Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: دومین روز از سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان با نقد کتب «بایکوت» و «سقوط» به نویسندگی سعید تغابنی همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، سینا جهاندیده، نویسنده و منتقد گیلانی عصر امروز (۱۷ آذر) در نقد و بررسی کتاب « بایکوت» و «سقوط» به نویسندگی سعید تغابنی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان با بیان اینکه نویسندگان با چه فهمی از داستان به معنای ژانر مدرن می نویسد گفت: نخستین عامل، فهم یک داستان برای مخاطبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به طرح جلد کتاب بایکوت اذعان کرد: همواره طرح های جلد فهمی از داستان هستند که می توان از روی این طرح به چگونگی فهم کتاب توسط مخاطبان پی برد.

 

جهاندیده ادامه داد: بایکوت  داستانی اجتماعی با درون مایه طنز است که در نخستین گام، طرح جلد با داستان هماهنگ نبوده و فهم داستان را نمی توان متصور شد.

 

وی با بیان اینکه مجموعه بایکوت شامل ۶ داستان است که به صورت تمثیلی نگارش شده است اذعان کرد: این داستان ربطی با مارکس ندارد اما در جلد کتاب چهره مارکس دیده می شود.

 

جهاندیده با بیان اینکه یک نوع فاجعه اندیشی در  اندیشه تغابنی به چشم می خورد، که قهرمان را دچار فاجعه می بیند گفت: در این دو کتاب داستان ها به سه شکل ساده، پیچیده به شکل بینامتنی  و تمثیلی نگارش شده است.

 

وی با اشاره به نوع ارائه داستان در این کتاب ها که به فهم، تلقی و غایت داستان مرتبط می شود اذعان کرد: داستان بر اساس نوع گفتن شکل می گیرد و در این داستان ها گفتگو وجود ندارد و جهان داستان را به مخاطبان نمایش نداده و گفتگو شکل نمی گیرد.

 

این منتقد گیلانی با بیان اینکه در گفتگو و دیالوگ انسان دیگری شده و هویت گفتگومند می یابیم تصریح کرد: در داستان های تغابنی گفتگو کم و درون گویی ها زیاد است.

 

وی ادامه داد: در داستان های این کتاب، زاویه دید داستان تغییر و شخصیت ها دچار مونولوگ می شوند و مرز بین واقعیت و خیال تشخیص داده نمی شود.

 

جهاندیده با تصریح اینکه مرز خیال و واقعیت از ویژگی های سبکی تغابنی است که خیال و ویژگی های درونی را در داستان هایش به کار می برد اظهار کرد: کتب این نویسنده پیچیدگی معنایی و ساختاری ندارد بلکه دچار پیچیدگی مکانیکی است که خواننده تشخیص نمی دهد این شخصیت ها واقعی است یا خیالی.

 

وی اضافه کرد: اندیشه های چپی در این کتاب زیاد است و همین عامل نگاه اجتماعی را در این نویسنده پدید می آورد.

 

گفتنی است، سنگینی هزاران نسل، آن سالها، گیلار، فصل تلخ، سقوط، بایکوت از کتب این نویسنده گیلانی در ژانر اجتماعی است.

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب

«رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» عنوان سه کتاب جدید سوره مهر در حوزه نمایشنامه است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سه کتاب نمایش‌نامه با عنوان «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

«رازی بین من و تو»، به قلم محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی «علی»، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاری است که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود. ...

«در تنم زمستان شد» اثری از مصطفی سیفی برشی از زندگی رونیا یک دختر کرد ایزدی است که چند سال اسیر داعش بوده و اکنون پس از فرار از دست داعش به آلمان گریخته، اما یک روز مرد داعشی که سال‌ها رونیا را اسیر کرده، وارد خانه او می‌شود. ...

خاطرات شنیدنی یک نفوذی

«روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نمایش‌نامه دیگری است که به قلم محمدرضا آریان‌فر به چاپ رسیده است. آریان‌فر در این کتاب، چهار نمایشنامه شامل «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر»، «آن‌گاه که خدا از دهان سنگ ترانه می‌خواند»، «کسی در خواب‌هایم قدم می‌زند» و «سراغ خواب‌هایم را از باد بگیر» را به نگارش درآورده است.

«رازی بین من و تو» با شمارگان 300 نسخه، «در تنم زمستان شد» با شمارگان 500 نسخه و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» با شمارگان 500 نسخه در بازار کتاب موجود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • گیلان با ۱۰۰ فرصت سرمایه‌ گذاری در نمایشگاه اکسپو تهران حضور دارد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود
  • تقدیر از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید