Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:52:02 GMT

خطرات فشار خون و راه هاي درمان آن

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۴۶۶۷

خطرات فشار خون و راه هاي درمان آن

خبرگزاري آريا - يکي از مهم‌ترين پيشنهاد‌هايي که براي کنترل فشار خون مطرح مي‌شود، کنترل وزن است. اگر اضافه وزن داريد، رژيم بگيريد. کم کردن حتي يک کيلوگرم از وزن‌تان هم مفيد است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايسنا، فشار خون بالا به معني افزايش فشار وارده از جريان خون به ديواره رگ‌هاي خوني است. اين بيماري گاهي «قاتل بي‌صدا» نيز ناميده مي‌شود؛ چون معمولا تا مراحل انتهايي هيچ علامتي ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشار خون به طور طبيعي در اثر استرس و فعاليت بدني بالا مي‌رود، اما فردي که دچار بيماري فشار خون بالا است، به هنگام استراحت نيز فشار خوني بالاتر از حد طبيعي دارد. رژيم‌هاي ناردست غذايي، مصرف زياد غذا‌هاي چرب و پرنمک، بي‌تحرکي و زندگي ماشيني از جمله عوامل مستعد کننده براي ابتلا به بيماري فشار خون بالاست.
بسياري از افراد که دچار فشار خون بالا هستند، علامتي نداشته و احساس بيماري ندارند. 30 درصد مردم در ايران فشار خون دارند، اما از آن بي‌اطلاع هستند. مگر آنکه فشار خون آن‌ها به طور ناگهاني افزايش پيدا کند؛ به اين ترتيب تنها راه تشخيص فشار خون بالا، اندازه‌گيري ميزان آن است. از ميان هر 10 نفر مبتلا به فشار خون بالا، علت دقيق فشارخون در 9 نفر مشخص نيست. در تعداد کمي از افراد مبتلا به فشار خون بالا (نوع ثانويه اين بيماري) عواملي همچون تنگ شدن سرخرگ کليوي و يا اختلال در توليد هورمون‌هاي مترشحه از غدد فوق کليوي و بيماري‌هاي بافت کليه در ايجاد بيماري نقش دارند.
عوامل مستعد کننده يا تشديد کننده عوارض بيماري
چاقي و اضافه وزن، سيگار کشيدن، مصرف الکل، رژيم غذايي حاوي نمک يا چربي اشباع شده زياد، عدم مصرف ميوه و سبزي، کم تحرکي و نداشتن فعاليت بدني کافي و استرس جزو عوامل موثر در ايجاد اين بيماري به شمار مي‌آيند. علاوه بر آن از عوامل ژنتيکي در اين ميان به عنوان عامل مستعد کننده براي بيماري ياد مي‌شود؛ اگر يکي از والدين و يا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلاي فرد به فشار خون بيشتر است. سابقه خانوادگي فشار خون بالا، سکته مغزي و حمله قلبي احتمال ابتلا را افزايش مي‌دهد.
يکي از مهم‌ترين پيشنهاد‌هايي که براي کنترل فشار خون مطرح مي‌شود، کنترل وزن است. اگر اضافه وزن داريد، رژيم بگيريد. کم کردن حتي يک کيلوگرم از وزن‌تان هم مفيد است. همچنين بايد مرتب ورزش کنيد. 30 دقيقه ورزش در هر روز بهترين راه مبارزه با پرفشاري خون است. کاهش مصرف روزانه نمک نيز اهميت زيادي در پيشگيري از ابتلا به فشارخون دارد. سديم علاوه بر نمک، در بسياري از غذا‌هاي بسته‌بندي شده وجود دارد. براي اطلاع يافتن از مقدار سديم بکار رفته در موادغذايي برچسب آن‌ها را قبل از مصرف به دقت مطالعه کنيد. اگر مي‌خواهيد از مواد جايگزين سديم استفاده کنيد، حتما با پزشک مشورت کنيد؛ زيرا برخي از اين مواد براي همه افراد مناسب نيست. همچنين مي‌توانيد از رژيم غذايي حاوي ميوه و سبزيجات فراوان و غذا‌هاي حاوي پتاسيم نظير دانه‌هاي سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنيد. پتاسيم از فشار خون بالا جلوگيري مي‌کند. لوبيا، عدس، نخود، آب ميوه، ميوه‌جات تازه به ويژه زردآلو، موز، گيلاس، طالبي، کيوي، انبه، شليل، پرتغال، هلو، تمشک و نارنگي حاوي پتاسيم بالايي هستند. دانه کنجد و سبزي‌هاي برگ سبز، منابع کم سديم و تامين کننده کلسيم هستند. سير نيز به کاهش فشار خون کمک مي‌کند. از مصرف مشروبات الکلي نيز بايد پرهيز کرد.
فشار خون‌تان را کنترل کنيد
علاوه بر اين توصيه‌ها لازم است اندازه‌گيري فشار خون را در برنامه بررسي سلامت خود قرار دهيد؛ زيرا اگر فشار خون بالا زود تشخيص داده شود و درمان به موقع انجام شود، از عوارض آن پيشگيري مي‌شود. اگر سابقه خانوادگي فشار خون بالا وجود داشته باشد، فشار خون بايد حداقل سالي يکبار کنترل شود. اگر باردار هستيد، مرتب براي انجام مراقبت‌هاي دوره بارداري به مراکر درماني مراجعه کنيد تا ضمن انجام ساير مراقبت‌ها فشار خون شما نيز به موقع کنترل شود. اگر از قرص‌هاي ضد بارداري حاوي استروژن استفاده مي‌کنيد يا تحت هورمون درماني هستيد، فشار خون‌تان را به طور منظم کنترل کنيد.
سکته مغزي در کمين مبتلايان به فشارخون
سکته مغزي، حمله قلبي، نارسايي احتقاني قلب، نارسايي کليه و آسيب چشمي و مشکل بينايي از عوارض اصلي فشار خون بالا هستند. هرچه فشار خون بالاتر باشد، طول عمر افراد پايين‌تر خواهد بود. اگر فشار خون بالا به مدت طولاني بدون درمان باقي بماند، ممکن است نارسايي کليوي رخ دهد و يا حتي به بينايي آسيب وارد شود. در ضمن امکان دارد که قلب به طور غيرطبيعي بزرگ شده و کارايي آن کم شود که چنين وضعيتي مي‌تواند منجر به نارسايي قلبي و اختلال در پمپاژ خون توسط قلب شود.
اگر فشار خون بالا درمان شود، از خطر ابتلا به حملات قلبي کاسته مي‌شود. فشار خون بالا از ابتدايي‌ترين عوامل بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته است. طبق آمار‌هاي جهاني، از هر پنج مورد نارسايي قلبي در زنان، سه مورد به دليل کنترل نکردن فشاري خون بالا ايجاد مي‌شود. فشار خون بالا به کليه‌ها آسيب مي‌رساند و موجب نارسايي کليوي، سکته مغزي، حمله قلبي و بيماري‌هاي مرگبار ديگري مي‌شود. همچنين افرادي که علاوه بر فشار خون بالا به بيماري ديابت مبتلا هستند، به مراتب بيشتر از سايرين به نارسايي کليوي و سکته مغزي دچار مي‌شوند.
فشارخون را چگونه درمان کنيم؟
علاوه بر اندازه‌گيري فشار خون ممکن است بنا بر تشخيص پزشک، برخي بررسي‌هاي تشخيصي ديگر براي تعيين علت ابتلا به فشار خون بالا يا بررسي عوارض و آسيب‌هاي احتمالي آن لازم باشد. اقدامات درماني با توجه به ويژگي‌هاي هر فرد تعيين مي‌شود و ممکن است شامل کم کردن وزن، ترک دخانيات، برنامه ورزش مناسب و تغيير شيوه زندگي براي کاهش استرس باشند. در صورتي که اقدامات غيردارويي اثر نداشته باشند، با استفاده از دارو‌هاي ضد فشار خون مي‌توان فشار خون را پايين آورد. اين دارو‌ها بايد به طور مستمر و تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گيرند. اگر فرد علاوه بر فشار خون بالا به بيماري ديگري نيز مبتلا باشد، به عنوان مثال به ديابت نيز مبتلا باشد، درمان دارويي فشار خون بالا از همان ابتداي تشخيص شروع مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۴۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب سنتی در رابطه با علت تشکیل کیست‌ها در بدن گفت: کیست‌ها توده‌های خوش‌خیم در بافت‌های بدن هستند که حجمی از مایع در آن‌ها جمع شده است. به طور کلی توده‌های پستانی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شود. 

وی افزود: توده‌های فیبروکیستیک، توده‌های خوش‌خیمی هستند که می‌توانند از سن نوجوانی تا بزرگسالی در سینه شکل بگیرند. کیست‌های سینه معمولا متعدد بوده و موجب تغییر در اندازه سینه شده و ایجاد درد می‌کنند.

ابریشم‌کار اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در دوران قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌شوند. این توده‌ها دو نوع ساده و ترکیبی دارند. اما معمولا همان نوع ساده و فیبروکیستیک بسیار شایع‌تر است. 

وی افزود: سبک زندگی، مهم‌ترین عامل در ابتلا به کیست است. به علاوه عامل ارث و ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. در اصول طب ایرانی، نوشیدن آب سرد و مواد غذایی تند، عدم فعالیت بدنی، برنامه خواب نامنظم و از همه مهم‌تر استرس، می‌تواند شیوع کیست‌ها را تشدید ببخشد. 

ابریشم‌کار بیان کرد: استرس عاملی است که تاثیر آن در بیماری‌ها خیلی سریع و شدید است. در حوزه طب سنتی، ما تمرکز بر روی تنفس را برای کنترل استرس پیشنهاد می‌کنیم. اگر ما روزی ۱۰ تا ۲۰ بار و در دو نوبت تنفس‌های کنترل‌شده داشته باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

وی افزود: ما در طب ایرانی طیفی برای تعیین درجه سردی و گرمی مواد غذایی داریم. پیشنهاد ما در این زمینه این است که تعادل میان گرمی و سردی تا حد امکان رعایت شود. تجربه نشان داده افرادی که طبع سردتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های فیبروکیستیک قرار دارند. 

متخصص طب سنتی گفت: متخصصین بانوان یا پزشکان عمومی خیلی راحت می‌توانند با یک معاینه کیست را تشخیص دهند. فیبروکیستیک معمولا در اندازه‌های متفاوت و دو سینه دیده می‌شود، اما توده‌های بدخیم عموما در یک سینه وجود دارند. ترشحات خونی یا چرکی از سینه و تغییرات پوستی در سینه نیز می‌تواند نشان از وجود فیبروکیستیک باشد. 

ابریشم کار تصریح کرد: کیست سینه معمولا یک بیماری محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک تغییر فیزیولوژیکی شایع از آن یاد می‌شود. برای درمان کیست یکی از راه‌های پیشنهادی این است که سیاه‌دانه را به صورت نیم‌کوب به نسبت ۱ به همراه بذر کتان و نسبت دو برابری عسل، هر روز صبح میل کنید. به علاوه برای درمان موضعی، ماساژ روغن بذر کتان روی سینه‌ها برای دوبار در روز می‌تواند موثر واقع شود. 

وی یادآور شد: توصیه ما به عزیزان برای عدم ابتلا به فیبروکیستیک این است که از کودکی به بچه‌ها سبک زندگی درست را آموزش دهیم. لازم است که مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهیم و مصرف بی‌رویه‌ای نداشته باشیم. ما باید منبع انرژی نداشتن و بی‌حالی‌مان را کشف کنیم و خود را به قهوه محدود نکنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن