Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-26@09:07:03 GMT

سفیر عربستان: ایران به روح توافق پایبند نیست

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۶۷۴۸

سفیر عربستان در جمهوری چک با بیان این‌که کشورش از توافق هسته‌ای میان ایران و ابرقدرت‌ها حمایت کرده و آن را مبارک و نیکو می‌داند به امید این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و مشکلات منطقه سریع‌تر حل شوند گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که ایران اصرار دارد راه خود را ادامه دهد و اوضاع خاورمیانه را بر هم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شریان نیوز، سفیر عربستان در جمهوری چک با بیان این‌که کشورش از توافق هسته‌ای میان ایران و ابرقدرت‌ها حمایت کرده و آن را مبارک و نیکو می‌داند به امید این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و مشکلات منطقه سریع‌تر حل شوند گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که ایران اصرار دارد راه خود را ادامه دهد و اوضاع خاورمیانه را بر هم بزند.


 به نقل از روزنامه عکاظ عربستان، نایف بن عبود سفیر عربستان در جمهوری چک در گفت‌وگو با روزنامه پراوو در پاسخ به این سوال که دخالت عربستان در یمن در پاسخ به دخالت ایران در یمن است؟ گفت: در حقیقت دو هدف و انگیزه در پشت دخالت‌های عربستان در یمن وجود دارد؛ یکی این‌که این دخالت بخشی از اقدامات بین‌المللی است که هدف آن بازگرداندن دولت قانونی به یمن و پایان دادن به ناامنی‌هایی است که انقلابیون در یمن و کشورهای همسایه ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه مدعی شد: هدف دوم همان‌طور که اشاره کردید دخالت ایران در کشوری که همسایه عربستان است و با آن روابط تاریخی و استراتژیکی دارد و در حقیقت هدف ایران از این دخالت ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی به طور مستقیم در عربستان است و نمی‌شود از این امر چشم‌پوشی کرد.

این دیپلمات سعودی در پاسخ به این سوال که محمدبن سلمان به هنگام طرح پروژه نئوم (ایجاد شهری پیشرفته که در شمال غرب عربستان قرار دارد)، گفت که 70 درصد مردم عربستان جوان‌اند و زیر 30 سال هستند و من اجازه نخواهم داد که افکار افراطی 30 سال دیگر از عمر مردم عربستان را از بین ببرد، منظور او از این جمله چیست؟ گفت: در واقع این جمله ولیعهد ارزیابی دقیقی از 30 سال گذشته است، 30 سالی که پر از مشکلات بود و بر جامعه سعودی تاثیر گذاشت. از سویی بادهای انقلاب ایران در سال 1979 به همراه خود دانه‌های خشونت و افراط‌گری آورد و مشکلاتی را ایجاد کرد، بنا بر این ولیعهد عربستان معتقد است که نباید اجازه دهیم افکار افراط‌گرایانه خارجی وارد شود و ما مشغول این افکار شویم و از مسیر تمدنی و رسیدن به کشورهای پیشرفته که از افکار و عقاید گذشته رها شدند و به آینده روشن اهمیت می‌دهند، عقب بمانیم.

سفیر عربستان در پاسخ به این سوال که عربستان تنها با افکار افراطی که از ایران وارد می‌شوند، مبارزه می‌کند یا با افکار داخلی هم مبارزه می‌کند، گفت: عربستان با منابع داخلی و خارجی تفکر افراطی مبارزه می‌کند.

بن‌ عبود در پاسخ به این سوال که چند سال پیش عربستان اعلام کرد که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد ما نیز تلاش می‌کنیم به آن دست یابیم؟ گفت: عربستان، ایران را یک کشور مهم و با تاریخ و تمدن ریشه‌دار می‌داند و همیشه دوست داشت که ایران از روابط با همسایگان در جهت تحکیم امنیت منطقه و رفتن به سمت پیشرفت استفاده کند، اما متاسفانه بر عکس این امر اتفاق افتاد و تحرکاتی علیه عربستان و کشورهای همسایه ایجاد کرد.

او مدعی شد: ایران تلاش کرد انقلابش را صادر کند، عملیات صلح فراگیر فلسطین را به تاخیر انداخت و فتنه‌هایی را در عراق، سوریه و یمن ایجاد کرد.

وی افزود: اما در رابطه با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نه تنها عربستان خطر آن را درک می‌کند بلکه جامعه بین‌المللی نیز همین دیدگاه را دارد، زمانی توافق هسته‌ای میان ایران و ابرقدرت‌ها امضا شد عربستان آن را مبارک و نیکو دانست به امید این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دستیابی نداشته باشد و مشکلات منطقه سریع‌تر حل شوند اما متاسفانه شاهد این هستیم که ایران اصرار دارد راه خود را ادامه دهد و اوضاع خاورمیانه را بر هم بزند.

به گزارش ایسنا، این مقام سعودی در حالی مدعی حمایت از توافق هسته‌ای شده است که کشورش قبل از توافق و در جریان مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن نیز به شکل‌های مختلف نسبت به منحرف‌ کردن مذاکرات و اختلال در روند اجرای برجام اقدام کرد و هم‌چنان در از بین بردن مزایای اقتصادی برجام برای ایران تلاش می‌کند.

این مقام سعودی در پاسخ به این سوال که شما می‌گویید ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست، در حالی که تمام بازرسان بین‌المللی پایبندی ایران را تایید کرده‌اند، مدعی شد: من در مورد میزان پایبندی ایران به خلع سلاح صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد میزان پایبندی ایران به "روح" توافق صحبت می‌کنم، زیرا در واقع ایران برای رفع تحریم‌ها از این توافق بهره می‌برد در حالی‌که تلاش می‌کند سلاح‌های سنتی خود را گسترش دهد تا در نهایت به کلاهک‌های هسته‌ای دست یابد و همان‌طور که معلوم است این توافق به ایران اجازه می‌دهد که در سال‌های آینده به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، این مقام سعودی در حالی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشت بار پایبندی ایران به توافق را تایید کرده است.

وی مدعی شد: در حقیقت ایران در حال گسترش برنامه موشکی خود است که امنیت منطقه را تهدید می‌کند و ما اخیرا شاهد این بودیم که پایتخت عربستان اخیرا مورد هدف موشک ساخت ایران قرار گرفت و حوثی‌ها با نظارت کارشناسانی از حزب‌الله این اقدام را انجام دادند.

در پی حمله انصارالله یمن به ریاض و متهم شدن ایران به دست داشتن در این حمله مقامات کشورمان واکنش شدیدی داشتند و شورای امنیت در گزارشی اعلام کرد که هیچ دلیلی برای اثبات دست داشتن ایران در این حمله وجود ندارد. مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشورهای دیگر ندارد.
خبرگزاری ایسنا دسته بندیآخرین عناوین برچسب هاسفیر عربستانیمن

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟

به گزارش همشهری آنلاین از نیویورک، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

کد خبر 846806 برچسب‌ها توافق هسته‌ای ایران خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه