Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس در مشهد گفت: رشته‌های حقوق در حال توسعه است؛ اما کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام حسن نورزی، رئیس کمیسیون قضائی مجلس در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد با طرح این سئوال که آینده شغلی فارغ التحصیلان حقوق چیست؟ گفت: با وجود این که رشته حقوق به شدت در حال توسعه است؛ اما آمار نشان از درصد بالای بیکاری فارغ التحصیلان این رشته را می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رشته حقوق از جمله رشته‌های علوم انسانی است که فارغ التحصیلان زیادی دارد؛ اما کار برای آنان کم است.

رئیس کمیسیون قضائی مجلس به آمار بیکاری تا سال 92 اشاره و بیان کرد: طبق این آمار 768 هزار تحصیل کرده بیکار در مقاطع تحصیلی فوق دیپلم تا دکترای تخصصی درکشور وجود دارد که بیش از 500 و پنج هزار نفر آنان لیسانس هستند و بیکاران فارغ التحصیلان رشته حقوق بیشتر است.

وی در ادامه پیشنهادهایی برای رفع معضل بیکاری در رشته حقوق داد و خاطرنشان کرد: بنده در این خصوص چند پیشنهاد دارم که می خواهم آنها را در قالب طرح به مجلس ارائه کنم از جمله این پیشنهادها می‌توان به رفع موانع بودجه‌ای قوه قضائیه برای جذب قاضی کارشناس، که این کار را در برنامه ششم توسعه انجام داده‌ایم، تقویت دفاتر حقوقی دستگاهای اجرایی از نظر پست‌های سازمانی، ایجاد تسهیلات در خصوص ارتقای شغلی برای کارشناسان و وکلا، برداشتن آزمون کانون وکلا و مشاوران، کاهش قیمت وکلا و همچنین قاضی ضمن گذراندن آزمون، کاروزی و امتحان جامع برای قضاوت باید دارای پنج سال سابقه وکلات بدون اخطار اشاره کرد.

نورزوی با تاکید بر این که این پیشنهاد‌ها نتیجه کار علمی و عملی است، تصریح کرد: به نظر من قاضی باید یک دوره 10 ساله و بدون اخطار در بخش های دور از شهرهای بزرگ را گذرانده باشد و بعد حق ورود به کلان شهرها را داشته باشد، چون پرونده های قضایی در تهران با شهرهای کوچک متفاوت است.

رئیس کمیسیون قضائی مجلس خطاب به دانشجویان رشته حقوق گفت: چنانچه دانشجو بخواهد از طریق رشته حقوق به دنبال امر معاش باشد، قطعا موفق نخواهد بود، بلکه باید شیفته این کار باشد.

حجت الاسلام نوروزی افزود: از جمله وظایف حقوق دانان تسلط به زبان انگلیسی، فرانسه و ادبیات عربی است، یک حقوق دانان به منظور کشف زوایه‌های اصل حقوقی نیاز به یادگیری این زبان‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، حقوقدانان به زبان‌های بین المللی آشنایی داشته باشند و بتوانند به کتب فقهی مراجعه کنند.

رئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان این نکته که دانشجوی حقوق باید عاشق این رشته باشد، متذکر شد: ممکن است گرفتن مدرک لیسانس حقوق کار سختی نباشد؛ اما حقوق‌دان شدن کار مشکلی است.

حجت الاسلام نوروزی تاکید کرد: حقوق‌دان امروز باید علاوه بر تسلط به منطق حقوق بر علومی چون ریاضی نیز تسلط داشته باشد که در قضاوت خود بتواند در مسائل مالی و بانکی اظهار نظر کند.

وی تصریح کرد: معاشرت و رفتارهای حقوقی امروز با گذشته تفاوت دارد، امروز زمان علم و دانش است که باید دقت شود، باید توجه داشت که همه چیز در قانون خلاصه نمی شود و علم، دانش وتبحر از مسائل خاصی است که حقوقدان باید از آن برخودار باشد.

رئیس کمیسیون قضائی مجلس ضمن سخنان خود قانون اساسی را یکی از رویدادهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: این قانون توسط فرهیختگان و اندیشمندان کشور تدوین شده است که مردم به آن رای دادند.

حجت‌الاسلام نوروزی تصریح کرد: راه پیشرفت کشور تکیه بر قانون اساسی است و این قانون حاکم بر تمامی قوانین دیگر است، به این خاطر هر کجا به قانون اساسی توجه نکرده ایم ضرر کرده‌ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه بودجه با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ امروز با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و گزارش هیئت رئیسه کمیسیون در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی درباره جداول بودجه قرائت شد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ما به ازای دو دهم درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس اختصاص یابد، علاوه بر این بر اساس مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یک همت در اختیار وزارت علوم و یک همت در اختیار وزارت بهداشت برای تامین نیازهای دانشگاه‌های جامع زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: معاونان سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند با این مصوبات مخالفتی نداشتند و همراه بودند لذا بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ نیز در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

وی افزود: گزارش کمیسیون تلفیق فردا پنجشنبه در سیستم مجلس بارگذاری می‌شود تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را برای طرح در صحن مجلس در سامانه بارگذاری کنند و طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است
  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد