Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@08:10:43 GMT

ختم شورای همکاری در کویت

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۲۸۶۵۸

ختم شورای همکاری در کویت

جهان > خلیج‌ فارس - سرانجام نخستین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس بعد از آغاز بحران قطر و به فاصله ۶‌ ماه از آخرین نشست این شورای عربی به میزبانی کویت برگزار شد.

 پيش از اين، بسياري از رسانه‌ها با توجه به مواضع كشورهاي محاصره‌كننده قطر، ادامه كار اين شورا را ناممكن مي‌دانستند، اما اعلام آمادگي ناگهاني كويت براي برگزاري نشست چهاردهم آذر و دعوت رسمي از تمام كشورهاي عضو، باري ديگر توجه رسانه‌هاي منطقه‌اي و عربي را به امكان گفت‌وگو و حل اختلافات اخير اين كشورها در چارچوب شورا، جلب كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام امير كويت، بلافاصله واكنش گسترده رسانه‌هاي كويتي را در پي داشت؛ رسانه‌هايي كه امير خود را با عنوان ناجي خطاب كرده و برگزاري نشست چهاردهم آذر را نيز به مثابه نشانه‌اي از پايان بحران شش‌ماهه ميان كشورهاي عرب خليج‌فارس به‌حساب آوردند. اما واكنش عملي كشورهاي محاصره‌كننده قطر به تلاش‌هاي امير كويت به‌منظور نجات شوراي همكاري و همچنين روند برگزاري نشست، مجال چنداني به‌تداوم اين خوش‌بيني‌ها در اختيار رسانه‌هاي عربي نداد. خبرهاي نااميدكننده، ابتدا از سطح مشاركت كشورهاي عضو در نشست كويت منتشر شد.

درحالي‌كه امير قطر در پاسخ به درخواست شيخ صباح براي حضور در كويت اعلام آمادگي كرده بود، كشورهاي عربستان، امارات و بحرين، نمايندگان خود را به‌ترتيب در سطوح وزير خارجه، وزير مشاور در امور خارجي و معاون نخست‌وزير به كويت اعزام كردند. از سوي ديگر و تنها ساعاتي مانده به آغاز به‌كار نشست، خبرگزاري دولتي امارات اعلام كرد كه عربستان و امارات، كميته همكاري‌هاي دوجانبه نظامي و اقتصادي تاسيس كرده‌اند؛

خبري كه به گفته محمد قواص، تحليلگر لبناني نزديك به عربستان، عملا فلسفه وجودي شوراي همكاري را به‌طور غيرمستقيم زير سؤال مي‌برد! به اين ترتيب، آخرين نشست شوراي همكاري، روز سه‌شنبه به‌مدت كمتر از 90دقيقه تشكيل و بدون برگزاري جلسه پاياني (به‌دليل سطح پايين اعضاي حاضر) تمام شد. به گفته شبكه الجزيره، اين كوتاه‌ترين و كم‌اعتبارترين نشست شوراي همكاري در طول تاريخ اين نهاد عربي به‌حساب مي‌آيد. از سوي ديگر، عدم‌اتخاذ موضعي صريح و شفاف از سوي شورا در قبال مسائل يمن (به‌طور مشخص قتل علي عبدالله صالح) و مهم‌تر از آن، تهديد ترامپ به انتقال سفارت رژيم اسرائيل به قدس به‌طور جدي مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته است.

عبدالباري عطوان، سردبير راي‌اليوم در گفت‌وگو با شبكه دويچه‌وله گفت: واقعا جاخوردم كه اين تعداد كشور عرب گرد هم آمدند، نشست برگزار كردند و هيچ موضع قوي‌اي در قبال تهديد ترامپ اعلام نكردند. مي‌پذيريم كه مواضع مختلف شما در قبال بحران يمن مانع از موضع‌گيري شده، آيا در قبال قدس هم اختلاف نظر داريد؟ اگر تا پيش از برگزاري اين نشست، هنوز اميدي در ميان برخي رسانه‌هاي عربي به آينده شوراي همكاري خليج‌فارس وجود داشت، حالا به‌نظر مي‌رسد همه طرف‌ها متوجه پايان عمر تاريخي اين نهاد عربي شده‌اند.

جابر الحرمي، سردبير روزنامه الشرق قطر كه يكي از طرفداران برگزاري نشست كويت بود، روز گذشته در سرمقاله اين روزنامه نوشت: آنچه در كويت رخ داد واقعيت را بر همه ما روشن كرد. شوراي همكاري دوران مرگ باليني خود را مي‌گذراند، درحالي‌كه عملا عمر آن به پايان رسيده؛ اين واقعيتي است كه سياست‌هاي عربستان بر خليج‌فارس تحميل كرده و ملت‌هاي ما تاوان آن را خواهند داد.

در همین زمینه: نشست بی‌نتیجه سران شورای همکاری خلیج فارس در غیاب سران امیر قطر به کویت می‌رود ادعای سایت خبری وابسته به عربستان: امیر قطر از پادشاه عربستان عذرخواهی می‌کند لاوروف وارد عربستان شد مقام قطری: به یابنده دبیرکل شورای همکاری جایزه می دهیم

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،  سردار احمد علی گودرزی در دهمین اجلاس مرزی که با حضور سرتیپ ستاد دریایی "شیخ مبارک علی الصباح" فرمانده گارد ساحلی کویت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه است و در این راستا روابط ۲ کشور دوست و مسلمان ایران و کویت بسیار حسنه ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چنین نشست هایی برای ارتقاء امنیت مرزی ۲ کشور ضروری است، افزود: از حسن همکاری مسئولان مرزی کشور کویت در رهایی و آزادی تعدادی از صیادان به دلیل نداشتن آشنایی به قوانین و مقررات و وجود امواج دریا وارد آب های سرزمینی کشور کویت شدند، قدردانی کرد.

این مقام ارشد مرزبانی با تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان در مرزهای دریایی مشترک بیان داشت: اجرای گشت های همزمان در دریا، تبادل اطلاعات و تجربیات، مقابله با قاچاق و ترددهای غیرمجاز به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سردار گودرزی با اشاره به ۲۷۰۰ کیلومتر مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دریایی با کشور کویت دارد که با اقدامات مرزبانان ۲ کشور در سال های گذشته مرزها بسیار امن بوده است.

وی با اشاره به شهادت تعدادی از مرزبانان ایران در مقابله با قاچاق مواد مخدر، تصریح کرد: تبادل اطلاعات یکی از موثرترین مولفه ها در برخورد و مقابله با قاچاقچیان است که با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته می توان این پدیده شوم را مهار کرد.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست دیپلماسی مرزی با همتای کویتی بر برخورد قاطع مرزبانان ۲ کشور با قاچاقچیان، تداوم برگزاری اجلاس سالیانه، امدادرسانی به شناورها و استیفای حقوق دولت و مرزنشینان در مرزهای مشترک تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا
  • برگزاری اجلاس ACD فضای ملتهب رسانه‌ای علیه اصفهان را خنثی می‌کند
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • افزایش همکاری‌های مرزی ایران و کویت
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی