Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فرزين محدث در گفتگو با تسنيم گفته است تهيه‌کننده نمايشش طبق قرارداد مکتوب عمل نکرده است و حقوق عوامل نمايش «شب دشنه‌هاي بلند» را نداده است و اين در حالي بوده که وضعيت زندگي او در شرايط سختي بوده است. او از وضعيت نامشخص تهيه‌کنندگي در تئاتر مي‌گويد. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، مقوله تهيه‌کنندگي تئاتر به عنوان يک پديده نوظهور در تئاتر ايران، چندي است با پستي و بلندي‌هاي بسيار مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود اطلاعات کافي از چگونگي ورود اشخاصي با عنوان تهيه‌کننده و البته موقتي بودن حضورشان باعث شده است اين پرسش را مطرح کنيم چه کسي اجازه فعاليت به اين افراد مي‌دهد. هيچ نهادي مشروعيت تهيه‌کننده را به رسميت نمي‌شناسد. تهيه‌کننده تئاتر بدون تعريف بوده و برحسب ميل افراد با عناوين متفاوتي چون مدير اجرايي يا مجري طرح به ثبت مي‌رسد، ثبتي که خود محل جدال است.
در چنين وضعيتي برخي نمايش‌ها و بالطبع هنرمندانش دچار مشکل مي‌شوند. فرزين محدث در گفتگوي تفضيلي خود با تسنيم از مشکلاتش مي‌گويد، مشکلاتي که از مسئوليت‌ناپذيري تهيه‌کننده و انجام ندادن تعهداتش رخ داده است.
***
تسنيم: تو به‌هرحال در پروژه‌اي به اسم شب دشنه‌هاي بلند فعاليت کردي و مي‌خواستم بدانم عامل آمدنت چه کسي بود؟ علي شمس يا خانم پورفراهاني بود؟
محدث: نه من پورفراهاني را نمي‌شناسم و به‌واسطه علي شمس آمدم. بابت نقشي که به من پيشنهاد داده بود آمدم. نقشي بود که براي من جذابيت داشت. وقتي قرار شد در متن کار کنم به‌واسطه دوستي با شمس و 4 کار مشترک آمدم. بعد که پيشنهاد داد گپ و گفت کرديم. اول قرار بود اپيزود دوم کار کردم؛ ولي نشد. بعد وقتي فهميدم پيرزن نمايش قرار است مرد باشد برايم وسوسه‌انگيز شد. پيشنهاد دادم من بازي کنم. تصميم گرفتيم جلو برويم. اگر اساس کار درمي‌آيد ادامه بدهيم و اساس کار درآمد و ادامه داديم و با قاطعيت تصميم گرفتيم با هم همکاري کنيم و اين را با قاطعيت مي‌گويم که من عالي بازي کردم. تمام آدم‌هايي که ديدن، از هر قشري، هنرمند و مردم عادي که بعضي مواقع نمي‌شناختند، احساس نمي‌کردند مرد است. فکر مي‌کردند يک زن است.
تسنيم: گريم سنگيني داشتي.
محدث: يادم است مدير فرهنگي ديد و فکر نمي‌کرد يک مرد باشد. همين اتفاقات باعث شد بگويم عالي بازي کردم. وظيفه‌ام به‌عنوان يک بازيگر را کاملاً درست انجام دادم.
تسنيم: در زمان تمرين خانم پورفراهاني در کار بودند؟
محدث: از اول بودند. از زماني قرار شد قرارداد با خانم پورفراهاني ببندم در بحث قرارداد ما علي شمس حضور داشت و من به خاطر علي شمس تخفيف بالايي دادم؛ حتي از حق مالي خودم پايين آمدم به خاطر علي شمس و اين کار را انجام دادم.
تسنيم: چه قدر تخفيف داديد؟
محدث: 4 ميليون تومان تخفيف دادم.
تسنيم: براي 60 شبي که بازي کرديد؟
محدث: براي 52 اجرا و دو ماه و نيم تمرين. من همين تخفيف‌ها را دادم و رفتيم جلو، من مستندات مکتوب دارم. قرار بود که بعد از بازبيني يک درصد قرارداد و در اجراي بيستم يک درصد ديگر و در اجراي پاياني تسويه‌حساب شود.
تسنيم: اين‌ها مفاد قرارداد است؟
محدث: بله نوشته شده است. قرارداد مکتوب است. براي اولين باري است که زخم خورده‌ام و براي اولين باري است که تصميم گرفتم درباره جريان تهيه‌کنندگاني که اين کاره نيستند، صحبت کنم. من با همه تهيه‌کنندگان مشکل ندارم. تهيه‌کنندگاني که اين کاره نيستند. تهيه‌کننده‌هايي که Show-off هستند و اداي تهيه‌کننده‌ را درمي‌آورند.
تسنيم: شما خانم پورفراهاني را از پيش مي‌شناختيد؟
محدث: نه نمي‌شناختم.
تسنيم: نمي‌دانيد از کجا آمد؟
محدث: نمي‌دانم. همه اين اطمينان به‌واسطه علي بود. او تهيه‌کننده است و گفت اسپانسر فراهم مي‌کند. او هم دلايل خودش را مي‌گويد. قبل از اجرا اسپانسر گفت نمي‌آيد؛ حتي اين‌ها را به من نگفتند. به‌عنوان بازيگر نمي‌دانستم اسپانسر نمي‌آيد و انگار که برايش مهم نيست. الآن من اعتراض مي‌کنم. همه بچه‌هايي که در آن کار بودند اعتراض دارند. هيچ‌کس حقوق خودش را نگرفت. جلسه مي‌رويم حرف مي‌زنيم مي‌گويد ندارم.
تسنيم: هيچ‌کدام از بازيگران پولي دريافت نکردند؟
محدث: نه حتي يک قسط هم نگرفتند. بعضي‌ها اصلاً پول هم نگرفتند.
تسنيم: قبل از اجرا قرار بود پولي بگيرد؟
محدث: من يک‌ميليون گرفتم.
تسنيم: کي گرفتيد؟
محدث: يک‌ميليون را در اجراي دهم يا دوازدهم بود که گرفتم. يعني کمتر از قسط اوليه‌ام. براي من به‌شدت توهين‌آميز است. الان در وضعيتي هستم که نسبت به تهيه‌کنندگي و کارهايي که مي‌خواهم وارد شوم گارد دارم. من از دوست خودم لطمه نخوردم. با او کار مي‌کنم؛ چون علي شمس برايم مهم است. ولي از فضاي تهيه‌کنندگي دلگير هستم.
تسنيم: خود علي شمس اقدامي براي کار شما کرده است؟
محدث: علي هم ظاهراً پولي نگرفته است. تهيه‌کننده اقدامي نکرده است و مي‌گويد وام مي‌گيرم. من يک‌بار در کاري ضربه خوردم و در سال‌هاي گذشته از کارگرداني در خانه تئاتر شکايت کرديم. به‌جايي نرسيد. الآن گروه بازيگر و عوامل تصميم داريم در خانه تئاتر شکايتي ثبت کنيم. حرفم با خانه تئاتر هم هست. مي‌خواهم بگويم خانه تئاتر آيا حقوق ما را مي‌تواند استيناف کند؟ خانه تئاتر هم دنبال يک سري اسامي است؟
تسينم: مشکل قبلي‌تان را نمي‌پرسم چه بوده؛ ولي شما در خانه شکايت ثبت کرديد و مي‌گوييد پيروز نشديد. مشکل چه بود؟
محدث: آن هم مشکل مالي بوده؛ ولي تهيه‌کننده نگفته چه قدر فروش کرده است.
تسنيم: يعني شفافيتي وجود ندارد.
محدث: بله ولي الآن ديگر کار تهيه‌کننده دارد. ما مي‌گوييم خب قرارداد شفاف است و شبيه 5، 6 سال پيش نمي‌شود.الآن همه‌چيز شفاف است. ما به فروش کاري نداشتيم.
تسنيم: البته الآن فروش مشخص است؛ چون از طريق سايت مي‌تواند استعلام کرد.
محدث: چيزهاي ساده را مي‌گويم، از روز اول اجرا تا روزي که اجرا تمام شد تهيه‌کننده حتي نان و پنير بچه‌ها را تهيه نکرد. خودمان امکانا اوليه اجرا و تمرين را مهيا مي‌کرديم.
تسنيم: يعني تدارکات هم با خودتان بوده است؟
محدث: بله تبليغات که بماند چه وضعيتي داشت. اصلاً همه‌چيز کار دشنه‌ها عجيب بود.در مورد بازي خودم مي‌توانم بگويم منتقدان از بازي من تعريف کردند. هنرمنداني که آمدند همانند گلاب آدينه يا الهام کردا، تينا پاکروان، حسين پاکدل، شبنم قلي‌خاني، باران کوثري همه متفق‌القول بودند که فرزين عالي بازي کرد. تبليغات ما نخواست روي بازي من مانور بدهد، به هر دليلي که من نمي‌دانم. وضعيت تئاتر در مورد سلبريتي‌ها تعريف نامشخصي دارد. ظاهراً سلبريتي در جامعه هنري ايران براي سلبريتي يک سري تعاريفي وجود دارد که من در اين تعاريف نمي‌گنجم.
تسنيم: ما تعريفي براي سلبريتي تئاتر نداريم و کاريي هم نکرديم.
محدث: من دو پارتي دارم که اين دو پارتي من دوره‌ها، زمان‌ها، سيستم، هر چه عوض شود اين دو پارتي اين‌قدر براي من قوي است که مسير من را اين دو پارتي جلو مي‌برند. يکي خداي بزرگ را دارم که همه‌چيز را به خدا موکول کردم و ايمان دارم خدا هر کاري مي‌کند درست است. به عدالت خدا ايمان دارم. با تمام وجود ايمان دارم و دوم دعاي مادرم است.
به تهيه‌کننده زنگ زدم که مادرم بيمارستان است. 18 ميليون پول مي‌خواستم. ازش خواستم پول بدهد و اين آدم اين کار را نکرد. حتي 500 هزار تومان نداد که بگويم دارِد به من آرام‌آرام پول مي‌دهد. حالا به‌مرور است. من در بحراني‌ترين حالتم پول خواستم و پول نداد. آدم‌هايي حاضر شدند کمک کنند که اصلاً من با آنان رابطه دوستي دارم. نادر برهاني‌مرند و آزاده انصاري که قرار است برايشان بازي کنم به من گفتند شماره کارت بده تا پول بفرستيم. حتي مي‌گويم با اصغر خليلي که کار کردم ازنظر تسويه‌حساب کاملاً آدم درستي بود. لااقل تا اينجا تسويه‌حساب درستي داشتيم. ولي پروفراهاني مرا دل‌چرکين مي‌کند. اگر آدم ديگري بود يکباره وسط اجراي بيست و پنجم قسط دوم را نگرفتم مي‌گفتم من روي صحنه نمي‌روم تا تمام قسط را بگيرم. مسير درستي رفته بودم؟ يا اجراي چهلم مي‌گفتم اجرا نمي‌کنم تا پول بگيرم و همه‌چيز رسانه‌اي مي‌شد. اين آدم‌ها مجبورند تسويه کنند. آيا بايد اين مسير را برم؟
تسنيم: اين کار را نکردي؟
محدث: نه.
تسنيم: در طول اجرا اعتراض نکرديد پول بخواهيد؟
محدث: صحبت مي‌کرديم. مدام مي‌گفت ازنظر مالي با شما کنار مي آيم. درستتان مي‌کنم. همين قول‌ها بود. من اصولاً در حرفه‌ام سعي مي‌کنم احترام متقابل بگذارم؛ اما چيزي که پيدا مي‌کنم متأسفانه حق را به آدم نمي‌دهند. يک جمله‌اي از مولا علي است که به نظرم جمله درستي است مي‌گويد حق دادني نيست حق گرفتني است. من مي‌خواهم حقم را بگيرم.
تسنيم: به نظرت تهيه‌کننده را چه کسي در سيستم تأييد مي‌کند؟
محدث: نمي‌دانم. واقعاً نمي‌دانم تهيه‌کننده را چ کسي تأييد مي‌کند يا اين پول‌ها از کجا مي‌آيد. من اين دانش را ندارم.
تسنيم: براي خودتان سؤال نبوده به فرض يک کارگردان مورد تأييد مرکز هنرهاي نمايشي مجوز مي‌دهند در مورد تهيه‌کننده چه اتفاقي مي‌افتد و چگونه مجوز مي‌گيرد؟
محدث: به نظرم بايد مجوز باشد همين‌طور که براي سينما يک چارچوبي وجود دارد و تهيه‌کننده يک کارت تهيه‌کنندگي پيدا مي‌کند. يک اصولي پيدا مي‌کند. يک سرمايه‌گذار است. در تئاتر هم بايد اين اتفاق بيفتد که نيفتاده و خود تو به‌عنوان يک منتقد يک رسانه شاهد هستي که چه پول‌هايي وارد کار مي‌شود.
تسنيم: حالا با اين وضعيت اين سؤال پيش مي‌آيد که چه کسي قرار است از حقوق هنرمندان صيانت کند؟
محدث: به نظر مرکز هنرهاي نمايشي که متولي تئاتر است بايد حمايت کند. لااقل از کي بايد حمايت کند؟ از امثال من بايد حمايت کند، که نه جرياني پشت من است. نه گروه حمايتم مي‌کند. نه در زد و بندها هستم. به‌تنهايي فعاليت مي‌کنم. از سال 79 کار مي‌کنم. الآن من 17 سال است تئاتر کار مي‌کنم و هنوز هم خودم را تشنه يادگيري مي‌دانم. پارسال دوره بازيگري خارج از ايران ديدم. ورک‌شاپ جناب آقاي مهندس پور مي‌روم. در ورک‌شاپ کيومرث مرادي دوره مي‌بينم. هنوز تشنه يادگيري هستم. به هم پيشنهاد مي‌شود تدريس کنم مي‌گويم نه فعلاً در حد تدريس نيستم. از آقاي شفيعي که کار من را ديده و لااقل من را مي‌شناسدانتظار دارم. چرا اينجايي که تو يک فضاي به‌اصطلاح روشن‌فکري هست چرا اين اتفاقات مي‌افتد؟
تسنيم: معيشت هنرمند در خطر است، اين مراودات نامشخص است.
محدث: بيمه هم يک‌درصدي خانه تئاتر مي‌دهد يک درصد زيادي را خودمان مي‌دهيم. من بايد زندگي کنم. تازه من معتقدم جزء بازيگراني هستم که يک اصولي دارم که طبق اصولم زندگي مي‌کنم. يعني به show-off و ظاهرسازي فکر نمي‌کنم. معتقدم وقتي در جامعه‌اي زندگي مي‌کنم که مردم من يک باره ممکن است با حقوق 500 هزار تومان زندگي بکنند يک عده‌اي واقعاً چشم اميدشان به يارانه‌هاست من حق ندارم يک زندگي show-off براي خودم به وجود بياورم. اگر خودم را به‌عنوان بازيگر و فرهنگساز مي‌بينم.
تسنيم: اين ديدگاه شما قشنگ است و متقابل است که دولت از شما بايد حمايت کند.
محدث: انتظارم از دولت اين است براي اينکه پشتيباني ندارم. من الآن حرف مي‌زنم واقعاً تنها اميدم به دولت است. به مرکز هنرهاي نمايشي است. خانه تئاتر است که حق من را استيناف کند؛ چون واقعاً پشتيباني ندارم. من نوعي پشتيبانم اول خداست و بعد مرکز هنرهاي نمايشي. به‌عنوان يک جايگاهي که فعاليت هنري و تئاتري زير نظر دارد. خانه تئاتر به‌عنوان يک سنديکا است. آيا قدرت دارد يا ندارد؟ آن مسير خانه تئاتر را حتماً پيگيري خواهم کرد. احساس کردم بايد حرف بزنم که گروه‌هاي ديگر که اگر اين خانم به‌عنوان تهيه‌کننده بود يا هر تهيه‌کننده‌اي بچه‌هايي که احساس کردند با تهيه‌کننده مشکل دارند ببينند صدايشان به‌جايي نمي‌رسد حرف بزنند.
تسنيم: الآن جواب تلفن شمارا مي‌دهد؟
محدث: من تماسي ندارم. آخرين بار که تماس گرفتم قبل از آذرماه بود که گفتم تا اول آذر مهلت مي‌دهم که تسويه کنيد. شماره کارت هم فرستادم. اگر نکنيد من خودم مجبورم اقدامي کنم. ايشان فقط گفت اکي.
تسنيم: خودش هيچ‌وقت با شما تماس گرفته است؟
محدث: نه من مي‌گويم در دوره‌اي که مادرم در بيمارستان بستري بود مي‌گفت پول برسان بايد هزينه بيمارستان بدم 18 ميليون هزينه بيمارستان مادرم به خاطر جراحي و اين موارد شد ولي اين آدم گفت پيگيرم. دارم پول تهيه مي‌کنم. چيز زيادي نمي‌خواهم. طبق همان قراردادي که با هم بستيم را مي‌خواهم.
تسنيم: الآن قرار است گروهي شکايت کنيد؟
محدث: دقيقاً اين‌طور است. گروه بچه‌هايي که کار مي‌کرديم قرار است شکايت کنيم. فرزين محدث در طي اين 18، 19 سالي که تئاتر کار کرده و مي‌توانيد از تمام کارگردان‌ها هم بپرسيد، آدم‌هايي همانند مسعود رايگان، آزاده انصاري، کامران شهلايي، مصطفي کوشکي، من تعهدم نسبت به کارم وحشتناک است و تمام وظيفه‌ام به‌عنوان بازيگر انجام مي‌دهم. هيچ زماني ازنظر مالي مبلغي نگفته‌ام که احساس کنم که شايد مبلغ زيادي است. يعني مبلغي است که زياد از آن حد است. من قانع هستم به پولي که درمي‌آورم و پول حلال برايم خيلي مهم است.
تسنيم: با اين وضعيت اگر کار در فجر قبول شود اجرا مي‌رويد؟
محدث: من به‌شخصه اگر اين خانم به‌عنوان تهيه‌کننده يا هر سمت ديگري در کار باشد و بخواهد کار با ايشان در جشنواره برود در کار بازي نمي‌کنم. اين آدم حتي حضور فيزيکي نبايد داشته باشد در کار، حضور اسمي که ابداً به شمس هم گفتم يعني حاضرم اين امتياز بازي را از دست بدهم براي فجر همه معتقدند من عالي بازي کردم ولي من براي فجر حداقل تکليفم با خودم معلوم باشد من که سعي مي‌کنم زندگي درستي داشته باشم حلال زندگي کنم تکليفم را بدانم که اين‌جوري نيست من هم يک‌جور ديگري مسير کاريم را جلو ببرم و بگويم اکي مثل‌اينکه ظاهراً آدم بايد يک‌جور ديگري در اين فضا کار کند و واقعاً تمام وجودم يعني تمام دست کمکم اول به سمت خداست و همه‌کارها را او درست مي‌کند بعد دوم نسبت به مرکز هنرهاي نمايشي رئيس مرکز هنرهاي نمايشي و کساني است که متولي نمايش هستند حداقل بتوانند حقوق ما را استيناف کنند و لااقل جلوي کار کردن يک عده‌اي را بگيرد و بگويند نمي‌توانند اين آدم‌ها تهيه‌کننده باشند هر تهيه‌کننده‌اي وارد تئاتر اين مملکت نشود.
==================
مصاحبه از احسان زيورعالم
==================
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر کشور، از ۱۸ تا ۲۱ مردادماه در شهر بافق استان یزد برگزار می‌شود و نمایش ۴۴۴ به کارگردانی نرجس آخوندپور در این جشنواره حضور خواهد داشت.   گروه تئاتر شهیدانه، از جمله گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مساجد مشهد است که با نمایش ۴۴۴ و به نمایندگی از پایگاه مقاومت بسیج شهید گذری مسجد صاحب‌الزمان (عج) منطقه توس مشهد در این جشنواره حضور یافت.

دیگر خبرها

  • پاسداشت سعید امیرسلیمانی به بهانه رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» + تیزر مستند
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • واکنش تند فجر‌ی‌ها به حکم ‌کمیته انضباطی
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!