Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@13:13:00 GMT

14 کتاب مورد علاقه و الهام بخش «استيو جابز»

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۳۰۹۷

14 کتاب مورد علاقه و الهام بخش «استيو جابز»

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از حميد پاشايي: استيو جابز در هنگام رونمايي از آيپد، معقد بود که اپل هيچ وقت فقط يک شرکت تکنولوژي نبوده است. او در سخنراني خود گفت: «دليل اينکه اپل قادر است محصولاتي مثل آيپد بسازد اين است که ما هميشه سعي کرده ايم در نقطه تقاطع تکنولوژي و علوم مقدماتي قرار داشته باشيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

علاقه جابز در تمام طول عمرش به علوم انساني، حسي انساني به اپل القا کرد. استيو جابز و اپل با ترکيب تکنولوژي و علوم مقدماتي قادر بودند که به بيان خود جابز، «محصولاتي بسيار پيشرفته از نقطه نظر تکنولوژي بسازند، ولي در عين حال اين محصولات بر اساس احساس، با قابليت استفاده آسان و سرگرم کننده باشند تا واقعاً به درد کاربران بخورند.» والتر ايزاکسون در کتاب زندگينامه استيو جابز و مقالات ديگر، معتقد است که جابز از طريق يک عمر مطالعه و کتاب خواندن اين چشم انداز را پيدا کرد. در اين مقاله 14 تا از کتاب هايي که بيش از همه الهام بخش استيو جابز بودند را معرفي مي کنيم.
شاه لير (King Lear) اثر ويليام شکسپير

تمايلات ادبي جابز در واقع در دو سال آخر دبيرستان او آغاز شد. او در مصاحبه اي گفت: «در آن زمان، من شروع به خواندن کتاب هايي خارج از زمينه علم و تکنولوژي کردم، مثل افلاطون و شکسپير. من عاشق کتاب شاه لير بودم.» اين تراژدي شايد تأثيري هشدارآميز روي جابز جوان داشت، چرا که داستان آن راجع به پادشاهي است که در تلاش براي تقسيم پادشاهي اش به جنون مي رسد. دانيل اسميت نويسنده کتاب «چگونه مثل استيو جابز فکر کنيم» مي گويد: «شاه لير تصويري واضح از اين موضوع ارائه مي دهد که اگر تسلط شما بر فرمانروايي تان از دست برود چه اتفاقات بدي مي تواند بيفتد، داستاني که بدون شک براي هر مديرعامل بلندپروازي جذاب است.»
موبي ديک (Moby Dick) اثر هرمان ملويل

داستان حماسي ديگري روي ديدگاه جابز در دوران بلوغش تأثيرگذار بود: «موبي ديک»، رماني آمريکايي نوشته هرمان ملويل. ايزاکسون معتقد است که بين ناخدا ايهب که يکي از با انگيزه ترين و با اراده ترين شخصيت ها در ادبيات داستاني است، و جابز ارتباطي وجود دارد. ايهب، مثل جابز، بسياري از آموخته هاي خود را از تجربيات مستقيم و نه از طريق مؤسسات آموزشي کسب کرده بود. ناخدا در ابتداي داستان مي گويد: «من تمام افتخار و شکوه را به شکار نهنگ نسبت مي دهم، چرا که کشتي شکار نهنگ براي من نقش دانشگاه ييل و هاروارد را داشته است.»
اشعار گردآوري شده ديلن تامس (The Poems of Dylan Thomas) اثر ديلن تامس

تأثيرات فکري که جابز در اواخر دوره دبيرستان خود گرفت فقط محدود به افراد به قدرت طلب و مصمم نبود. او به شعر نيز علاقه زيادي پيدا کرد، به خصوص ديلن تامس شاعر ولزي. دانيل اسميت نويسنده کتاب «چگونه مثل استيو جابز فکر کنيم» مي گويد که اشعار تامس «با اشکال جديد برجسته خود و قدرت جذبي که داشت»، جابز را تحت تأثير قرار داد. ظاهرا قعطه شعر «بر حذر باش از آرام خزيدن در آن شب فريبنده» (Do not go gentle) يکي از اشعار مورد علاقه جابز بود.
اکنون اينجا باش (Be Here Now) اثر رام داس

در اواخر سال 1972، جابز تازه تحصيلات خودر در کالج ريد، مدرسه اي برتر در زمينه علوم مقدماتي در شهر پورتلند اورگن را آغاز کرده بود. او مواد روان گردان زيادي مصرف مي کرد و کتاب هاي زيادي راجع به معنويت مي خواند. «اکنون اينجا باش»، راهنمايي به سوي معنويت نوشته رام داس، به شدت جابز را تحت تأثير قرار داد. داس در کتابش برخورد خود با متافيزيک در جنوب آسيا را شرح مي دهد. خود جابز در مورد اين کتاب مي گويد: «بسيار عميق بود. اين کتاب من و خيلي از دوستانم را متحول کرد.»
رژيم غذايي براي سياره اي کوچک (Diet for a Small Planet) اثر فرانسيس مور لاپه

جابز همچنين در اولين سالش در کالج ريد «رژيم غذايي براي سياره اي کوچک» را مطالعه کرد، کتابي در مورد گياهخواري غني از پروتئين که سه ميليون نسخه از آن به فروش رفت. جابز در اين مورد مي گويد: «در آن زمان بود که تقريباً براي هميشه گوشت را کنار گذاشتم.» اين کتاب تأثير ديگري روي جابز نيز داشت، و به او اجازه داد که رژيم هاي غذايي مفرط را هم امتحان کند.
سيستم درماني رژيم غذايي بدون بلغم (Mucusless Diet Healing System) اثر آرنولد اهرت

رژيم غذايي جابز بعد از خواندن کتاب «سيستم درماني رژيم غذايي بدون بلغم» نوشته آرنولد اهرت رژيم شناس آلماني اوايل قرن بيستم، ماجراجويانه تر نيز شد. جابز در مصاحبه با ايزاکسون گفت: «من به همان شيوه ديوانه هميشگي ام به اين کتاب علاقمند شدم.» بعد از آشنايي با کارهاي اهرت، جابز تبديل به فردي افراطي در زمينه غذايي شد، و زماني پيش آمد که او براي چند هفته فقط هويج مصرف مي کرد، به حدي که ظاهراً پوستش هم کم کم به رنگ نارنجي درآمد. ولي سعي کنيد اين کارهاي جابز را در خانه امتحان نکنيد. اشتون کوچر براي ايفاق نقش استيو جابز در فيلمي سينمايي به رژيم غذايي تماماً از ميوه روي آورد، و در نهايت کارش به بيمارستان کشيد.
زندگينامه يک يوگي (Autobiography of a Yogi) اثر پاراماهانزا يوگاناندا

جابز زماني که در دبيرستان تحصيل مي کرد «زندگينامه يک يوگي» نوشته پاراماهانزا يوگاناندا معلم هندي يوگا را خواند. او بعداْ زماني که در دامنه هاي کوه هيماليا هند در مهمانخانه اي اقامت داشت، آن را مجدداً خواند. جابز در مورد اين کتاب توضيح داده: «نسخه اي از زندگينامه يک يوگي به زبان انگليسي در آنجا باقي مانده بود که مسافري آن را جا گذاشته بود، و من آن را چندين مرتبه خواندم چون که کار زيادي براي انجام دادن وجود نداشت، و من از روستايي به روستاي ديگر مي رفتم تا بيماري اسهال خوني من خوب شود.» بر خلاف آن بيماري، اين کتاب بخشي مهم از زندگي جابز باقي ماند. او هر سال آن را مي خواند.
ذهن ذِن، ذهن تازه کار (Zen Mind, Beginner`s Mind) اثر شونريو سوزوکي

بعد از اينکه جابز از هندوستان برگشت، علاقه او به مديتيشن همچنان ادامه پيدا کرد. بخشي از اين موضوع به جغرافيا مربوط مي شود، چرا که کاليفرنيا در دهه 1970 اولين جايي بود که آيين بودايي توانست جاي پاي خود در آمريکا را پيدا کند. جابز در کلاس هايي با تدريس شونريو سوزوکي شرکت کرد، راهبي ژاپني که کتاب «ذهن ذِن، ذهن تازه کار» را تأليف کرد.
مثل هر چيز ديگري، جابز به مکتب ذن نيز به طور جدي وارد شد. دانيل کوتکه بهترين دوست او در آن زمان مي گويد، «او واقعاً جدي و خود مهم پندار، و به طور کلي غير قابل تحمل شد.» جابز در مصاحبه با ايزاکسون گفته، «ذن از آن زمان همواره تأثيري عميق در زندگي من داشته است. در يک نقطه، به اين فکر مي کردم که به ژاپن بروم و سعي کنم وارد صومعه Eihei-ji شوم، ولي مشاور مذهبي من مرا قانع کرد که در کاليفرنيا بمانم.»
چالش افراد مبتکر (The Innovator`s Dilemma) اثر کليتون ام. کريستنسن

اپل عادت داشت که خود را با چالش مواجه کند. براي مثال، آيفون داراي بسياري از ويژگي هاي آيپاد بود و به همين خاطر باعث شد که آن دستگاه موسيقي منسوخ شود. جابز اين توانايي را داشت که ببيند اين کار بخشي ضروري از رشد بود، و اين مهارت را به لطف کتاب «چالش افراد مبتکر» نوشته کلي کريستنسن پروفسور افسانه اي مدرسه کسب و کار هاروارد به دست آورده بود.
در اين کتاب اينطور آمده که شرکت ها از طريق موفقيت خود نابود مي شوند، و با متعهد ماندن به يک محصول حتي وقتي که تکنولوژي (و مشتريان) عوض شده اند به خود ضربه وارد مي کنند، درست همان اتفاقي که براي شرکت بلاکباستر (Blockbuster) در کرايه فيزيکي فيلم هاي سينمايي اتفاق افتاد. جابز به طور صريح اعلام کرده بود که اين اتفاق براي اپل نخواهد افتاد، و در توضيحات خود مبني بر اينکه چرا اپل به استقبال از پردازش ابري نياز دارد گفت: «ما به خاطر چيزي که کليتون کريستنسن آن را «چالش افراد مبتکر» مي نامد، مهم است که اين تحول را انجام دهيم. کساني که چيزي را ابداع مي کنند معمولاً آخرين کساني هستند که مسير بعد از آن را مي بينند، و ما قطعاً نمي خواهيم از ديگران عقب بمانيم.»
هوشياري کيهاني (Cosmic Consciousness) اثر ريچارد ماريس برک

کوکتکه دوست دوران جواني استيو جابز اخيراً فهرستي از کتاب هايي که او و جابز در دورانشان در کالج ريد مي خواندند را منتشر کرده، کتاب هايي که الهام بخش جابز براي سفر به دور دنيا و همچنين تلاش هاي حرفه ايش شد. يکي از تأثيرگذارترين کتاب ها در آن ليست «هوشياري کيهاني: بررسي تکامل ذهن انسان» است که در ابتدا توسط روانپزشکي کانادايي در سال 1901 چاپ شد.
برک بر اساس تجربيات فرضي خود از روشنگري، در مورد شکلي از هوشياري فراتر از هوشياري انسان عادي صحبت مي کند. او سه نوع هوشياري را مطرح مي کند: هوشياري ساده حيوانات و انسان ها، خود هوشياري انسان ها که شامل دليل و تخيل است، و هوشياري کيهاني که فراتر از درک مبتني بر واقعيات است.
راه ابرهاي سفيد (The Way of the White Cloud) اثر لاما آناگاريکا گوويندا

مکتب بودايي تأثيري شگرف در زندگي جابز داشت، و گفته مي شود که فلسفه ذن الهام بخش او در طراحي ساده محصولات اپل شد. کوتکه مي گويد در زماني که آن دو مشغول اکتشاف در مورد مکتب بودايي بودند، او و جابز اين زندگينامه معنوي نوشته فردي بودايي را خواندند که يکي از آخرين کساني بود که پيش از اشغال تبت توسط چين در سال 1950 به آنجا سفر کرده بود. در اين کتاب، نويسنده در مورد تجربيات خود در يادگيري فرهنگ و سنت هاي تبتي نوشته است.
راماکريشنا و ياران او (Ramakrishna and his Disciples) اثر کريستوفر ايشروود

اکتشافات ادبي کوتکه و جابز شامل اين زندگينامه راماکريشنا پاراماهامسا قديس هندوي قرن نوزدهم نيز مي شد، که در ابتدا در سال 1965 چاپ شد. طرفداران اين کتاب مي گويند که ايشروود از موعظه و قضاوت در مورد آموزه هاي راماکريشنا خودداري مي کند. در عوض، او به خوانندگان کمک مي کند تا بفهمند که اين قديس چگونه آنقدر تأثيرگذار و مورد احترام شد، و خوانندگان را به سفري از دوران کودکي راماکريشنا تا تعليمات معنوي او مي برد.
حرکت از طريق ماده گرايي معنوي (Cutting Through Spiritual Materialism) اثر چوگيام ترونگپا

اين کتاب جزء کتاب هايي بود که کوتکه و جابز در هنگام اکتشاف آيين و فلسفه بودا مي خواندند. متن کتاب شامل دو خطابه نويسنده بين سال هاي 1970 و 1971 در مورد تله هاي رايج در سفرهاي معنوي است. انديشه اصلي کتاب اين است که خودبيني، يا حسي از خود، تنها نوعي توهم است. ترونگپا به جاي اينکه از خوانندگان بخواهد از طريق معنويت تلاش کنند که خود را بهبود دهند، آن ها را تشويق مي کند که فقط به خودشان اجازه دهند که وجود داشته باشند.
ملاقات با افراد مهم (Meetings with Remarkable Men) اثر جرج ايوانويچ گورجيف

جابز و کوتکه در سفرهاي معنوي شخصي خود، از ديگر افرادي که تلاش هايي مشابه براي دانش داشتند الهام گرفتند. نسخه دوم سه گانه «همه و همه چيز» که در ابتدا در سال 1963 چاپ شد، شامل خاطرات نويسنده از افرادي است که در سفرهايش در آسياي مرکزي با آن ها ملاقات کرد. گورجيف، معلم مذهبي يوناني – ارمني، آموزه هاي معنوي و وجودي را از هر کسي، از پدرش گرفته تا درويشي ايراني، مي گرفت. در سال 1979، فيلمي با همين نام از اين کتاب اقتباس شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رلوو: منچستریونایتد علاقه‌مند به استخدام ژاوی بود!

باشگاه منچستریونایتد در ژاوی مربی جوانی را می‌دید که در سراسر جهان به عنوان یک اسطوره شناخته شده است.

طرفداری | منچستریونایتد با دقت فراوان به وضعیت ژاوی در بارسلونا توجه داشت؛ آنها به دنبال جانشینی برای اریک تن هاخ هستند.

به گزارش رلوو، باشگاه منچستریونایتد با دقت تحولات روز گذشته در بارسلونا را دنبال می‌کرد. با توجه به احتمال جدایی اریک تن هاخ از هدایت شیاطین سرخ در پایان فصل، ژاوی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی او در نظر گرفته شده بود. اما با تایید تداوم حضور ژاوی در بارسلونا، سران یونایتد ناامید شده‌اند و باید به جستجوی خود برای سرمربی جدید ادامه دهند.

دلایل علاقه منچستریونایتد به ژاوی

باشگاه انگلیسی که از کریسمس گذشته تحت مالکیت جیم رتکلیف میلیاردر قرار گرفته است، مدتی است که در جستجوی جانشینی برای تن هاخ است. تن هاخ با وجود داشتن قرارداد تا سال 2025، به جز در صورت وقوع اتفاقی غیرمنتظره، به کار خود در این باشگاه ادامه نخواهد داد. نام ژاوی مدتی است که روی میز شیاطین سرخ بوده و آنها او و تحولات باشگاه اسپانیایی را زیرنظر داشتند.

آنها در ژاوی مربی جوانی را می‌دیدند که در سراسر جهان به عنوان یک اسطوره شناخته شده است. ژاوی در سطح بالایی در دوران حرفه‌ایش در مستطیل سبز بازی کرده و از احترام زیادی در بین هواداران و اهالی فوتبال برخوردار است. او در دوران مربیگری خود در بارسلونا نشان داده که توانایی رهبری یک تیم بزرگ و هدایت آن به سمت موفقیت را دارد. تمام این موارد در تضاد با مربی انگلیسی چون گراهام پاتر است و بیشتر شبیه به خولن لوپتگی که پیش از ورود رتکلیف و زمانی که تن هاخ در آستانه اخراج در دسامبر بود، او نیز نامزد این سِمت بود.

البته باشگاه منچستریونایتد هیچ مذاکره‌ رسمی با آرتورو کانالز، ایجنت ژاوی، انجام نداد، اما پس از اعلام ژاوی مبنی بر ترک بارسلونا در پایان فصل، یونایتد به او علاقه‌مند شد. در واقع شیاطین سرخ هنوز مدیر ورزشی ندارد و منتظر نهایی شدن حضور دن اشورث است و در این راستا جیسون ویلکاکس را به عنوان دستیار دوم خود به تازگی استخدام کرده است.

با ماندن ژاوی در بارسلونا، منچستریونایتد یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خود را برای تصاحب نیمکت اولدترافورد در فصل آینده از دست داد.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • تابستان داغ بارسلونا؛ به این 5 وینگر چپ علاقه داریم
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • علاقه عجیب شهید زین‌الدین به یک شهید
  • واکنش بایرلورکوزن به علاقه بایرن مونیخ به جذب یوناتان تا
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست
  • ادعای رلوو: منچستریونایتد علاقه‌مند به استخدام ژاوی بود!
  • خانه مورد علاقه سرخپوشان (عکس)