Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@00:59:54 GMT

رانت اطلاعاتی در بازار خودروهای وارداتی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۵۷۷۹

رانت اطلاعاتی در بازار خودروهای وارداتی

دولت در تیر ماه سال جاری تصمیم گرفت که برای سامان بخشیدن به اوضاع واردات خودور سامانه ثبت سفارش را ببندد. تاکنون نیز این سامانه بسته می باشد. آمارها نشان می دهد که در چهار ماهه نخست امسال واردات خودرو به میزان 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. آیا عده ای از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده اند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها که قیمت خودروهای وارداتی در مسیر صعود قرار گرفته اند، نگاه بسیاری از رسانه ها و مردم به این بازار جلب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز دوشنبه نیز سایت تابناک اقتصادی مطلبی را با عنوان "در این کشور چه خبر است؟ سبقت آزاد قیمت ها در بازار خودرو" منتشر نمود که در آن به بررسی رشد قیمت های خودروهای وارداتی در هفته های اخیر و همچنین رشد قیمت ها بعد از بسته شدن سامانه ثبت سفارش در تیر ماه 96 پرداخته شده بود.

شایان ذکر است که در تیر ماه سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه ‌ای، ثبت سفارش خودروی خارجی را فقط برای نمایندگی‌ ها مجاز اعلام کرد، اما بعد از گذشت مدتی، سامانه ثبت سفارش به ‌طور کامل بسته شد و تاکنون نیز این سامانه همچنان بسته باقی مانده است. مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در مورخه 3 مهر 1396 در نشست خبری روز ملی صادرات پیرامون علت بسته شدن سامانه ثبت سفارش گفت: توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته؛ زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ‌ها صورت می‌ گیرد از این ‌رو، مهم ‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی ‌برنامه و نامشخص بوده است.

به هر صورت اینکه آیا بستن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو توسط دولت کار خوبی بوده است یا خیر فعلاً موضوع بحث نیست و موضوع بحث هم اکنون رشد غیرطبیعی واردات خودرو خارجی در 4 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که نشان می دهد عده ای دارای رانت اطلاعاتی بوده اند.

خبرگزاری فارس طبق اطلاعات منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در چهار ماهه نخست سال جاری حدود 15 هزار و 474 خودروی 1500 تا 2000 سی سی به ارزش 426 میلیون و 76 هزار دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل این تعداد رشدی 7 هزار دستگاهی داشته و به لحاظ ارزشی نیز 129 درصد رشد کرده است. همچنین در این مدت بالغ بر 7792 خودروی سواری با حجم سیلندر 2000 تا 2500 سی‌ سی وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد رشد را نشان می ‌دهد.

در مجموع در دو بخش خودروهای با حجم 1500 تا 2000 سی‌ سی و 2000 تا 2500 سی‌ سی به غیر از خودروهای هیبریدی بالغ بر 23 هزار و 266 خودرو وارد کشور شده که این رقم برای سال 95 بالغ بر 15 هزار و 11 خودرو بوده و به لحاظ تعداد بالغ بر 55 درصد رشد کرده است.

این رشد 55 درصدی واردات خودرو در 4 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که عده ای احتمالا از بسته شدن سامانه ثبت سفارش آگاهی داشته اند و به همین منظور سعی نموده اند تا قبل از بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خود را انجام دهند. شاید همین افراد هستند که هم اکنون باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی شده اند تا از این راه سودهای کلانی را به جیب بزنند.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۵۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال

مسیح کشاورز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ و سال گذشته قیمت هرکیلو برنج ایرانی به ۱۵۰ هزارتومان رسید که براین اساس تفاهم نامه ای میان انجمن  و استانداران گیلان و مازندران منعقدشد که با حذف واسطه ها و دلالان، برنج به طور مستقیم خریداری می شود که براین اساس قیمت هرکیلو برنج هاشمی به ۸۰ هزارتومان و ارقام پرمحصول کمتر از این نرخ رسید که همین امر منجر به رونق بازار شد.

به گفته او، سال گذشته با وجود رونق بازار برنج ایرانی، معاون اول رئیس جمهور بعد از دوره ممنوعیت دستور دادند که ثبت سفارش برنج در راستای حمایت از تولید داخل انجام نشود که براین اساس در ۲ ماهه پایانی سال گذشته ثبت سفارش بسته شد.

کشاورز ادامه داد: رونق تولید داخل منجر به عرضه برنج ایرانی در بازار شد به طوریکه دیگر محصولی در انبارها باقی نماند و از طرفی برای ۲ماهه ابتدای امسال تنها ۱۳۰ هزارتن برنج برای واردات ثبت سفارش شده که در نهایت کمبود عرضه منجر به نوسان قیمت در بازار شده است که استمرار این روند، بازار برنج در سال جدید هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایرانی قیمت کنونی هرکیلو برنج هاشمی را ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، برنج پرمحصول بر پایه ۸۰ هزارتومان و ارقام برنج هندی و پاکستانی در محدوده ارقام پرمحصول اعلام کرد.

او گفت: با توجه به آنکه حداکثر تولید برنج ایرانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن خواهد بود، از این رو برای رسیدن بازار به ثبات انتظار می رود تا قبل از دوره ممنوعیت ۸۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن برنج وارد کشور شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • شوراها روزنه‌ها و منافذی که به رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص می‌انجامد را مسدود کنند
  • عرضه خودروهای وارداتی از ۱۶ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو