Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها بحث احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج در محافل مختلف داغ بوده به گونه‌ای که در رسانه‌ها شاهد کمکش موافقان و مخالفان هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از یک میلیون هکتار جنگل دارای 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس است سرمایه‌ای که نقشی در توسعه و سهمی در اقتصاد این استان ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نقطه از ایران زمین هر آنچه بخواهی خدا داده است، 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، 25 درصد نفت و گاز ایران، 10 درصد آب‌های سطحی، جاذبه‌های طبیعی و دیدنی که همگی تنها به لطف خدا بوده و ...اما با داشتن همه این ظرفیت‌ها هنوز عنوان زجر دهنده و چندش آور " محرومیت" راهش را با کهگیلویه و بویراحمد جدا نکرده است و انگار بنای جدا شدن تا سرحد مرگ همچون" لاله" و" لادن" ندارد.

ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، گردشگری و کشاورزی وجود دارد ولی زیرساخت‌ها فراهم نیست باید بپذیرم سرمایه گذار به عنوان یک بنگاه اقتصادی تنها دنبال درآمد بیشتر بوده و در صورتی مایل به ایجاد هزینه و احداث تاسیسات در منطقه‌ای می‌شود که بداند توجیه اقتصادی دارد و می‌شود دو دوتای ریاضی کرد.

وقتی نه جاده مناسب داریم نه خبری از فرودگاه‌های بزرگ بوده و نه صدای سوت قطار شنیده می‌شود چگونه انتظار داشته باشیم فلان سرمایه گذار، شهرهای بزرگ کشور که از قضای روزگار به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌ها، هزینه تمام شده تولید محصولش به حداقل ممکن می‌رسد رها کرده و به استانی بیاید که هنوز با در احداث بزرگراه مانده است.

حکایت جذب سرمایه گذار بزرگ برای این استان که هنوز زیرساخت لازم را ندارد باید بپذیریم بیشتر شبیه یک جک می‌ماند و باید از هم اکنون به فکر ایجاد کارگاه‌های کوچک در قالب مشاغل خانگی و زود بازده باشیم و تمام تلاش مسئولان معطوف به تامین و ساخت زیرساخت‌ها باشد تا بلکه بتوانیم راه را برای سرمایه گذاری‌های آینده تسهیل کنیم.

اما بحث سرمایه گذاری وزارت نفت برای احداث مجتمع رفاهی در پارک جنگلی یاسوج این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته که انتظار می‌رود رسانه‌ها با ارائه گزارش‌های فرایندی یعنی گرفتن نظر کارشناسان و صاحب نظر در این حوزه آنان را در اختیار مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری ارائه کنند.

این که به صورت کیلویی اظهار نظر شود که به طور مثال با اجرای این پروژه مخالف و یا موافق هستیم در هیچ صورتی پذیرفتنی نیست مگر رسانه بازار روز بوده که هر کسی به قدم زدن مشغول شود بلکه رسانه بدون جانبداری و با درنظر گرفتن اصل منافع عمومی باید دنبال شناخت ضعف‌ها، پیشنهادات و راهکارها باشد.

کهگیلویه و بویراحمد نه تنها پارک جنگلی کمتر از هزار هکتاری یاسوج را دارد بلکه هر کجای این استان قدم بگذاری هم جنگل می بینی و هم در کنارش رودی روان جاریست که معلوم نیست بدون استفاده مردم این دیار به کجاها می‌ریزد.

6 سال پیش پارک جنگلی یاسوج به شهرداری برای سرمایه گذاری واگذار شد و در این سال‌ها سنگ روی سنگ گذاشته نشد بلکه هر روز شاهد افزایش حضور معتادان و ...در این محل بوده‌ایم.

در اینکه پارک جنگلی به محلی امن برای معتادان و افراد ولگرد تبدیل شده شکی نیست و در صورتی وزارت نفت بتواند مجتمعی را که برای عموم قابل استفاده باشد احداث کند در صورتی که شاهد قطع درختان و البته نبود مشکل زیست محیطی باشیم، اگر تسهیل کننده توسعه نباشد به طور حتم مانع توسعه نیست.

به طور حتم وزارت نفت زمانی حق مطلب را ادا کرده که با بفکر طراحی ساختاری مناسب با هدف عمومی شدن خدمات اقامتگاهی، تفریحی سرگرمی این مجتمع با هدف ماندگاری مسافر و به نوعی معرفی ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف باشد.

درختی قطع نمی‌شود

معاون حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای احداث مجتمع رفاهی و تفریحی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج درختی قطع نمی‌شود.

احسان نعمتی اظهار داشت: پارک جنگلی یاسوج در مساحت 938 هکتار 6 سال پیش به شهرداری یاسوج برای انجام و اجرای برخی پروژه‌های درآمدزا برای این نهاد مردمی واگذار شد ولی طی این مدت کار خاصی در این محل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه از 938 هکتار مساحت پارک جنگلی تنها در 75 هکتار امکان احداث تاسیسات و سایر اماکن وجود دارد ولی مابقی به دلیل پوشش جنگلی گسترده هیچ امکانی وجود ندارد که در قرارداد منعقد شده با شهرداری نیز مقرر شد تنها در قسمت‌های بدون پوشش جنگل یکسری اقداماتی انجام شود.

نعمتی بیان کرد: طبق تفاهم انجام شده بین مسئولان استانی مقرر شد قرارداد منعقد شده شهرداری یاسوج با منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد فسخ و این اداره طی قرارداد جدیدی  75 هکتاز از عرصه‌های پارک جنگلی را به وزارت نفت برای احداث مجتمع رفاهی و تفریحی واگذار کند.

معاون حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد سخنان برخی افراد مبنی بر قطع درختان بلوط پارک جنگلی با احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت را رد کرد و افزود: هیچ درختی در پارک جنگلی یاسوج قطع نمی‌شود و مردم در این زمینه خیالشان راحت باشد.

نعمتی بیان کرد: همان کاری که شهرداری یاسوج باید در پارک جنگلی یاسوج می‌داد و بنا به هر دلیلی انجام نداد وزارت نفت در مقیاس بزرگتری آن را اجرایی می‌کند که به طور حتم اجرای این پروژه در توسعه استان بی تاثیر نیست.

مشکل زیست محیطی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعید می‌دانم احداث مجتمع خدماتی و رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج مشکل زیست محیطی داشته باشد.

سید اسدالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: هنوز در زمینه احداث مجتمع خدماتی و رفاهی وزارت نفت در یاسوج هیچ گونه مکاتبه‌ای برای انجام ارزیابی‌های زیست محیطی انجام نشده و هنوز در مرحله واگذاری زمین هستند.

وی با تاکید بر اینکه احداث مجتمع وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج نباید مشکل خاصی داشته باشد، عنوان کرد: البته کارشناسان محیط زیست مطابق با قانون و ضوابط استقرار صنایع و تطبیق طرح با این مهم ارزیابی‌های خود را انجام می‌دهند.

هاشمی تاکید کرد: از آنجا که هنوز از عملیات اجرایی مجتمع خدماتی و رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج  خبری نیست نمی‌توانیم در این رابطه به صورت قطعی اظهار نظر کنیم ولی طبق بررسی‌های میدانی بعید می‌دانم اجرای طرح مشکل خاص زیست محیطی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی معتقدند با اجرای این طرح، درختان زیادی در پارک جنگلی قطع می‌شود، تاکید کرد: مجتمع رفاهی وزارت نفت در 75 هکتار از اراضی پارک جنگلی یاسوج که قابلیت احداث تاسیسات دارد، اجرایی می‌شود و خبری از قطع درختان نیست.

واکنش مدیرکل میراث فرهنگی مازندران به سرمایه گذاری وزارت نفت در یاسوج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با مطلوب ارزیابی کردن نقش مجتمع رفاهی نفت در محمودآباد شمال گفت: احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج محرک توسعه است.

دلاور بزرگ‌نیا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: مجتمع رفاهی محمودآباد شمال در زمان تاسس با هدف اقامتگاهی برای اجلاس اوپک احداث شد و به طور حتم نقش بسزایی در توسعه گردشگری و جذب گردشگر داشته است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که آیا احداث مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی استان می‌تواند در توسعه استان نقش داشته باشد عنوان کرد: به طور حتم نقش این طرح در توسعه استان انکارناپذیر بوده و به نوعی این پروژه محرک توسعه است.

بزرگ‌نیا ابراز کرد: ضروری است مدیران کهگیلویه و بویراحمد با رایزنی با مسئولان وزارت نفت پیگیر عمومی کردن خدمات این مجتمع باشند و از هیچ تلاشی برای احداث بخشی از محیط به ابنیه و تاسیسات سرگرمی و تفریحی دریغ نکنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با تاکید بر اینکه مدیران کهگیلویه و بویراحمد باید پیگیر راه‌اندازی بخش سرگرمی و تفریحی مجتمع نفت در پارک جنگلی یاسوج باشند، گفت: در این صورت ماندگاری مسافر بیشتر و احداث هتل توجیه می‌شود.

بزرگ‌نیا افزود: به طور حتم در صورت راه اندازی و احداث مجتمع رفاهی نفت در یاسوج و ماندگاری مسافر، سرمایه‌گذار راغب به ایجاد طرح‌های متعدد در بخش‌های مختلف همچون ساخت هتل و هتل آپارتمان می‌شود که تامین این زیرساخت‌ها کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد گردشگری تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با هماهنگی وزارت نفت پیگیر دیده شدن فضای سرگرمی و تفریحی در مجتمع رفاهی نفت در یاسوج باشند، افزود: در صورتی وزارت نفت راضی به عموم شدن تمامی خدمات مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی یاسوج نشد مدیران استانی پیگیر عمومی شدن بخش تفرجگاهی این مجتمع باشند.

واگذاری جنگل برای ساخت و ساز اقدامی اشتباه

رئیس سابق منابع طبیعی شهرستان بویراحمد که با عنوان "جنگلبان" شناخته می‌شود، می‌گوید: واگذاری جنگل برای ساخت و ساز در هر نقطه‌ای اشتباهی اساسی بوده و واگذاری پارک جنگلی و جنگل‌های شمال شهر یاسوج به وزارت نفت به مرور سبب از بین رفتن درختان این منطقه می‌شود.

سعید نظری اظهار داشت: به دلیل وجود جاده دسترسی و روشنایی مناسب پارک جنگلی یاسوج این منطقه به خوبی محافظت شده و هم اکنون این جنگل‌ها یکی از بهترین مناطق جنگلی استان به شمار می‌آید.

امیدواریم در نهایت مسئولان و متولیان امر با لحاظ کردن منافع عمومی و منتفع شدن مردم استان تصمیم نهایی را اتخاذ کنند و اجازه ندهند توسعه این دیار به فراموشی سپرده شود.

گزارش از سجاد نوبهار

انتهای پیام/
 


 

R41452/P1361/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور

 صبح امروز محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد و مورد استقبال استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.   وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یاسوج با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم برای حمایت از نخبگان، گفت: این دولت برنامه های مطلوبی برای نخبگان تدوین کرده است به گونه ای که نگران آینده شغلی خود نبوده و در کشور بمانند.   محمدعلی زلفی‌گل افزود: در دولت مردمی سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای متعددی انجام شده است.   وی ادامه اداد: با همکاری بنیاد ملی نخبگان ذیل معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آئین نامه جذب نخبگان را به عنوان اعضای هیات علمی بازنگری کرده ایم و از این به بعد نخبگانی را که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی ندارند.   وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این افراد به طور مستقیم به دانشگاه ها معرفی می شوند و با توافق نامه منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته هزار و ۳۸۰ نفر از افراد با رتبه های برتر کنکور بورسیه شدند.   زلفی‌گل عنوان کرد: افرادی که در المپیادها شرکت کرده اند و دارای مدال المپیاد هستند اگر در رشته های مرتبط درس بخوانند در آینده به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها استخدام می شوند.   وی تاکید کرد که بورسیه صنعت برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی شده است و از سال گذشته در دفترچه کنکور آمده است، با اتاق بازرگانی هم نشست هایی برگزار کردیم و تلاش می کنیم که از صنایع مختلف برای بورس کردن دانشجویان رتبه های برتر و جذب نخبگان استفاده کنیم تا نگران آینده شغلی شان نباشند و در کشور بمانند.   زلفی‌گل تاکید کرد: تلاش می کنیم دانشگاه فنی و حرفه ای یک ائتلاف و یا کنسرسیوم اشتغال با صنایع مختلف شکل داده و تکنسین برای آن ها تربیت بکند.   وی گفت: دانشگاه علمی کاربردی هم با رایزنی که با صنایع مختلف داشته است چند هزار نفر را با تضمین اشتغال بر اساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.   محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.   حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه های این سفر است‌.   همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه ها ، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.   باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • تجربه خاطراتی از ماجراجویی و لحظاتی شاد در دل طبیعت
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • خوابگاه متاهلی ۷۰ واحدی دانشگاه یاسوج کلنگ زنی شد
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور