Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:07:24 GMT

من از اينکه پير شوم ناراحتم!!

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۲۸۷۶۴

من از اينکه پير شوم ناراحتم!!

خبرگزاري آريا -

آيا اين اعتقاد صحيح است که با بالا رفتن سن و پير شدن انسان، توان کار و فعاليت از او گرفته مي شود؟ در جواب بايد گفت بله با افزايش سن، انسان ديگر همچون سابق توان کار و فعاليت، به ويژه فعاليت هاي يدي را ندارد اما آيا فکر و انديشه و تجربيات او نيز مانند جسم او کم توان خواهد شد و نمي توان از فکر و انديشه فرد مسن بهره جست؟
اگر پاسخ اين سوال نيز بله باشد بايد گفت در اين صورت فرد مسن هيچگونه جايگاهي در ميان ديگر افراد نخواهد داشت چرا که توان برآوردن نياز خويش و ديگران را نداشته و وجودش جز رنج و زحمت حاصلي ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منفعت طلبي
لازم به ذکر است، در قسمت بالا ديدگاهي که نسبت به وجود سالخوردگان بيان گرديد از يک تفکر مادي گرايانه و منفعت طلبانه ناشي مي گردد چرا که در اين ديدگاه ها فرد صرفا به دنبال نتايج مادي در زندگي خويش بوده و جز منافع خويش به امر ديگري نمي انديشد با کنار گذاشتن اين ديدگاه و مواجه شدن با واقع، متوجه امري فراي اين نظرگاه مي شويم و آن اين است که حضور سالخوردگان و وجودشان برکات و نعمتهايي با خود به همراه دارد . کتاب شريف نهج البلاغه به نکته ارزشمندي در اين باب اشاره داشته است.
نهج البلاغه و تجربه پيران
امام علي عليه السلام، درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است. (و نقل شده كه تجربه پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است) (نهج البلاغة / ترجمه دشتى / حكمت 86)
آنچه يک پير و سالخورده را از ديگران متمايز ساخته و در ميان همگان برجسته مي سازد فکر، انديشه و تجربه اوست، امري که در موفقيت و کاميابي حرف اول را مي زند. اميرالمومنين عليه السلام در وصيت خود به فرزندش محمد حنفيه فرمود: هر كه نظرات مردم را مورد دقت قرار دهد نكات خطاء را مى‏شناسد، و هر كه در كارى عجولانه داخل شود بدون اينكه به عواقب كارها نظر افكند به سختى حوادث دچار گردد. تدبير قبل از عمل تو را از پشيمانى ايمن مى‏گرداند. و عاقل كسى است كه تجربه‏ها او را اندرز دهد، و دانش برتر در تجربه‏ها است. و در دگرگونى وقايع گوهر مردان شناخته مى‏شود. (جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه صحت / 151 )
همانگونه آن حضرت اشاره داشته ‌اند عاقل کسي است که تجربه ها او را اندرز دهند و در اين ميان چه کساني بيشتر از سالخوردگان تجربه ديده و عاقل تر. و سخن در ارزش تجربه همين بس که « بخدا اگر براى يك آدم از شماها دو جان بود تا با يكى نبرد ميكرد و تجربه مى‏آموخت و با ديگرى زنده مى‏ماند (و نتيجه‏گيرى ميكرد) و آنچه را آزمايش كرده بود بكار مى‏بست (چه خوب بود) ولى هر كس را يک جان بيشتر نيست و چون به در رفت جاى توبه و پشيمانى و جبران خطائى كه مرتكب شده است نمى‏ماند. (الروضة من الكافي يا گلستان آل محمد/ترجمه كمره‏اى/ ج‏/2 116 ) گويا سعدى از اينجا گرفته و گفته است:
مرد خردمند هنرپيشه را عمر دو بايست در اين روزگار
تا به يكى تجربه‏ آموختن‏ با ديگرى تجربه‏ بردن بكار
رفتار به شيوه پيران
پيامبر اکرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: بهترين جوانان شما كسانى هستند كه به شيوه پيران رفتار نمايند و برترين پيران شما كسانى هستند كه به شيوه جوانان رفتار كنند. (إرشاد القلوب / ترجمه سلگى / ج‏1 / 120 )
در اين روايت از پيامبر اکرم صلوات الله عليه نيز مي توان به برکت وجود پيران و نقش به سزاي آنان در اجتماع اشاره داشت در شرح و بسط اين روايت مي توان به اين مسائل اشاره داشت که مراد از شيوه پيران، استفاده از تجربه، رأي و انديشه در عمل است، به گونه اي که در اتخاذ تصميمات گرفتار غرور و احساسات نشده و منطقي ترين تصميم را اتخاذ کرد. و اينگونه به نظر مي رسد که مراد از شيوه جوانان شور و نشاط، اميد و پويايي آنان در زندگي است چرا که يک جوان مرگ را از خود دور مي پندارد و بدين وسيله درصدد رسيدن به خواسته هاي خويش است و چه نيکوست که سالخوردگان ما نيز با ديدن علايم پيري دست از زندگي نشسته همچنان اميدوارانه به دور از هر گونه يأس و نااميدي و افسردگي به زندگي پوياي خويش ادامه دهند.
بزرگان گفته‏اند: پيرى، پيك مرگ و آغاز فنا و فرستاده مرگ و قطع‏كننده آرزوها و نخستين مرحله آخرت و رهنماى انتقال و اندرزگويى خوش زبان است و براى نادان بيم دهنده، و براى خردمند مژده دهنده و علامت وقار و لباسى فاخر براى بزرگان و مركبى راهوار براى مرگ است و دوران جوانى، چون خفته مى‏ماند، (كه در رويا به سر مى‏برد و از واقعيتها بى‏خبر است)
پيرى‏ يا پيك مرگ‏
پيرى، پيک مرگ و آغاز فنا و فرستاده مرگ و قطع‏كننده آرزوها و نخستين مرحله آخرت و رهنماى انتقال و اندرزگويى خوش زبان است و براى نادان بيم دهنده، و براى خردمند مژده دهنده و علامت وقار و لباسى فاخر براى بزرگان و مركبى راهوار براى مرگ است و دوران جوانى، چون خفته مى‏ماند، (كه در رويا به سر مى‏برد و از واقعيتها بى‏خبر است). از عابدى پرسيدند: باقيمانده عمر را براى چه چيزى دوست مى‏دارى؟ گفت: براى گريه كردن بر گناهان گذشته‏ام. (إرشاد القلوب / ترجمه سلگى / ج‏1/ 119 ) بله پيري براي نادان پيک مرگ و بيم دهنده است چرا که به واسطه جهل و ناداني اش ايام جواني را به باد داده و اينک پايان آرزو را نزديک مي بينند و اينگونه است که از مرگ مي هراسد و در مقابل فردي که عمري را در جهت رضاي پروردگار خويش گام برداشته مرگ پيري سفير کاميابي و لحظه شمار وصال او به محبوب يگانه اش است. عجلان از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: سه گروه را خداوند بدون حساب به بهشت برد: امام عادل، تاجر راستگو، پيرى كه عمر خود را در طاعت خدا بسر برده است. (ثواب الأعمال / ترجمه غفارى / 299 )
پيري و سالخوردگي ظهور و جلوه ناتواني و فرسودگي نيست بلکه تجليگاه و خواستگاه انديشه ها و تجربياتي است که مي تواند هدايتگر و نجاتبخش باشد. خدا جوانى و پيرى را با هم رحمت كند، زيرا جوانى كه رفته جالب بود و پيرى هم كه جاى آن آمد خوب است. (ديوان أمير المومنين عليه السلام / 331 )
افسوس كه أيّام جوانى بگذشت ‏ أحوال دلم چنانكه دانى بگذشت‏
از مشرق مرگ صبح پيرى بدميد اوقات سرور و كامرانى بگذشت‏
منبع: تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۸۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آن روی دیگران» نوشته کئوتر ادیمی به تازگی با ترجمه آذر نورانی توسط نشر نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از الجزایر معاصر است که بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را از سر گذرانده است.

کوثر عظیمی (کئوتر ادیمی) نویسنده معاصر الجزایری‌الاصل، در اولین داستانش از زندگی خانواده‌ای صحبت می‌کند که انگار فقط در سختی‌ها و تلخی‌های روزمرگی‌هایشان با هم شریک‌اند. در داستان پیش رو، هر شخصیت فرصت دارد بخشی از دغدغه‌هایش را برای خواننده بازگو و او را با خلوت خود همراه کند. تلاقی رخدادها و چندصدایی روایت‌ها از جذابیت‌های اصلی این رمان است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«… بابا ما را ول نکرده است. قرار است برگردد. برمی‌گردد. مامان می‌داند. برای همین جلوی پنجره منتظر می‌نشیند و دستش را در موهایم می‌کند. او برمی‌گردد و من دیگر موهای سفید نخواهم داشت. موهای سفید نبود باباست. آن‌ها روزهای بدون بابا هستند. همین‌که برگردد، موهای سفید هم می‌روند.»

این‌کتاب با ۷۲ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090717 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ترجمه و شرح «فصوص الحکم» به قلم علی شالچیان منتشر می‌شود
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • حیات و جاودانگی امروز کشور مرهون خون شهدا است
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد