Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمينار صنايع‌دستي ايران، با هدف معرفي ظرفيت‌هاي صنايع‌دستي ايراني، جاذبه‌هاي گردشگري و مواريث فرهنگي ايران، با پيام علي‌اصغر مونسان معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در ميلان ايتاليا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري، در اين مراسم که سفير سابق ايتاليا در ايران، معاون صنايع‌دستي کشورمان، مسئولاني از سفارت‌خانه ايران در ايتاليا، رئيس نمايشگاه آرتيجيانا و جمعي از هنرمندان داخلي و خارجي و بازديد‌کنندگان کشورهاي مختلف نيز حضور داشتند، ظرفيت‌‌هاي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي ايران به حاضران معرفي شد و موسيقي سنتي ايراني به اجرا درآمد و گوشه‌هايي از جاذبه‌هاي گردشگري و مواريث فرهنگي تاريخي ايران که به‌عنوان مهمان ويژه به اين نمايشگاه دعوت شده است، براي حاضران در اين جلسه معرفي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مراسم بهمن نامور‌مطلق معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در سخناني به تشريح ظرفيت‌هاي اين هنر صنعت در ايران پرداخت و سفير سابق ايتاليا در ايران و رئيس نمايشگاه نيز در سخنراني‌هاي خود بر تقويت همکاري‌ها با ايران تأکيد کردند و طرح خانه ايراني که در اين نمايشگاه عرضه شده است تشريح شد.
در پيام علي‌اصغر مونسان معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري که در اين مراسم قرائت شد آمده است:
«توسعه تجارت همواره از عوامل مؤثر در رشد اقتصادي کشورها محسوب مي‌شود که مي‌تواند علاوه بر رشد اقتصادي و مزيت صادراتي، زمينه‌هاي افزايش توان رقابت‌پذيري کشورها را در عرصه‌هاي بين‌المللي رقم زند .توجه به اين اصل اساسي، فرصتي را نيز براي توسعه و ترويج محصولات صادراتي در ورود به سطح بازارهاي جهاني و دستيابي به فناوري با رويکرد توسعه تجاري‌سازي فراهم مي‌آورد.
جمهوري اسلامي ايران همواره بر اين باور بوده که ارتباطات و همکاري‌هاي فرهنگي و هنري ميان دو کشور علاوه برتحقق اهداف اقتصادي و موفقيت در کسب و کار، زمينه‌هاي مؤثر و حياتي را در جهت ارتقاي سطح بينش، افزايش بهره‌وري فرهنگي، حفظ اصالت فرهنگ‌ها و تحکيم ارتباطات سازنده و مطلوب دوجانبه ايجاد مي‌نمايد.
کشور ايران با دارا بودن تاريخ چند‌هزار ساله و تنوع توليد بيش از 250 رشته صنايع‌دستي و اشتغال بيش از 358 هزار نفر در زمينه توليد و تجارت صنايع‌دستي ايراني، به‌عنوان يکي از حافظان و پرچمداران فرهنگ‌و‌هنر در جهان محسوب مي‌شود که حضور صنعتگران، هنرمندان و فعالان صنايع‌دستي خود را در اين رويداد بزرگ بين‌المللي و تعامل با فعالان محترم ايتاليايي و ساير کشورها ارج مي‌نهد.
امروز گسترش جوامع محلي با محوريت صنايع کوچک و سبز که بهترين نمونۀ آن صنايع‌دستي است و همچنين توجه به سرمايۀ فرهنگ و سنت، جايگاهي بسيار مهم در توسعۀ پايدار يافته و مي ‌واند به‌عنوان جايگزيني مهم، نقشي بسزا در عرصۀ بين‌المللي ايفا نمايد. بديهي است تعاملات فرهنگي و هنري در قالب چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند تأثيري سازنده در تقويت روابط و تعاملات ميان جمهوري اسلامي ايران و ايتاليا داشته باشد.
اينجانب ضمن تشکر و قدرداني از رياست محترم نمايشگاه آرتيجيانا به خاطر زحماتشان در برپايي اين نمايشگاه، از کليه هنرمندان و بازديدکنندگان محترم ايتاليايي و ساير کشورهاي مشارکت‌کننده، دعوت به عمل مي‌آورم ضمن بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري ايران و شهرهاي تاريخي اصفهان، شيراز و يزد در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي صنايع‌دستي ايران که هر ساله در شهر تهران در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايران با مشارکت بيش از 400 هنرمند صنايع‌دستي از سراسر ايران و همچنين کشورهاي مختلف برگزار مي‌شود شرکت فرمايند.
در خاتمه ارائه پيشنهادات همکاري دو جانبه در زمينه توسعه اقتصاد صنايع‌دستي به شرح ذيل اعلام مي‌شود: برگزاري جشنواره بين‌المللي و سمپوزيوم‌هاي علمي مشترک در خصوص معرفي نحوه‌هاي توليد و آموزش صنايع‌دستي في مابين دو کشور، تبادل اطلاعات در زمينه بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک براي مثال در خصوص ايجاد expo، گالري‌هاي تخصصي، حراجي و ايجاد مراکز تجاري صنايع‌دستي، اعزام و پذيرش هيئت‌هاي تجاري در زمينه توليد و صادرات صنايع‌دستي به‌منظور بازاريابي و بازارشناسي و بازديد از کارگاه‌هاي توليدي صنايع‌دستي دو کشور، ايجاد تعرفه‌هاي ترجيهي براي کالاهاي صادراتي صنايع‌دستي جهت انجام مبادلات بازرگاني ميان دو کشور، برگزاري نمايشگاه تخصصي صنايع‌دستي دو جانبه در رشته‌هاي مختلف چرم، شيشه وسفال و سراميک، تبادل توسعه فناوري اطلاعات در زمينه ايجاد سايت‌هاي فروش الکترونيک صنايع‌دستي کشور.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود

حسن محمدی ادیب گفت: یک هزار آثار تاریخی ثبت شده ملموس و ناملموس در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۱۳ بنای تاریخی شامل پل‌ها ، خانه‌ها ، مساجد ، کلیساها و تپه‌های تاریخی که روی آنها بنا وجود دارد، شناسایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: در استان اردبیل ۱۶ خانه تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۹ خانه تاریخی در دهه ۸۰ با اعتبارات دولتی تحت تملک دولت و اداره میراث فرهنگی قرار گرفته و هفت خانه همچنان در اختیار مردم و مالکان بناها قرار دارد.

او با اشاره به تخریب برخی از خانه‌های تاریخی اردبیل اظهار کرد: خانه‌هایی که همچنان در اختیار مالکان آنهاست به هر حال مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و قابل استفاده است اما برخی از خانه‌هایی که تحت تملک دولت بوده و طی سال‌های گذشته به طور کامل هم مرمت شده، به دلیل عدم رسیدگی در مرحله تخریب قرار دارد.

محمدی ادیب افزود: البته خانه‌های تاریخی زیادی در اردبیل وجود دارد که این خانه‌ها واجد ارزش تاریخی هستند ولی واجد ثبت نیستند و شاخص‌های مورد نیاز برای ثبت شدن را ندارند.

او در خصوص فرایند ثبت خانه‌ها و اصولا آثار تاریخی گفت: پرونده آثار تاریخی بر اساس اولویت‌های مدنظر شورای فنی برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ارائه می‌شود و این پرونده‌ها مورد داوری قرار می‌گیرند، پرونده خانه‌های دیگری از استان اردبیل برای داوری به وزارتخانه ارسال شده که به مرحله ثبت نرسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی خانه تاریخی در سطح کشور ثبت شده است، گفت: وزارتخانه در شرایط فعلی بر روی ثبت مساجد و خانه‌های تاریخی کار می‌کند. پرونده ثبت ۵۴ کاروانسرای ایران هم در قالب یک پرونده جامع به یونسکو ارائه شده بود که کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین هم جزو این مجموعه است.

محمدی ادیب افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی رویکرد وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استفاده از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیا و مرمت خانه‌ها و بناهای تاریخی است که این رویکرد در استان اردبیل هم وجود دارد.

به گفته او، در این راستا پارسال به موضوع استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شتاب داده شد و امسال هم اگر این روند ادامه یابد تمام خانه‌های تاریخی اردبیل تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: پارسال چهار خانه تاریخی خادم باشی، شریعت، حمام اوچ دوکان و حمام پیرزرگر به سرمایه‌گذاران داده شد و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.

محمدی ادیب با بیان اینکه احیا و مرمت این خانه‌ها بر اساس نقشه اولیه و کاربری مورد تایید وزارتخانه خواهد بود، گفت: این خانه‌ها در گذشته متعلق به تجار و ملاکان بزرگ بوده که محل مراجعه مردم بوده است و مردم در این خانه‌ها رفت و آمد داشتند و الان هم با تغییرات مختصر همان کاربری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه تاکنون مرمت هفت خانه تاریخی اردبیل به طور کامل تمام شده است، افزود: هم‌اکنون خانه ارشادی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردبیل است، خانه رضازاده به عنوان موزه شهدا و خانه صادقی به عنوان بوتیک هتل استفاده می‌شود ، خانه ابراهیمی نیز مجموعه اداری ستاد عتبات عالیات است و خانه مجتهدزاده هم قرار است به صورت مجموعه اقامتی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا