Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@19:03:47 GMT

دو قطبی بحران در شبه جزیره کره

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۹۷۰۲

دو قطبی بحران در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- توسعه فعالیت های نظامی کره شمالی از دید بسیاری تحلیلگران ناشی از افزایش تهدیدات واشنگتن علیه پیونگ یانگ بوده است. در کشاکش تشدید تنش ها میان قطب های اصلی بحران شبه جزیره کره و از لابلای تهدیدات نظامی متقابل، اهداف سیاسی دو طرف خودنمایی می کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، آزمایش موشکی هفته گذشته کره شمالی باز هم نگاه ها را به سوی تحولات شبه جزیره دوخت و در پی آن، رسانه ها مواضع خصمانه رهبران پیونگ یانگ و واشنگتن علیه یکدیگر را بازتاب دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چند روز پس از این رخداد، آمریکا رزمایش مشترک هوایی خود را با کره جنوبی آغاز کرد. این رزمایش پنج روزه با عنوان «نقطه هوشیاری» از سیزدهم آذرماه جاری با مشارکت 230 جنگنده و 12 هزار سرباز کلید خورد. هراس از واکنش احتمالی کره شمالی سبب شد تا «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه اقدام پنتاگون برای خروج خانواده نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره را خواستار شود.

** آزمایش نظامی کره شمالی و آغاز تنش های تازه
در تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی، «هواسانگ 15» پس از حدود یک ساعت پرواز در ارتفاع حدود 4500 کیلومتری و پیمودن مسافت هزارکیلومتری در آب های دریای ژاپن فرود آمد. پس از شلیک موشک کره شمالی، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور آزمایش اخیر را پیشرفتی چشمگیر و عملیاتی بی نقص خواند.
در مقابل، مقامات آمریکایی تهدیدات خود علیه کره شمالی را از سر گرفتند. «دونالد ترامپ» پس از آزمایش اخیر، بار دیگر با ادبیاتی غیرمتعارف و توهین آمیز به رهبر کره شمالی حمله کرد و سپس همزبان با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه دولت خود، از پکن به عنوان حامی نخست پیونگ یانگ خواست تا صادرات سوخت و نفت به کره شمالی را متوقف سازد.
همزمان، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل مسوولیت جنگ احتمالی را متوجه پیونگ یانگ دانست و گفت: در این صورت دولت کره شمالی به کلی نابود خواهد شد. وی همچنین از سایر کشورها خواست تا با کره شمالی قطع رابطه کنند.
یک هفته پیش از آزمایش هواسانگ 15، مقامات کاخ سفید با گنجاندن نام کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم، تحریم هایی مضاعف را بر پیونگ یانگ تحمیل کردند. با توجه به روند موضع گیری های متقابل، افزایش چشمگیر تهدیدات واشنگتن علیه پیونگ یانگ و توسعه تحرکات نظامی کره شمالی، می توان گفت مناسبات دو طرف طی ماه های گذشته و به عبارتی در دوره ریاست جمهوری ترامپ تابع الگوی تخاصم متواتر و فزاینده بوده و از همین رو برخی تحلیلگران گزینه برخورد نظامی در شبه جزیره کره را در وضعیت کنونی محتمل تر از ادوار و سال های گذشته می دانند.

** جدی تر شدن تهدید کره شمالی برای آمریکا
پس از آزمایش هفته گذشته (هفتم آذرماه) کره شمالی، بسیاری از رسانه های غربی به تحلیل و بررسی تازه ترین فناوری ها و تجهیزات موشکی این کشور پرداختند. بسیاری از این رسانه ها موفقیت پیونگ یانگ در آزمایش موشکی با قابلیت هدف قرار دادن قلمرو آمریکا را تایید کردند و به تحلیل پیامدهای سیاسی و نظامی این رخداد پرداختند.
بر اساس تحلیل های انتشار یافته در این رسانه ها، آزمایش هواسانگ 15 که سه ماه پس از آزمایش کلاهک هیدروژنی برای موشک‌های قاره‌پیما اتفاق افتاد، بر میزان بازدارندگی پیونگ یانگ افزوده است. ضمن اینکه کره شمالی در زمینه فناوری بومی ساخت سکوهای شلیک موشک بخصوص سکوهای سیار شاهد پیشرفت هایی قابل توجه بوده و با توجه به گام های رو به جلو در زمینه تولید موتور و سوخت موشک، می توان این کشور را عضو باشگاه کشورهای دارنده موشک های قاره پیما به شمار آورد.
با این حال در رسانه های غربی تردیدهایی در زمینه امکان حمل کلاهک های سنگین بر موشک جدید کره شمالی مطرح و عنوان شد موشک های کره شمالی نهایتا قادر به هدف قرار دادن سواحل غربی آمریکا خواهد بود.

** تحلیل اهداف سیاسی واشنگتن و پیونگ یانگ در هیاهوی تخاصم
ترامپ در دوره چندماهه ریاست جمهوری شدیدترین و نامتعارف ترین حملات لفظی را متوجه رهبر کره شمالی ساخته و برخلاف اسلاف خود حتی این کشور را تهدید به نابودی کرده است. با وجود این تهدیدات مکرر، ترامپ از امکان مذاکره با کره شمالی سخن گفته است.
در کنار تهدیدات سیاسی و نظامی، ترامپ کوشیده است تا حد ممکن کره شمالی را تحت فشار تحریم های بین المللی قرار دهد. با توجه به وضعیت روابط خارجی این کشور اما این واقعیت پیش روی ترامپ خودنمایی می کند که بدون مشارکت و همراهی چین اعمال فشار جدی بر کره شمالی امکانپذیر نخواهد بود.
با نگاهی به سفر اواسط آبان ماه ترامپ به کشورهای آسیایی از جمله چین می توان دریافت رییس جمهوری آمریکا نتوانسته است مقامات پکن را با اهداف خود برای تشدید فشار بر پیونگ یانگ همراه سازد. چنانکه «یونهاپ» خبرگزاری رسمی کره جنوبی پس از آزمایش موشکی همسایه شمالی گزارش داد چین تمایلی به پذیرش خواست آمریکا برای اعمال فشارهای بیشتر بر کره شمالی ندارد.
با این حال برخی صاحبنظران، هدف نهایی ترامپ را بازگرداندن کره شمالی پای میز مذاکراتی می دانند که این کشور در سال 2008 ترک کرد. این مذاکرات از سال 2003 و پس از تنگناهای پیش روی پیونگ یانگ برای واردات نفت آغاز شد و اکنون رییس جمهوری آمریکا با سبک خاص خود به دنبال مذاکره با کره شمالی است؛ سبکی که در آن هیچ مشوقی قابل توجهی برای طرف مقابل در نظر گرفته نشده و از دید ترامپ چماق نظامی و اقتصادی آمریکا محرک و نیز ضمانت اجرای این مذاکرات خواهد بود. نکته قابل تامل اینکه به نظر نمی رسد رییس جمهوری آمریکا بخواهد در ازای کاهش سطح حمایت چین از کره شمالی امتیاز خاصی برای رهبران پکن در نظر بگیرد.
در سوی مقابل، رهبران کره شمالی آزمایشات اخیر را واکنشی به تهدیدات آمریکا و با هدف تقویت بنیه خود دانسته اند. نکته قابل تامل اینکه خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در روزهای اخیر به نقل از یکی از اعضای دومای این کشور خبر داد، کره شمالی حاضر است تا با حضور روسیه گفت وگو با با آمریکا را بر اساس اصل برابری انجام دهد.
به نوشته اسپوتنیک، کره شمالی که خود را جزو باشگاه دارندگان سلاح های هسته ای و موشک های قاره پیما می داند، می خواهد پس از شناسایی از سوی آمریکا به عنوان یک کشور هسته ای، از طریق مذاکرات مسالمت آمیز از تنگناهای پیش رو رهایی یابد. به این ترتیب می توان شاهد اهداف بشدت متعارض سیاسی در دو سمت بحران شبه جزیره کره بود؛ اهدافی که به دلیل ناهمسازی به شکل مواضع متخاصم بروز یافته و بستر مذاکره را تنگ و دور از دسترس می سازد.

پژوهشم**9279** 1601**خبرنگار: سیدمحمد موسی کاظمی**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به کمیته شورای امنیت مدعی شدند بقایای موشکی که ۲ ژانویه در شهر خارکیف اوکراین فرود آمد، از یک موشک بالستیک سری Hwasong-۱۱ کره‌شمالی بود.

به گزارش ایسنا، در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان