Web Analytics Made Easy - Statcounter

فقط می‌خواهم بگویم مبتلایان به ایدز واقعا خطری برای جامعه ندارند؛ ما مبتلایان به ایدز فقط یک بیماریم مانند سایر بیماران و ایدز یک بیماری است مانند سایر بیماری‌ها؛ این کلمات قسمتی از گفتگوی یک بیمار ایدزی با صبح قزوین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین، هم اکنون بیماری ایدز یکی از آشناترین نام‌های بیماری برای تمامی طبقات اقتصادی، اجتماعی، گروه‌های بهداشتی و نهادهای سیاسی در تمام کشورهای دنیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روبان قرمز سمبل جهانی آگاهی و همبستگی با بیماران مبتلا به HIV و ایدز است و مردم جهان را به نبرد با این بیماری متحد می‌کند. 

روز جهانی ایدز از سال 1988 برای افزایش آگاهی، آموزش و مبـارزه بـا تبعیض‌هـا تعییـن شـد. همچنیـن اهمیـت روز جهانـی ایـدز در ایـن اسـت که به عموم مردم یاد‌آور می‌شویم که HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

انگ،‌ تبعیض،‌ طرد از اجتماع، انزوا، احساس اضطراب، ناامیدی، افسردگی، استرس، از دست دادن شغل و مشکلات دسترسی به خدمات سلامت تنها بخشی از مشکلات بیماران ایدزی در جامعه است!

در آستانه روز جهانی ایدز با منصور 38 ساله که مبتلا به بیماری ایدز است و مدت 7 سال است که به این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، گفت‌وگو می‌کنیم:

صبح قزوین: چطور شد به این بیماری مبتلا شدید؟
منصور: من اعتیاد تزریقی داشتم و به واسطه مصرف مواد از سرنگ مشترک استفاده کردم و از طریق سرنگ آلوده به این بیماری مبتلا شدم.

صبح قزوین: چه زمانی متوجه بیماری خود شدید؟
منصور: 7 سال پیش به یکی از مراکز درمانی ترک اعتیاد مراجعه و شروع به ترک اعتیاد کردم زمانی که پاک شدم از طریق آزمایش متوجه شدم به بیماری ایدز مبتلا شده‌ام.

صبح قزوین: زمانی که از بیماری خود مطلع شدید، چه کردید؟
منصور: زمانی که جواب آزمایش را گرفتم حالم خیلی بد شد باور نداشتم؛ اوایل از همه دوری می‌کردم و بیماری خود را از همه حتی خانواده ام کتمان کردم. اما با گذشت زمان به خانواده ام گفتم و خودم نیز سعی کردم با بیماری‌ام کنار بیایم و مراحل درمانی خود را طی کردم امروز که با شما صحبت می‌کنم حالم بسیار خوب است.

صبح قزوین: رفتار دیگران با شما چگونه است؟
منصور: بسیاری از دوستان و آشنایان روابطشان را با من محدود کردند؛ اما خانواده‌ام وضعیت مرا پذیرفته اند و در همه حال پشتیبان من هستند. به دلیل بازخوردهای خیلی بد از اطرافیان اگر لزومی نداشته باشد به کسی نمی‌گویم که بیمار هستم. در طی مراحل درمان نیز حتی برخی پزشکان رفتار مناسبی نداشتند.

متاسفانه به دلیل کم آگاهی مردم و حتی قشر تحصیل کرده جامعه فکر می‌کنند که ویروسHIV از طریق روابط معمول اجتماعی مانند دست دادن منتقل می‌شود در حالیکه اینطور نیست.

صبح قزوین: به عنوان فردی که دچاری بیماری ایدز است به نظر شما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند چه مشکلاتی دارند؟
منصور: بسیاری از مبتلایان بیماری خود را از اطرافیان پنهان می‌کنند، چون نگاه بدبینانه در جامعه وجود دارد. 

همچنین بسیاری از مبتلایان به دلیل احساس عدم امنیت و ترس از دست دادن شغل بیماری خود را پنهان می‌کنند. شرکت‌ها و کارخانه‌ها به محض فهمیدن کارمند خود یه این بیماری او را از کار اخراج می‌کنند در صورتی که مبتلایان ایدز واقعا خطری برای جامعه ندارند.

از سوی دیگر به دلیل نگاه عموم مردم و آنچه از سوی رسانه‌ها بیشتر نشان داده شده تنها علت ابتلا به ایدز داشتن روابط جنسی غیراخلاقی و خارج از چهارچوب‌های شرعی و قانونی بوده و این مساله موجب یک «انگ اجتماعی و فرهنگی» برای بیمار ایدزی شده است. 

این تفکر و نگاه جامعه سبب شده تا بیماران مبتلایان به ایدز علاوه بر داشتن رنج بیماری، دچار انواع صدمات اجتماعی و فرهنگی شوند، درد بیماری را برای آنها دوچندان کند.

صبح قزوین: هزینه‌های درمان برای بیماران ایدزی چگونه است؟
منصور: خوشبختانه در چند سال اخیر خدمات درمانی بهتری به بیماران ارائه می‌شود و برخی خدمات درمانی به جز آزمایش‌های تخصصی، رایگان است. 

بیشتر مبتلایان به ایدز دارای سابقه اعتیاد و کم درآمد هستند این افراد اغلب بیمه ندارند و هزینه‌های سنگینی را باید متقبل شوند.

از طرف دیگر بیماران مبتلا به ایدز سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، باید خیلی مراقب سلامت جسمی خود باشند و از سایر بیماران و کانون‌های بیماری زا دوری کنند و به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن باید غذاهای مقوی‌تر، داروها و ویتامین‌های بهتری مصرف کنند که لازم است هزینه بیشتری پرداخت کنند علاوه بر این هزینه‌ها باید هر هفته یا هر چند هفته برای درمان بیماری به بیمارستان‌های تهران مراجعه کنند که همین رفت و آمدها سبب هزینه‌های گزافی برای بیماران می‌شود.

صبح قزوین: به عنوان کلام آخر چه سخنی با مردم دارید؟
منصور: فقط می‌خواهم بگویم مبتلایان به ایدز واقعا خطری برای جامعه ندارند؛ ما مبتلایان به ایدز فقط یک بیماریم مانند سایر بیماران و ایدز یک بیماری است مانند سایر بیماری‌ها، ایدز به جز از طریق سرنگ‌های آلوده، فراورده‌های خونی آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده، از طریق دیگری منتقل نمی‌شود و مبتلایان به این بیماری نباید از جامعه طرد شوند. 

از مسئولین خواهشمندم به مردم به خصوص قشر جوان و نوجوان در مورد این بیماری اطلاع رسانی درستی داشته باشند و راه‌های ابتلا و همچنین درمان این بیماری را اطلاع رسانی کنند.

هر ساله در روز جهانی ایدز در رسانه‌ها درباره مبتلایان به ایدز مطلب می‌نویسند اما خواهش می‌کنم آگاهسازی و اطلا‌ع‌رسانی فقط محدود به این روز نباشد آنقدر اطلاع رسانی شود که تابوی ایدز در جامعه بشکند.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، پس از تجزیه و تحلیل خون ۲۰۰ زن سفیدپوست بریتانیایی که نیمی از آنها به آرتروز زانو مبتلا بودند و نیمی دیگر مبتلا به این بیماری نبودند، محققان دریافتند که وجود برخی از نشانگرهای زیستی زنان مبتلا به آرتروز زانو را از زنان بدون این بیماری متمایز می‌کند.

دکتر «ویرجینیا بایرز کراوس»، نویسنده ارشد این مطالعه و جراح ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک کارولینای شمالی، گفت: «ما دریافتیم که می‌توانیم افرادی را که در معرض خطر ابتلاء به آرتروز زانو هستند شناسایی کنیم، اما چیزی که هیجان‌انگیز بود این بود که هشت سال قبل از اینکه آنها تغییراتی در اشعه ایکس داشته باشند، توانستیم آن را شناسایی کنیم.»

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی است که در آن آزمایش خون ۷۴ درصد دقت در پیش‌بینی پیشرفت آرتریت زانو و دقت ۸۵ درصد در تشخیص آرتریت زانو را نشان داد.

در حالی که هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد، موفقیت درمان‌های جدید می‌تواند به شناسایی زودهنگام بیماری و کاهش سرعت پیشرفت آن بستگی داشته باشد.

محققان تاکید کردند که درست مانند بیماری قلبی، پوکی استخوان یا بیماری آلزایمر، آرتروز زانو نیز یک اختلال مزمن است که معمولاً در اواخر بیماری تشخیص داده می‌شود. به گفته محققان، با شناسایی زودتر آن، پزشکان به طور بالقوه می‌توانند این بیماری را قبل از اینکه ناتوان کننده شود، متوقف کنند.

کراوس گفت: «در واقع با شناسایی زودتر آن، می‌توانیم از ناتوانی، درد و بدتر شدن کیفیت زندگی جلوگیری کنیم.»

به گفته کراوس، اگر بیماران از طریق آزمایش خون متوجه شوند که در معرض خطر بالای آرتروز زانو هستند، می‌توانند تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند که شامل کاهش وزن، ورزش، تغذیه سالم یا حتی تزریق استروئید می‌شود.

محققان همچنین تاکید کردند که آرتروز زانو برای بیماران چیزی بیش از دردناک است: همچنین منجر به اکثر موارد تعویض مفصل می‌شود و بار اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6097590

دیگر خبرها

  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • ارتقای اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند