Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایده برگزاری روز جهانی یوز را نخستین‌بار صندوق حفاظت از یوز (Cheetah Conservation Fund) به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین نهادهای حفاظتی در دنیا، مطرح کرد.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، هومن جوکار مدیرپروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: ایده‌پردازان این رویداد بزرگ جهانی، هدف از گرامیداشت چنین روزی را آگاه‌سازی در مقیاس کلان عنوان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوکار تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف ارزشمند است که نهادهای گوناگون از سمن‌ها گرفته تا سازمان‌های بین‌المللی، مدارس و حتی سایر مراکز دست‌اندرکار هر ساله در تاریخ ۴ دسامبر گردهم می‌آیند و تلاش می‌کنند تا از طریق برنامه‌های مختلف بالاخص آگاه‌سازی، صدای استمداد یوزها را هرچه بلندتر به گوش جهانیان برسانند.

وی با  اعلام اینکه شعار امسال روز جهانی یوزپلنگ «با صدای بلند برای یوزپلنگ»  نامگذاری شده است، گفت: در ایران نیز این رویداد جهانی مورد توجه مسوولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، کارشناسان، متخصصان، علاقمندان و دوستداران حیات‌وحش و رسانه‌هاست.

جوکار خاطر نشان کرد:  پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست و دفتر عمران سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند نیز با انجام فعالیت‌های مختلف حفاظتی، آموزشی، آگاهی‌رسانی و پژوهشی در ۶ استان و ۱۰ منطقه از کشورمان می‌کوشد تا صدای بلندی برای آخرین بازماندگان این زیرگونه در ایران باشد.  

وی اظهار داشت:  ظرف ۱۶ سال گذشته، تمامی تلاش‌های مسوولان پروژه یوز بر این بوده تا با همکاری طیف گسترده‌ای از نهادهای شناخته‌شده بین‌المللی نظیر برنامه توسعه سازمان ملل( UNDP)، صندوق محیط‌زیست جهانی (GEF)، انجمن حفاظت از حیات‌وحش (WCS)، اتحادیه بین‌المللی حفاظت آی‌یوسی‌ان (IUCN)، مرکز توسعه پایدار و صندوق حفاظت از یوز (CCF) هرچه بیش‌تر به بقای یوزها در ایران کمک کنند چرا که یوزها تنها یک میراث ملی نیستند بلکه هدف از حفاظت آن‌ها، پاسداشت یک میراث جهانی است.

true برچسب ها : حیات وحش روز جهانی یوز هومن جوکار یوزپلنگ ایرانی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد

بهروز محبی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: پارسال ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در استان منهدم شده و اعضای آن دستگیر شده‌اند که در همین راستا ۴ هزار و ۳۲۰ مورد به تپه‌ها و بافت‌های تاریخی استان سرکشی شده است.

وی از تشکیل ۸۱ پرونده قضایی در استان طی این بازه زمانی خبر داد و افزود: در این راستا، ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم شد و ۷۶ نفر دستگیر شدند.

محبی اضافه کرد: همچنین پارسال ۲۴۱ مورد اخطاریه موثر صادر و ۱۶ مورد فلزیاب در استان کشف شد.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به تعامل با ۱۶۳ ارگان همیار گفت: ۳۳ انجمن میراث فرهنگی در استان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به آمار یگان حفاظت در سال جاری ادامه داد: طی سال جاری، هفت مورد تجاوز به حریم، شش مورد مرمت غیر مجاز، یک مورد تخریب آثار تاریخی، پنج مورد حفاری منطقه غیر ثبتی و ۲ مورد حفاری منطقه ثبتی در استان انجام شده است.

محبی گفت: امسال ۷ پرونده تخلف تشکیل و ۱۵ اخطاریه مکتوب صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند