Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
به گزارش جام نيوز، در آستانه ولادت با سعادت پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد مصطفي صلوات الله عليه و آله، نماهنگ «جان شيرين» را که روايت دوران کودکي پيامبر(ص) به روايت رهبر انقلاب است به نمايش مي گذاريم.
سخناني که از رهبر انقلاب در اين نماهنگ استفاده شده است، مربوط به خطبه هاي نماز جمعه در ارديبهشت ماه 1370 است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ذکر نام مقدس نبي‌اکرم صلّي‌اللَّه‌عليه‌وآله‌وسلّم و شرح گوشه‌هايي از زندگي آن بزرگوار انصافاً کم است و چهره نوراني آن درّةالتاج آفرينش و آن گوهر يگانه عالم وجود براي بسياري از افراد، آن‌چنان که شايسته است، روشن نيست - نه تاريخ زندگي آن بزرگوار، نه اخلاق آن بزرگوار، نه رفتار فردي و سياسي آن بزرگوار - بنده قصد داشتم که در ايام آخر صفر، به قدر گنجايش وقت و توفيق خودِ اين حقير، در يک خطبه نسبت به آن بزرگوار مطالبي عرض کنم؛ اما ترسيدم که تراکم مطالب باز موجب شود که اين ابراز ارادتِ لازم و واجب فوت شود و به تأخير افتد؛ لذا امروز قصد دارم که در اين خطبه راجع به آن وجود مقدّس صحبت کنم.
نبي مکرم اسلام جداي از خصوصيات معنوي و نورانيت و اتّصال به غيب و آن مراتب و درجاتي که امثال بنده از فهميدن آنها هم حتّي قاصر هستيم، از لحاظ شخصيت انساني و بشري، يک انسان فوق‌العاده، طراز اول و بي‌نظير است. شما درباره اميرالمؤمنين مطالب زيادي شنيده‌ايد. همين قدر کافي است عرض شود که هنر بزرگ اميرالمؤمنين اين بود که شاگرد و دنباله‌رو پيامبر بود.
يک شخصيت عظيم، با ظرفيت بي‌نهايت و با خلق و رفتار و کردار بي‌نظير، در صدر سلسله‌ي انبيا و اوليا قرار گرفته است و ما مسلمانان موظّف شده‌ايم که به آن بزرگوار اقتدا کنيم؛ که فرمود: «ولکم في رسول‌اللَّه اسوة حسنة». ما بايد به پيامبر اقتدا و تأسي کنيم. نه فقط در چند رکعت نماز خواندن که در رفتارمان، در گفتارمان، در معاشرت و در معامله‌مان هم بايد به او اقتدا کنيم. پس بايد او را بشناسيم.
خداي متعال شخصيت روحي و اخلاقي آن بزرگوار را در ظرفي تربيت کرد و به وجود آورد که بتواند آن بار عظيم امانت را بر دوش حمل کند. يک نگاه اجمالي به زندگي پيامبر اکرم در دوران کودکي بيندازيم. پدر آن بزرگوار، بنابر روايتي قبل از ولادتش، و بنا بر روايتي ديگر چند ماه بعد از ولادتش از دنيا مي‌رود و آن حضرت پدر را نمي‌بيند. به رسم خاندانهاي شريف و اصيل آن روز عربستان که فرزندان خودشان را به زنان پاکدامن و داراي اصالت و نجابت مي‌سپردند تا آنها را در صحرا و در ميان قبايل عربي پرورش دهند، اين کودک عزيزِ چراغ ازدواج_در_ایران">خانواده را به يک زن اصيل نجيب به نام حليمه سعديّه - که از قبيله بني سعد بود - سپردند. او هم پيامبر را در ميان قبيله خود برد و در حدود شش سال آن کودک عزيز و آن درّ گرانبها را نگه‌داشت؛ به او شير داد و او را تربيت کرد. لذا پيامبر در صحرا پرورش پيدا کرد. گاهي اين کودک را نزد مادرش - جناب آمنه - مي‌آورد و ايشان او را مي‌ديد و سپس باز برمي‌گرداند.
بعد از شش سال که اين کودک از لحاظ جسمي و روحي پرورش بسيار ممتازي پيدا کرده بود - جسماً قوي، زيبا، چالاک، کارآمد؛ از لحاظ روحي هم متين، صبور، خوش اخلاق، خوش رفتار و با ديد باز، که لازمه زندگي در همان شرايط است - به مادر و به خانواده برگردانده شد. مادر اين کودک را برداشت و با خود به يثرب برد؛ براي اين‌که قبر جناب عبداللَّه را - که در آن جا از دنيا رفت و در همان جا هم دفن شد - زيارت کنند. بعدها که پيامبر به مدينه تشريف بردند و از آن‌جا عبور کردند، فرمودند قبر پدر من در اين خانه است و من يادم است که براي زيارت قبر پدرم، با مادرم به اين جا آمديم. در برگشتن، در محلي به نام ابواء، مادر هم از دنيا رفت و اين کودک از پدر و مادر - هر دو - يتيم شد. به اين ترتيب، ظرفيت روحي اين کودک که در آينده بايد دنيايي را در ظرفيت وجودي و اخلاقي خود تربيت کند و پيش ببرد، روزبه‌روز افزايش پيدا کرد.
ام‌ايمن او را به مدينه آورد و به دست عبدالمطلب داد. عبدالمطلب مثل جان شيرين از اين کودک پذيرايي و پرستاري مي‌کرد. در شعري عبدالمطلب مي‌گويد که من براي او مثل مادرم. اين پيرمرد حدود صدساله - که رئيس قريش و بسيار شريف و عزيز بود - آن‌چنان اين کودک را مورد مهر و محبت قرار داد که عقده کم محبتي در اين کودک مطلقاً به وجود نيايد و نيامد.
شگفت‌آور اين است که اين نوجوان، سختيهاي دوري از پدر و مادر را تحمل مي‌کند، براي اين‌که ظرفيت و آمادگي او افزايش پيدا کند؛ اما يک سرسوزن حقارتي که احتمالاً ممکن است براي بعضي از کودکانِ اين‌طوري پيش بيايد، براي او به‌وجود نمي‌آيد. عبدالمطلب آن‌چنان او را عزيز و گرامي مي‌داشت که مايه تعجب همه مي‌شد. در کتابهاي تاريخ و حديث آمده است که در کنار کعبه براي عبدالمطلب فرش و مسندي پهن مي‌کردند و او آن‌جا مي‌نشست و پسران او و جوانان بني‌هاشم با عزّت و احترام دور او جمع مي‌شدند.
وقتي عبدالمطلب نبود يا در داخل کعبه بود، اين کودک مي‌رفت روي اين مسند مي‌نشست. عبدالمطلب که مي‌آمد، جوانان بني‌هاشم به اين کودک مي‌گفتند بلند شو، جاي پدر است. اما عبدالمطلب مي‌گفت نه، جاي او همان‌جاست و بايد آن‌جا بنشيند. آن وقت خودش کنار مي‌نشست و اين کودک عزيز و شريف و گرامي را در آن محل نگاه مي‌داشت. هشت ساله بود که عبدالمطلب هم از دنيا رفت.
روايت دارد که دم مرگ، عبدالمطلب از ابي‌طالب - پسر بسيار شريف و بزرگوار خودش - بيعت گرفت و گفت که اين کودک را به تو مي‌سپارم؛ بايد مثل من از او حمايت کني. ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامي او را مورد پذيرايي قرار داد. ابوطالب و همسرش - شيرزن عرب؛ يعني فاطمه بنت‌اسد؛ مادر اميرالمؤمنين - تقريباً چهل سال مثل پدر و مادر، اين انسان والا را مورد حمايت و کمک خود قرار دادند. نبي‌اکرم در چنين شرايطي دوران کودکي و نوجواني خود را گذارند.
خصال اخلاقي والا، شخصيت انسانيِ عزيز، صبر و تحمّل فراوان، آشنا با دردها و رنجهايي که ممکن است براي يک انسان در کودکي پيش بيايد، شخصيت در هم تنيده عظيم و عميقي را در اين کودک زمينه‌سازي کرد. در همان دوران کودکي، به اختيار و انتخاب خود، شباني گوسفندان ابوطالب را به عهده گرفت و مشغول شباني شد. اينها عوامل مکمّل شخصيت است. به انتخاب خود او، در همان دوران کودکي با جناب ابي‌طالب به سفر تجارت رفت. بتدريج اين سفرهاي تجارت تکرار شد، تا به دوره جواني و دوره ازدواج با جناب خديجه و به دوران چهل سالگي - که دوران پيامبري است - رسيد.
بيانات در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران‌ - 1379/02/23

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۴۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075204 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • ببینید | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • ببینید | ماجرای خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • فیلم | کلنگ بیمارستان مادر و کودک بجنورد بر زمین خورد
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • روایت فرمانده فراجا از اهمیت هجمه سنگین دشمن علیه فرهنگ جامعه
  • بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران