Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر "طلال عتریسی" استاد جامعه شناسی دانشگاه لبنان و مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک بیروت، در گفتگو با خبرنگار تقریب خاطرنشان کرد: تمدن غربی که طی دو قرن اخیر پیشرفت های علمی بسیاری در زمینه علم و تکنولوژی، علوم فضایی و پزشکی و ... داشته است، امروز به دلیل توجه به ارزش های انسانی در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، با تضعیف شدیدی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان غربی با اطمینان کامل، از افول تمدن غربی و حتی از نابودی آن در آینده نزدیک سخن می گویند. این بدان معنا است که دنیا نیازمند بُعد انسانی در تمدن است.
 
وی افزود: بُعد انسانی اخلاقی، بعدی است که دین اسلام بر آن تأکید دارد. ارزش های اخلاقی و دینی، حاکم بر سیاست و اقتصاد و جنگ و صلح است و جوهره تمدن اسلامی را تشکیل می دهد، به گونه ای که میراث مستقیما_بر_عهده_رژیم_صهیونیستی_است">اسلامی و نبوی(ص) با روایات و احادیث بسیاری در این زمینه مزین شده است.
 
وی در خصوص اضمحلال تمدن اولیه مسلمانان خاطرنشان کرد: دلایل این امر، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا اخلاقی بوده است تا جایی به تحلیل توان و عزت آن انجامیده است. جوامع انسانی تمدن های بسیاری را شاهد بوده اند که با گذشت زمان از بین رفته اند و از برخی از آنها تنها نامی در کتب تاریخی باقی مانده است یا از طریق فعالیت ها و تحقیقات فرهنگی و یا آداب و رسوم آنها، به نسل های بعد منتقل شده است.
 
دکتر عتریسی از عوامل انحطاط تمدن اولیه مسلمانان را تفرقه و پراکندگی دانست که جایگزین وحدت شده بود به گونه ای که در شرق و غرب جهان اسلام بر یک دولت، چندین حاکم حکومت می کردند و با یکدیگر در رقابت و درگیری بودند.
 
وی افزود: به ویژه در زمینه علمی و فقهی نیز اجتهاد متوقف شد و حیات علمی جامعه مستقیما_بر_عهده_رژیم_صهیونیستی_است">اسلامی رو به افول رفت که این امر یکی از عوامل انحطاط مسلمانان پس از دوران طلایی تمدن اولیه اسلامی بود.
 
این دانشمند لبنانی ادامه داد: با توقف رسمی اجتهاد، دین و فقها دیگر قادر به پاسخگویی چالش های عصر خود نبودند، نقش دین در زندگی اجتماعی مردم کمرنگ شد و جای خود را به افکار و ایدئولوژی های دیگر که طرفداران بسیاری در جهان اسلام داشت، داد. بسته شدن باب اجتهاد همچنین به بروز جریان های تکفیری که امروز شاهد اقدامات خونین آن هستیم منجر شد.
 
کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین نقش کشورهای استعماری را در عقب ماندگی کشورهای مسلمانان_از_مهم_ترین_پیام_های_هفته_وحدت_است">اسلامی مهم برشمرد و گفت: این کشورهای استعماری با مداخله مستقیم در امور کشورهای اسلامی و جلوگیری از ایجاد وحدت و سعی در تقسیم سوریه و عراق، آنها را به انحطاط کشاندند. برخی حاکمان و رؤسای کشورها نیز با تکیه به غرب این استراتژی را توجیه کردند تا کشورشان از تهدیدات داخلی یا خارجی مصون بماند.
 
دکتر عتریسی درباره موانع و مشکلاتی که بر سر راه ایجاد تمدن نوین اسلامی وجود دارد نیز اظهار داشت: یکی از این موانع، اعتماد نداشتن بسیاری از نخبگان و فرهیختگان به قدرت اسلام در ارائه تمدن نوین اسلامی است. این امر نیز از یکسو به قدرت تمدن غربی و از سوی دیگر به جنگ های برخی کشورها با یکدیگر و پیروی فکری و فرهنگی و سیاسی از غرب  باز می گردد.
 
وی افزود: از دیگر مشکلات ایجاد این تمدن آن است که جهان اسلام دیدگاه انسانی همه جانبه خود را برای حل مشکلات پیش روی خود از جمله فقر و بیکاری و نیز مشکلات اقتصادی و عمرانی که در همه کشورها انتشار یافته، ارائه نداده است. از سوی دیگر بسیاری از فرهیختگان مسلمان و غیرمسلمان غربی عقیده دارند که دلیل این مشکلات به خود دین اسلام باز می گردد زیرا راهکار مناسبی برای حل این مشکلات ارائه نکرده است.
 
دکتر طلال عتریسی در پایان تأکید کرد: رسیدن به تمدن نوین اسلامی با وجود پیروی برخی حاکمان جهان اسلام از غرب، دشوار به نظر می رسد اما توانمندی های اسلام و تجربه تاریخی مسلمانان این امر را ممکن می سازد، اگر مسلمانان بتوانند شرایط مناسب تشکیل این تمدن را فراهم آورند.
 
ترجمه و تنظیم: فرشته صدیقی

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟

اهداف و آرمان‌های جوامع مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال جوامع غربی به دنبال حذف معنویت هستند و برای‌شان ترویج اخلاق بندگی مهم نیست و روشن است که در چنین جوامعی، همه عوامل دست در دست هم می‌دهند تا آن جامعه به هدف خود برسد. اما در جوامع اسلامی مثل ایران، الهی شدن و ترویج اخلاق بندگی و عبودیت خدای متعال مطرح است و بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین رفتار‌های اجتماعی باید زمینه‌ساز تعالی جامعه دینی و افراد باشند.

حجاب یکی از آن عوامل و رفتار‌هایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است.

 دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و، چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب  می‌گوید: «حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست. همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند، بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»

تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی

درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟ امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استاندارد‌های جنسی 

درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند. در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی، روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیاز‌ها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیاز‌های جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده، صرف شود. به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامد‌های ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیاز‌های جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و... تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

منبع: جام‌جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران