Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@04:14:52 GMT

رکورد شکني منفي توليد نفت اوپک

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۸۳۰۷

رکورد شکني منفي توليد نفت اوپک

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- توليد نفت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر (آبان-آذر) بار ديگر کاهش يافت و به کمترين سطح در شش ماه گذشته رسيد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا از پايگاه خبري بلومبرگ آمريکا، بر اساس بررسي تحليلگران بلومبرگ و نيز اطلاعات به دست آمده از شرکت هاي نفتي و رهگيري کشتي ها، توليد اوپک در ماه ميلادي گذشته 80 هزار بشکه در روز کاهش يافت و به سطح 32 ميليون و 470 هزار بشکه در روز رسيد که کمترين سطح از ماه مه (ارديبهشت-خرداد) گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اوپک در مه گذشته 32 ميليون و 290 هزار بشکه در روز نفت توليد کرده بود.
آنگولا ماه گذشته ميلادي بيش از ساير اعضاي اوپک توليد خود را کاهش داد. اين کشور در ماه نوامبر 100 هزار بشکه در روز کمتر از ماه اکتبر (مهر-آبان) نفت توليد کرد.
آژانس بين المللي انرژي که توليد نفت کشورهاي اوپک را رصد مي کند، ماه گذشته هشدار داده بود که تعميرات و نگهداري ميدان هاي نفتي آنگولا ممکن است توليد نفت اين کشور آفريقايي را کاهش دهد.
بررسي هاي بلومبرگ نشان مي دهد، در ماه نوامبر 12 عضو اوپک که متعهد به کاهش توليد هستند، 118 درصد به توافق کاهش توليد پايبند بوده اند که نسبت به ماه پيش از آن افزايش دارد.
سطح پايبندي کشورهاي ياد شده به توافق کاهش توليد در ماه اکتبر 110 درصد بود.
کشورهاي نيجريه و ليبي از کاهش سطح توليد معاف هستند، اما بر اساس توافقات انجام شده در نشست 30 نوامبر (9 آذر) اوپک، آنها نيز موظفند از ماه ژانويه (دي-بهمن) محدوديت توليد را رعايت کنند.
توليد نفت عربستان که بزرگ ترين توليدکننده نفت اوپک است، ماه گذشته با 40 هزار بشکه در روز کاهش به 9 ميليون و 970 هزار بشکه در روز رسيد.
توليد ونزوئلا نسبت به ماه اکتبر تغييري نکرد و در سطح يک ميليون و 860 هزار بشکه در روز ثابت ماند.
توليد اين کشور آمريکاي لاتين که بزرگترين ذخاير نفت جهان را دارد، مدت هاي مديدي است که رو به کاهش است، زيرا شرکت ملي نفت اين کشور با بحران مالي و ميلياردها دلار بدهي روبرو است.
توليد نفت عراق که دومين توليد کننده نفت اوپک است در ماه نوامبر با 40 هزار بشکه در روز افزايش به چهار ميليون و 390 هزار بشکه در روز رسيد، زيرا اختلال ايجاد شده در توليد نفت اقليم کردستان اين کشور برطرف شد.
به گزارش ايرنا، اوپک در نشست رسمي 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وين، براي نخستين بار از سال 2008 ميلادي با کاهش توليد موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قيمت ها کمک کند.
براساس اين توافق، مقرر شد اوپک يک ميليون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح توليد خود بکاهد.
14 کشور الجزاير، آنگولا، اکوادور، گينه استوايي، گابن، ايران،عراق، کويت، ليبي، نيجريه، قطر، عربستان، امارات متحده عربي و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
ايران، نيجريه و ليبي تا رسيدن به سطح توليد پيش از بحران خود از برنامه کاهش توليد اوپک مستثني شدند.
اوپک همچنين موفق شد بيستم آذرماه 1395، توليدکنندگان نفت غيراوپک شامل روسيه، قزاقستان، گينه، جمهوري آذربايجان، سودان، مالزي، عمان، بوليوي، مکزيک، بحرين و برونئي را با خود همراه سازد.
اين توليدکنندگان نيز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از توليد نفت خود موافقت کردند.
وزيران نفت و انرژي کشورهاي عضو اوپک در نشست رسمي چهارم خرداد امسال اين سازمان با تمديد توافق کاهش توليد نفت براي 9 ماه ديگر موافقت کردند.
در نشست 30 نوامبر (9 آذر) اوپک و غير اوپک، توافق کاهش توليد نفت تا پايان سال 2018 تمديد شد. نيجريه و ليبي دو عضو اوپک که تا پايان مارس 2017 از شمول کاهش توليد نفت مستثني هستند، اين بار موظف به رعايت محدوديت توليد شده اند.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1063** 6075
مترجم: رفعت کرمي مهر* انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۸۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱

بازار جهانی نفت با کاهش درگیری‌ها در خاورمیانه به ثبات نسبی دست یافت. شاخص نفت برنت انگیس و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ترتیب ۸۷.۱۱ و ۸۱.۹۹ دلار در هر بشکه، رسیدند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تشدید تنش‌های منطقه‌ای بازار نفت را دچار نوساناتی کرده بود اما از روز گذشته با بازگشایی بازار‌های جهانی، بار دیگر قیمت نفت به ثبات نسبی دست یافت.

شاخص برنت انگلیس با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۸۷.۱۱ دلار رسید. شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۰۹ درصد افزایش، به قیمت ۸۱.۹۹ دلار مبادله شد.

در جدیدترین بروزرسانی قیمت نفت خاورمیانه، نفت سنگین ایران با ۰.۷۰ درصد کاهش، به ۸۲.۵۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت سنگین عربستان نیز با سقوط ۲.۰۱ درصدی با قیمت ۸۶.۳۳ دلار مبادله شد. بهای نفت سبک عربستان روز گذشته با ۲.۰۱ درصد کاهش، به ۸۷.۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

دیگر خبرها

  • روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱