Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@00:28:50 GMT

سبک زندگی خود را باید نسبت به وحدت حساس کنیم

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۰۴۸۳۷

سبک زندگی خود را باید نسبت به وحدت حساس کنیم

مروری بر فرهنگ و ادبیات عامه بویژه ضرب المثل هایی مانند «یک دست صدا ندارد!» که در عین کوتاهی، دنیایی از معنا را در خود جای داده‌اند، نشان می‌دهد همدلی و همراهی و به عبارت بهتر «وحدت» جایگاهی ویژه در زندگی ما دارد.

قدس آنلاین- مروری بر فرهنگ و ادبیات عامه بویژه ضرب المثل هایی مانند «یک دست صدا ندارد!» که در عین کوتاهی، دنیایی از معنا را در خود جای داده‌اند، نشان می‌دهد همدلی و همراهی و به عبارت بهتر «وحدت» جایگاهی ویژه در زندگی ما دارد تا جایی که موفقیت و رسیدن به رؤیاها و آرزوهایمان به آن وابسته است، هر چند گاهی این راهِ هموار و بی خطر را کنار می‌گذاریم و سراغ راه‌های پُرخطر و بی نتیجه می‌رویم که در واقع مصداق «آب در هاون کوبیدن» است!

اهمیت وحدت آن هم در شرایط امروز جامعه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم، آن قدر است که تا به مطالبه‌ای مردمی تبدیل نشود و مردم آن را با همه وجود در سبک زندگی فردی و اجتماعی شان پیاده نکنند، نباید از پای نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برای همین هم در هفته‌ای که به مناسبت واقع شدن سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) «هفته وحدت» نام گرفته، پای صحبت‌های خودمانی تنی چند از مردمی که «وحدت» را شرط اصلی آرامش و آسایش می‌دانند نشسته و آن‌ها را به محک نظرات کارشناسانه نیز گذاشته‌ایم تا شاید تلنگری باشد بر شیشه غبار گرفته منیّت‌ها و تلاش برای پوشاندن لباس «ما» بر تن اهداف و خواسته‌هایمان.

رضا وزیری، کارمند بانک درباره نگاه شخصی‌اش به مسئله وحدت می‌گوید: تفرقه بدترین آفت برای جامعه است، همان طور که اگر در خانواده، دل‌ها همراه و هماهنگ نبوده و بین شان شکاف و فاصله باشد آن خانواده موفق نمی‌شود و حتی امکان سقوط دارد، در جامعه نیز هر عاملی که وحدت را زیر سؤال ببرد بویژه اگر این عامل تفاوت‌های مذهبی باشد، مانع آرامش و امنیت و رشد و موفقیت است.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های مذهبی نباید سبب اختلاف و دوری مردم یک کشور و نیز پیروان یک دین شود، ادامه می‌دهد: مهم این است که ما به یک آب و خاک و یک فرهنگ تعلق داریم، پس نباید اجازه دهیم تفاوت‌های اندکِ مذهبی موجب شود این همه اشتراک را نبینیم و اختلاف داشته باشیم؛ در سطح جهان اسلام هم چنین است، یعنی وقتی ما به خدا، کتاب و پیامبر واحد معتقدیم نباید، از هم دور باشیم و تفاوت‌ها سبب دشمنی ما شود.

وی درباره راه‌های اثرگذار در علاقه‌مندی عمومی به مسئله وحدت، بیان می‌کند: اگر اشتراکات را بشناسیم و معتقد باشیم که تفاوت‌های مذهبی، نژادی، قومیتی و... به هیچ وجه نباید دل‌های ما را از هم دور کند و از سوی دیگر دستاوردهای وحدت را به مردم بشناسانیم تا دریابند وحدت، آرامش و امنیت را به آن‌ها می‌دهد و مصائبی مانند جنگ، آوارگی، فقر و... را دور می‌کند، می‌توان وحدت را به خواستی عمومی تبدیل کرد که همه برای چشیدن شیرینی‌اش عطش داشته باشند.

برای «وحدت» فرصت سازی فرهنگی کنیم

یک فعال فرهنگی هم درباره ضرورت‌های نهادینه کردنِ توجه به مسئله وحدت در سبک زندگی می‌گوید: وحدت در جامعه و جهان اسلام از ضرورت‌های انکارناپذیر است، به شرط آنکه بتوان این مسئله را در قالب فرصت‌های فرهنگی با مردم کشورهای اسلامی به اشتراک گذاشت، چون اگر مردم در ممالک اسلامی تبادل فرهنگی داشته باشند، نوعی دوستی و مودتِ خودجوش بین آن‌ها ایجاد می‌شود و همین مسئله وحدت را بر اندیشه، رفتار و روابط آن‌ها حاکم می‌کند.

مریم فرامرزی تصریح می‌کند: شاید در ظاهر، تحققِ کلان مسئله‌ای مانند وحدت دور از دسترس به نظر برسد، اما حقیقت آن است که این مسئله را می‌توان بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنیم، محقق سازیم. راهکار آن آشنایی اقشار مردم با مسئله وحدت از دوران کودکی است، یعنی باید از دوران کودکی و تحصیل در مدرسه و نیز در فضای خانواده، فرزندان ما وحدت و همدلی و کنار گذاشتن منیّت و خودخواهی و راه ارتباط مسالمت آمیز با دیگران را با وجود تفاوت‌ها، یاد بگیرند.

فرامرزی می‌افزاید: طبیعتاً لازمه تحقق آرمان وحدت، وجود افرادی است که خود دغدغه نگاه یکپارچه و منسجم داشته باشند و از سویی نظام آموزشی هم بتواند این طرز فکر را از همان دوران کودکی در قالب‌های غیرمستقیم درسی به دانش‌آموزان یاد دهد، به گونه‌ای که روحیه وحدت در نهاد افراد رسوخ کند و این میسر نمی‌شود مگر با سیاست‌گذاری‌های آموزشی و خانوادگی.

این فعال فرهنگی درباره نقش خانواده در تبدیل مسئله وحدت به مطالبه عمومی، ابراز می‌دارد: اگر والدین از همان سال‌های ابتدایی زندگی به فرزندان همدلی و دوستی با دیگران را آموزش دهند تا تفاوت‌هایی مانند ظاهر، مذهب، مادیات و... آن‌ها را از دیگران دور نکند، می‌توان زمینه وحدت در بزرگسالی در عین وجود تفاوت‌هایی مانند مذهب، تحصیل و... را شاهد بود.

تفرقه و فاصله، توان ما را تحلیل می‌برد

فاطمه عالیشاهی، مترجم زبان عربی با اشاره به ضرب المثل «یک دست صدا ندارد» می‌گوید: وحدت داشتن و همدل و همراه بودن رمز غلبه ما بر مشکلات و رسیدن به اهداف است، زیرا جدایی و فاصله داشتن از یکدیگر مانع تمرکز نیرو و توان ما می‌شود.

وی، وحدت را امیدآفرین و انگیزه بخش می‌داند و تصریح می‌کند: این امید و انگیزه توان ما را بالا می‌برد و در مقابل، دشمن را از رسیدن به اهدافش مأیوس می‌کند.

عالیشاهی با اشاره به سیاست دشمن مبنی بر «تفرقه بینداز و حکومت کن»، می‌افزاید: بنابر این، اگر ما بخواهیم در مقابل دشمن سد ایجاد کرده و مزدورانش مانند داعش را نابود کنیم، باید وحدت داشته باشیم، چون در سایه این وحدت است که توان ما بیشتر شده و می‌توانیم نقشه‌های دشمن را خنثی کنیم.

این مترجم درباره کیفیت تبدیل وحدت به مطالبه‌ای عمومی، ابراز می‌کند: برای این هدف لازم نیست حتماً کارهای شاق و خاص انجام دهیم، همین که تصمیم بگیریم همدیگر را در عین اختلاف‌ها و تفاوت‌ها دوست بداریم، خودخواهی هایمان را کنار بگذاریم و آنچه را دوست داریم برای دیگری هم بپسندیم در حد خود توانسته‌ایم به تحقق وحدت کمک کنیم.

تفرقه، توپ را به زمین دشمن می‌اندازد

کارشناس ارشد مطالعات فلسطین هم درباره راهکارهای تبدیل وحدت به مطالبه‌ای عمومی در جوامع اسلامی، بیان می‌کند: نخستین گام در این باره وحدت و همدلی مسئولان کشور است، چون اگر آن‌ها با هم متحد و همدل باشند رفتارشان بر عموم مردم هم تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود آن‌ها نیز در مسیر وحدت حرکت کنند. برای مثال در ماجرای جنگ تحمیلی، اتحاد و همدلی مسئولان موجب شد مردم هم اتحادی وصف ناپذیر در برابر همه دنیا داشته باشند.

فاطمه دوستدار تأکید می‌کند: منیّت‌ها و خودخواهی‌ها سبب می‌شود نه تنها وحدت از بین برود، بلکه دشمن از تفرقه به نفع خود بهره ببرد، چنان که در جریان فلسطین و قدرت طلبی برخی احزاب، این رژیم صهیونیستی است که نفع برده و کارش را پیش می‌برد، اما هر جا فلسطینیان متحد بودند، پیروز شده‌اند.

کارشناس ارشد مطالعات فلسطین خاطرنشان می‌کند: اگر مسئولان شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که همه بتوانند به تناسب استعداد و توانمندی شان رشد کنند و جای رشد داشته باشند، آنگاه رقابت‌های ناسالم شکل نمی‌گیرد و اقشار گوناگون برای رشد و تعالی جامعه به یکدیگر کمک می‌کنند. در موضوع وحدت مذهبی نیز این گونه است و تدابیر حاکمیتی می‌تواند مردم را به سوی وحدت و پرهیز از تفرقه سوق دهد و در سایه آرامش این وحدت، کشور و جهان اسلام می‌تواند به اهدافش دست یابد.

راه رسیدن جامعه به آسایش و آرامش

پس از دیدگاه‌های مردمی و پی بردن به اینکه وحدت دغدغه‌ای مردمی و عمومی است، پای سخنان یکی از استادان حوزه و سخنران مذهبی می‌نشینیم تا راه‌های مطالبه گری وحدت در عرصه اجتماع را به بحث و بررسی بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی درباره راه‌های تبدیل «وحدت» به مطالبه عمومی، می‌گوید: مبنای هفته وحدت سیره عملی خاتم الانبیاء(ص) است و وقتی به سیره عملی آن حضرت رجوع کنیم، در می‌یابیم اساس آن حتی در مواجهه با مخالفان بر مهربانی بوده است، چنان که قرآن می‌فرماید: اگر تو دارای شداد و غلاظ بودی قطعاً نمی‌توانستی مردم را گِرد دین و ایمان جمع کنی. از این رو، برخورد و اخلاق نیکوی پیامبر بود که مردم را جذب دین خدا کرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر این سیره و سبک رفتار را مبنا قرار دهیم، از وجود مقدس امام صادق(ع) در روایت صدم از «مصباح الشریعه» هفت اصل برای تعامل انسان با دیگران نقل شده است، مثل: گذشتن از خطای دیگران، پوشاندن عیب دیگران، خیرخواه بودن نسبت به آنان و... که این‌ها می‌تواند اتحاد ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی تأکید می‌کند: در گام بعد پیامبر(ص) و ائمه(ع) ما را به مهربانی و رأفت حتی با مخالفان توصیه کرده‌اند، چنان که امام عسکری(ع) می‌فرمایند: «به عیادت مخالفان بروید، در تشییع جنازه و نماز جماعت آن‌ها شرکت کنید...» و نیز امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی(ع) می‌فرمایند: خیرخواه دیگران باشید حتی نسبت به مخالفان. اگر این موضوع در جامعه اسلامی صحیح تبیین شود، به مطالبه‌ای جدی تبدیل و در سایه آن آرامش و امنیت حاصل می‌شود.

استاد حوزه با بیان اینکه، وحدت به معنای ترک خاکریز و عقب نشینی از باورها و اعتقادات شیعی نیست، می‌افزاید: این عقب نشینی به معنای حق دادن به طرف مقابل نیست، بلکه ما اهل استدلال، منطق و گفتمان با طرف مقابل جدای از نزاع و درگیری و فحاشی هستیم؛ این شیوه نتیجه خوبی را در پی داشته است.

وی ادامه می‌دهد: افراط و تفریط سبب غفلت ما از معنای واقعی وحدت شده است؛ باید توجه داشت ما قائل به وحدت هستیم نه عقب نشینی از خاکریز، وگرنه معتقد به وحدت نخواهیم بود! آن‌ها که افراط و تفریط دارند معتقد و عامل به سیره معصومان(ع) نیستند.

منبع: روزنامه قدس

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۴۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند

به گزارش همشهری آنلاین؛ جوامع امروزی در جهان مملو از اخبار و گزارشات مختلف خبری هستند. در عرصه بمباران رسانه‌ای کافی است که وارد شبکات اجتماعی یا سایت‌های خبری شوید تا با انبوهی از اخبار و نقل قول‌های رسانه‌ای برخورد کنید. اما در این بین نکته‌ای حائز اهمیت است که برای بررسی آن با محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه گفت‌وگویی داشتیم. محور بحث این بود که چرا و چگونه در ایران ما اخبار خوب و مثبت به اندازه اخبار منفی و ناگوار دیده نمی‌شوند؟ چه دست‌هایی مانع می‌شوند مردم ایران اخبار مثبت و امیدوار کننده کشور را دنبال نمایند. در ادامه حاصل این گپ و گفت را خواهید خواند.

خبر خوب، خبر بد است!

لسانی در ابتدا گفت: در موضوع ژورنالیسم و روزنامه‌نگاری دو موضوع است که با مسأله مورد نظر ما پیوند و ارتباط دارد. اولین مورد را شاید بتوان در این ضرب‌المثل جست‌وجو کرد: خبر خوب، خبر بد است! مصرف رسانه‌ای و روی آوری به اخبار چه از سوی فعالان خبری و چه از سوی مردمِ مخاطب زمانی صورت می‌گیرد که یک اتفاق ناگوار مثل سقوط پلاسکو و غرق شدن کشتی سانچی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود.

وی افزود: مضاف بر آنچه که گفته، ما در روزنامه‌نگاری موضوعی با عنوان «ارزش‌خبری» داریم که یکی از این ارزش‌ها «درگیری» است. به عبارتی خبری که از یک درگیری یا زدوخورد حکایت کند نظیر انتقادی تند و سخت از یک نماینده مجلس یا یک درگیری فیزیکی، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. البته گفتنی است همین خبر که دارای ارزش درگیری است در چنین فضایی خبری بد محسوب می‌شود که مصرف رسانه‌ای بالایی هم از سوی مردم دارد. در کل باید اشاره کرد اخباری نظیر تأسیس یک نیروگاه برق یا ساخت یک سد شاید آنچنان هیجانی را برای مردم به ارمغان نیاورد.

چرا ما اخبار خوب کشور را نمی‌بینیم؟

او ادامه داد: علت را هم در این می‌توان دانست که عمل ساخت و حرکت روبه‌جلو می‌متری و با سرعت کم است، اما از آنسو تخریب و سقوط ناگهانی، سریع و پرشتاب است؛ از این رو خبر بد در چنین مقیاسی بُرد بیشتری نسبت به خبر خوب دارد، یعنی عمق نفوذ و گستره بیشتری دارد. به طور مثال پیدا شدن یک گور دسته‌جمعی از فلسطینیان در غزه بیشتر مورد استقبال مردمی در رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا خبر ازدواج دو شخص در وضعیت حال حاضر غزه.

لسانی گفت: بخشی از علت به فرهنگ عمومی جامعه برمی‌گردد، ما باید سعی کنیم خبر خوب را سر دست بگیریم؛ همانطور که یک شی گرانبها را در زرورق می‌پیچانیم و با احتیاط از آن محافظت می‌کنیم. لذا باید در نظر بگیریم که در جهانی زیست می‌کنیم که اخبار منفی افسردگی و ناراحتی بیشتری ایجاد می‌کند و اخبار مثبت هم کم هستند. از این رو وظیفه ما هم خلق خبر خوب و هم نشر آن است. به طور مثال باید به رفتار خودمان نگاه کنیم که در طول روز مطالبی که برای یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم تا چه اندازه مثبت و انرژی‌بخش هستند یا تا چه اندازه ناراحت‌کننده و ناگوار؛ موضوع مهم همین است که تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم.

رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند؟

این کارشناس رسانه درباره نقش رسانه‌های بیگانه در القای اخبار منفی افزود: نوآم چامسکی در کتاب «فیلترهای خبری» از چند فیلتری صحبت می‌کنند که منجر به نشر اخبار یا عدم نشر آن‌ها می‌شود. یکی از این فیلترها «فیلتر مالکیت» است. به طور مثال شبکه های ماهواره‌ای بیگانه و فارسی زبان برای اینکه بتوانند در لیست ماهواره‌های جهانی قرار گیرند باید چیزی درحدود چند صد هزار دلار هزینه فقط برای اجاره کنند، این درحالیست برخی از این شبکات در چند ماهواه حاضر بوده و این یعنی تنها هزینه اجاره سالانه آنان ارقام چند میلیون دلاری است.

او تصریح کرد: در کنار این هزینه باید خرج و مخارج مربوط به مجریان شبکه؛ هنرمندان؛ دکور و... را هم افزود. لذا تزریق‌کنندگان مالی برنامه و کسانی که بحث مالی آن را فراهم می‌کنند مطالبات و انتظاراتی از این شبکه دارند. آنان می‌خواهند مردم نسبت به موضوعاتی علاقه‌مند شوند. برای همین باید گفت رسانه امروزه با تولید حس بر احساسات مخاطبات تسلط دارد. خوش‌آمد و بدآمد نسبت به موضوعی؛ رغبت و عدم رغبت نسبت به آرمانی و... از جمل اقداماتی است که از سوی رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: مضافا که رسانه تولید کنش هم می‌کند؛ به طور مثال می‌گوید اگر نسبت به فلان قضیه اعتراضی دارید و آن ناپسند می‌دانید به کف خیابان‌ها بیایید. این همان کنترل اجتماعی از سوی رسانه است، یا اینکه بگوید به چه کسی رأی بدهید یا ندهید. امروزه رسانه به عنوان یک ساختار مؤثر در تولید حس و کنش درحال عمل کردن است.

کد خبر 848114 برچسب‌ها رسانه‌ خارجی رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی

دیگر خبرها

  • «بر بلندای حضور» برگزیدگان خود را شناخت
  • با جنگ شناختی گسترده‌ای مواجه هستیم/ اساتید نسبت به اتفاقات آمریکا بی‌تفاوت نباشند
  • ما با جنگ شناختی گسترده‌ای مواجه هستیم/ اساتید نسبت به اتفاقات آمریکا بی‌تفاوت نباشند
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • تلاش برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ها
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان