نظامي به محضر فرمانده کل قوا مي‌رسيد، موجب شد تا امام خامنه‌اي تاکيدات فراواني به فرماندهان نيروهاي مسلح براي ضرورت رصد و مقابله با اين پرنده‌هاي بدون سرنشين داشته باشند.
بر هيمن اساس، يگان‌هاي پدافند هوايي و جنگ الکترونيک نيروهاي مسلح ماموريت مي‌يابند تا هرگونه پرواز هواپيماهاي نيروهاي فرامنطقه‌اي از پايگاه‌ها و ناوهاي آنان در کشورها و آب‌هاي منطقه را به دقت رصد کنند.
اين اقدام موجب موفقيت‌هايي مانند به دام انداختن پهپادهايي مانند اسکن ايگل و شادو 200 آمريکايي توسط سپاه شده و باعث مي‌شود اطلاعات مفيدي از انواع پهپادهاي آمريکايي که در پايگاه‌هاي آمريکا در منطقه موجود بودند به دست نيروهاي ايراني بيافتد.
** شکارِ بزرگ
اما در اين بين اخباري مبني بر وجود يک نوع پهپاد پيشرفته به نام RQ-170 در پايگاه‌هاي آمريکا به نيروهاي ايراني‌ مي‌رسد که تا آن روز اطلاعات چنداني از آن در دست نبود. بعدها مشخص مي‌شود اين پهپاد که به جانور قندهار مشهور است از پايگاه‌ نظاميان آمريکا به پرواز در آمده و در اختيار سازمان جاسوسي آمريکا سيا است و براي ماموريت خاصي به اين منطقه آمده است.
سرانجا در 13 آذراه سال 1390 پهپادRQ-170 در مرزهاي شمال شرقي ايران و در حوزه شهر بردسکن توسط نيروهاي پدافند هوايي نيروي هوافضاي سپاه شکار شد.
در همان ابتداي امر اين احتمال وجود داشت که نيروهاي آمريکايي اقداماتي براي انهدام و يا بازپس گيري اين پهپاد انجام دهند. سردار حاجي زاده در اين باره گفت: دو احتمال وجود داشت، يکي اينکه آمريکايي‌ها اقدام به هلي برن نيرو در منطقه شکار پهپاد کنند که اين احتمال ضعيف بود زيرا آمريکايي‌ها نمي‌خواستند دوباره خود را درگير موضوع ديگري کنند. احتمال ديگر اين بود که اين منطقه از سوي آنها بمباران شود. براي مقابله با اين اقدام آمريکايي‌ها، به تمام پايگاه‌هاي موشکي در تمام کشور آماده باش داده شد تا در صورت اقدام آمريکايي‌ها، پايگاه‌هاي آنها در منطقه موشک باران شود.
** از تکذيب تا تاييد
مقامات آمريکايي ساعتي پس از انتشار اين خبر، ابتدا اصل موضوع را تکذيب و اعلام کردند که ايالات متحده چنين پهپادي را گم نکرده است. ساعتي بعد اما، نيروي هوايي آمريکا از گم‌شدن يک فروند پرنده بي‌سرنشين خود از اسکادران پهپادهاي RQ170 خبر داد و اعلام کرد که اين پهپاد دچار نقص فني در سيستم موقعيت‌يابي خود شده و در جايي سقوط کرده است اما نيروي هوايي قادر به يافتن آن نيست.
تأييد و تکذيب‌ها ادامه داشت و اکثر رسانه‌هاي مطرح جهان درباره شکار بزرگ ايران صحبت مي‌کردند، اما مقامات آمريکايي همچنان از تأييد شکار اين پرنده بدون سرنشين توسط ايران طفره مي‌رفتند تا اينکه تصاوير و فيلم آن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منتشر شد.
با اثبات آمريکايي بودن اين پهپاد و موفقيت بي‌نظير ايران در شکار آن، باراک اوباما رسماً اعلام کرد که از ايران خواسته که آن را به آمريکا بازگرداند اما مقامات ايران در پاسخ به اين درخواست، صراحتاً گفتند که هرگز اين پهپاد متجاوز را به آمريکا پس نمي‌دهند.
** رمزگشايي اطلاعات آر کيو 170
اما ماجرا به همين‌جا ختم نشد و يک سال بعد فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران از انجام کاري بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد: "تمام اطلاعات آرکيو 170 رمزگشايي شد".
سردار حاجي‌زاده در تشريح ويژگي‌هاي اين پهپاد به‌خصوص موتور آن گفته بود: موتور اين پهپاد، اختلاف دما با محيط ايجاد نمي‌کند و به همين خاطر با حسگر حرارتي قابل ردگيري نيست. صداي موتور از مسافتي خاص به بعد، قابل شنيدن نيست و ابر سفيد نيز به جا نمي‌گذارد. همچنين رنگ پهپاد به‌گونه‌اي است که از فاصله‌اي خاص به بعد قابل رؤيت نيست.
** فاز مهندسي معکوس؛ سيمرغ متولد شد
اما اين پايان ماجرا نبود و سپاه پاسداران تلاش براي "مهندسي معکوس" اين پهپاد را پس از رمزگشايي تمام حافظه‌هاي آن، آغاز کرد، چيزي که سردار سلامي، جانشين فرمانده کل سپاه در مهرماه سال 92 درباره آن اعلام کرد: تمام حافظه‌ها و کامپيوترهاي آرکيو 170 رمزگشايي شده و در آينده نزديک اخبار خوشي از آرکيو170 و بهينه سازي‌هايي که نيروهاي ما روي "مدل معکوس‌شده" آن انجام داده‌اند، اعلام خواهد شد.
خبرهاي ضد و نقيض ادامه داشت تا اينکه، 21 ارديبهشت‌ ماه سال 93، فرماندهي معظم کل قوا از نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بازديد کردند و در جريان اين ديدار نمونه ايراني اين پهپاد رونمايي شد.
پس از رونمايي از اين پهپاد، سپاه پاسداران از مردم خواست که يک نام براي اين پهپاد پيشنهاد بدهند و چند روز بعد، با انتخاب مردم، "سيمرغ" نام نسخه ايراني آر کيو 170 شد.
پس از آن در آبان ماه همان سال تصاويري از پرواز اين پهپاد به نمايش در آمد که نشان داد ايران توانسته است به تکنولوژي ساخت پهپاد پيشرفته آرکيو 170 دست پيدا کند.

** فرزندان جديد آرکيو 170 ايراني
دو سال بعد و در مهرماه سال 95 در جريان بازديد دريابان شمخاني دبير شوراي عالي امنيت از نمايشگاه دستاوردهاي پهپادي نيروي هوافضاي سپاه نمونه هايي از پهپاد صاعقه که همان پهپاد آرکيو -170 ايراني بود جهز به بمب به نمايش در آمد تا ايران نشان دهد علاوه بر استفاده شناسايي از اين پهپاد نمونه تهاجمي آن را نيز ساخته است.
در آن نمايشگاه همچنين تعداد ديگري از پهپادها غنيمتي ايراني و نمونه مهندسي معکوس شده آنها نيز به نمايش گذاشته شد تا قدرت ايران در عرصه شکار و همچنين توليد انواع پهپاد به نمايش گذاشته شود.
حالا امروز ايران به يکي از قدرت‌هاي پهپادي منطقه و جهان بدل شده به طوري که حتي مي تواند عمليات‌هاي خود در آن سوي مرزها مانند آنچه در حمله موشکي به مقر تروريست‌ها داعش در سوريه رخ داد را آنلاين به تصوير بکشد.
تسنيم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه

 

به گزارش تابناک، مهمات پرسه‌زن به دسته‌ای از تسلیحات اطلاق می‌شود که پس از پرتاب، توسط سامانه‌های اپتیکی و حرارتی، به‌سمت هدف روانه می‌شود و با گشت‌زنی در آسمان، هدف موردنظر را پیدا و سپس آن را منهدم می‌کند.

 
این دسته از تسلیحات کاربرد قابل‌توجهی در رزم زمینی و به‌خصوص عملیات‌های ضدکمین دارند و با توجه به ابعاد کوچک و قابل حمل بودن توسط نفر به سلاحی مناسب برای نیروهای زمینی بدل شده‌اند.

کاربرد این نوع تسلیحات به‌خصوص در جریان جنگ اوکراین و توانایی آنها برای هدف قرار دادن انواع ادوات زرهی،‌ تجمع نیروها و حتی تسلیحات پشتیبانی آتش مانند توپخانه‌ها و سامانه‌های پدافندی بیش از پیش نمایان شد و لنست یکی از بهترین پهپادهای انتحاری بکارگیری شده توسط ارتش روسیه در این جنگ بوده است.

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • تصویری از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران؛ کپی سلاح مخوف پوتین
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • تصاویر پهپاد ساقط شده آمریکایی در صعده یمن
  • لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی توسط ارتش یمن + فیلم
  • ویدیو/ شکار دوباره پهپاد MQ۹؛ وحشت آمریکا از آسمان یمن
  • شکار پهپاد آمریکایی در آسمان یمن