Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@07:25:54 GMT

کاتسا قاتل برجام خواهد شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۷۵۳۳

کاتسا قاتل برجام خواهد شد

خبرگزاري آريا - از زمان اجرايي شدن برجام به عنوان يک توافقنامه بين‌المللي، جمهوري اسلامي به عنوان يک طرف اين توافق، نشان داد در عمل به تعهدات خود جدي است. به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري تسنيم، از زمان اجرايي شدن برجام به عنوان يک توافقنامه بين‌المللي، جمهوري اسلامي به عنوان يک طرف اين توافق، نشان داد در عمل به تعهدات خود جدي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌هاي مستمر آژانس بين‌‌المللي انرژي هسته‌اي طي اين مدت، پايبندي کامل ايران به برجام را نشان مي‌دهد. مواردي که امريکايي‌ها مدعي نقض برجام از سوي ايران هستند، هيچ مستند حقوقي نداشته و صرفاً ادعايي مبتني بر زياده‌خواهي آنان است. امريکايي‌ها از آزمايش‌هاي موشکي جمهوري اسلامي ايران، به عنوان نقض برجام ياد کرده، آن را محکوم مي‌کنند. اين در حالي است که برجام هيچ ارتباطي با برنامه موشکي ايران ندارد و صرفاً موضوع هسته‌اي را شامل مي‌شود. اما در طرف ديگر اين توافق بين‌المللي، امريکايي‌ها به عنوان کشور اصلي در گروه 1+5؛ از زمان اجرايي شدن برجام تاکنون، نشان داده‌اند که در عمل نه تنها به دنبال عمل به تعهدات خود نيستند، بلکه برخلاف برجام به دنبال وضع و تشديد تحريم‌هاي جديد عليه ملت ايران مي‌باشند. طبق برجام، امريکايي‌ها متعهد شده‌اند:
1 ـ تمامي تحريم‌هاي هسته‌اي را لغو کنند و تحريم‌هاي لغو شده را ديگر برنگردانند.
2 ـ هيچ تحريم‌ جديدي را عليه ملت ايران تحت هيچ عنوان و بهانه‌اي وضع نکنند.
بررسي عملکرد دولت ايالات متحده و کنگره امريکا از زمان اجرايي شدن برجام تاکنون، نشان مي‌دهد امريکايي‌ها به دلايل مختلف و با بهانه‌هاي واهي، از عمل به تعهداتشان شانه‌ خالي کرده‌اند و آن را زير پا گذاشته‌اند. وضع قانون جديد تحريم‌ها از سوي کنگره به بهانه‌ مقابله با اقدامات ثبات‌زداي ايران تحت عنوان قانون «کاتسا»، نمونه‌اي از رفتار و اقدامات آنان در اين خصوص است. همه صاحب‌نظران مسائل راهبردي و بين‌المللي، بر اين اعتقاد هستند که قانون کاتسا، نقض فاحش برجام خواهد بود. نقض فاحش برجام، معنايي جز بي‌خاصيت کردن برجام براي ايران نخواهد داشت.
امريکايي‌ها مصمم هستند تا نگذارند برجام، گرهي از مشکلات اقتصادي ايران بگشايد. پذيرش برجام از سوي ايران و عمل به تعهدات از سوي جمهوري اسلامي طبق اين توافق بين‌المللي، با اين هدف راهبردي بود که تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي از روي ملت ايران برداشته شود.
به عبارت ديگر برجام، راهي براي تأمين منافع ملي است. ايران تا زماني به اين توافق بايد متعهد باشد که منافع ملي تأمين گردد. اگر شرايط به گونه‌اي پيش برود که برجام، نه تنها تأمين‌کننده منافع ملي و خصوصاً امنيت ملي نباشد، بلکه به يک توافق آسيب‌رسان به منافع ملي تبديل گردد، لحظه‌اي نبايد در خروج از آن ترديد کرد. امريکايي‌ها مسيري را در پيش گرفته‌اند که برجام را به يک اهرم فشار بر ملت ايران تبديل کنند.
حرکت در اين مسير از زمان دولت اوباما به عنوان دولت امضا‌کننده برجام آغاز شد. اوباما رئيس‌جمهور پيشين ايالات متحده، شرط برخورداري ايرانيان از منافع برجام را پايبندي جمهوري اسلامي به روح برجام اعلام کرد. از نظر دولت اوباما، روح برجام يعني تغيير رفتار جمهوري اسلامي علاوه بر مسائل هسته‌اي، در موضوعاتي چون حقوق بشر، مسائل منطقه و برنامه موشکي اعلام شد. اکنون وقتي دولت ترامپ از عدم پايبندي جمهوري اسلامي به برجام سخن مي‌گويد، منظورشان همان چيزي است که اوباما از آن با عنوان روح برجام ياد مي‌کرد.
عجيب آن است که امريکايي‌هاي زياده‌خواه، به متن صريح و محکم برجام به عنوان يک تعهد حقوقي پايبند نيستند؛ آنگاه براساس يک تفسير غيرحقوقي (تحت عنوان روح برجام)، ايران را به پايبند نبودن به روح برجام معرفي مي‌کنند. اکنون دولت ايالات متحده با چنين تفسير غيرمنطقي، فشارها، تهديدها و تحريم‌هاي جديد خود را توجيه مي‌نمايد. امريکايي‌ها با چنين توجيه‌هايي، قانون کاتسا را وضع کرده و به دنبال تحريم‌هاي جديد و شديد عليه جمهوري اسلامي با هدف تحميل برجام‌هاي ديگر به ايران هستند.
اروپايي‌ها هم در اين مسير همراه امريکايي‌ها هستند. ممکن است در ظاهر ادبيات امريکايي‌ها و اروپايي‌ها متفاوت باشد، لکن در واقع اروپايي‌ها هم براي محدودسازي برنامه موشکي و ايجاد تغيير در موقعيت منطقه‌اي جمهوري اسلامي با امريکايي‌ها اشتراک نظر دارند. مواضع آقاي مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه در خصوص برنامه موشکي جمهوري اسلامي ايران، دقيقاً همان مواضع دولت ترامپ است. در واقع اروپايي‌ها و امريکايي‌ها در اعمال فشار بر جمهوري اسلامي با هدف کنترل قدرت موشکي ايران هيچ اختلاف‌نظري ندارند. در قانون کاتسا، نقطه هدف فشار بر ملت ايران براي واداشتن جمهوري اسلامي به پذيرش برجام‌هاي موشکي و منطقه‌اي است. به عبارت ديگر اين قانون عوامل اقتدار ملت ايران خصوصاً در حوزه دفاعي و امنيت ملي را نشانه‌روي کرده است. پرواضح است که اگر امريکايي‌ها، در عمل بخواهند اين قانون را پياده‌سازي نمايند، کارشان جز شليک تير خلاص بر پيکر نيمه‌جان برجام نخواهد بود. برجام نقض شده و مرده، ديگر موضوعيتي ندارد که ملت ايران بخواهد به آن پايبند باشد.
جمهوري اسلامي به آن برجامي پايبند خواهد بود که زنده و پابرجا باشد. پابرجا و زنده بودن برجام به پايبندي همه کشورهاي گروه 1+5 و خصوصاً امريکايي‌ها به اين توافقنامه بين‌‌المللي برمي‌گردد. ايران تاکنون پايبند بوده، لکن تداوم اين پايبندي به عملکرد طرف مقابل در آينده برمي‌گردد.
منبع: روزنامه جوان
انتهاي پيام/
بازگشت به صفحه رسانه‌ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۷۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با  اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی  گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود. 

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری ها تاکید نمود. 

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند. 

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد. 

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف اعلام می نماید.

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • رئیسی : ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!