Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@07:58:23 GMT

سایه روشن حراج سکه در بازار

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۲۳۲۹

سایه روشن حراج سکه در بازار

به دنبال افزایش قیمت سکه در بازار از ابتدای امسال که منجر به حباب حدود 200 هزار تومانی در قیمت آن شد بانک مرکزی برای تعادل در بازار اقدام به عرضه سکه در بانک کارگشایی کرد تا از این طریق جلوی افزایش قیمت بیشتر را بگیرد. سارا محقق

ایران آنلاین /عرضه سکه در چند روز اول توانست تا حدودی قیمت های غیر واقعی در بازار را بشکند واقعی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرانی سکه اما دنباله دار شد و در ادامه در اواخر هفته گذشته این گرانی ادامه داشت به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزدی در روز پنجشنبه به یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت طلا در حالی بود که به گفته مسئولان بانک مرکزی ذخیره طلای داخلی مناسب است و درزمینه عرضه طلا محدودیت خاصی وجود ندارد. همچنین با وجود اینکه طلای جهانی نیز نوسان زیادی نداشت اما نرخ ارز در بازار داخلی بالا رفت به طوری که قیمت هر دلار آمریکا از 4200 تومان هم گذشت.
در این زمینه محمد کشتی آرای، گرانی نرخ ارز را دلیل افزایش قیمت طلا در بازارعنوان کرد نه رفتار هیجانی خریداران را.
وی هفته گذشته به ایسنا گفته بود: در بحث سکه گاهی افزایش تقاضا بر رشد قیمت ها اثر می گذارد اما در روزهای اخیر بیش از اینکه این افزایش ناشی از رفتارهای هیجانی در بازار باشد، متاثر از رشد قیمت دلار بوده است.
کشتی آرای گفت: چند هفته گذشته که حباب قیمتی در بازار سکه ایجاد شد، قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 4120 تومان بود اما اکنون به حدود 4200 تومان رسیده است که این رشد 80 تومانی، اثر خود را بر بازار داشته است.
این فعال صنعت طلا و جواهر گفت: رشد قیمت طلا در بازار ایران در حالی رخ داده که قیمت جهانی هر اونس طلا نه تنها تغییر محسوسی در جهان ندارد بلکه حتی کاهش یافته است.
کشتی آرای درباره تاثیر اقدام بانک کارگشایی درباره حراج سکه برای پایین آوردن قیمت اظهار داشت: اقدام بانک مرکزی و حراج سکه توسط بانک کارگشایی تا چند روز اثرگذار بود و قیمت سکه را پایین آورد اما بالا رفتن نرخ دلار باعث شد که این اقدام بانک مرکزی تاثیر خود را از دست بدهد و مجددا قیمت سکه افزایشی شود.
اما در کنار افزایش قیمت دلار، ورود خریداران غیر حرفه ای به بازار سکه، وضع مالیات بر ارزش افزوده طلا و سکه نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت سکه در بازار عنوان شده است.در کنارهمه اینها، کاهش نرخ سود بانکی نیز مزید برعلت شده و تمایل به سرمایه گذاری در بازار سکه را برای خریداران خرد بیشتر کرد.
در حراجی بانک کارگشایی تا هفته گذشته حدود 9500 قطعه سکه فروخته شد.کاهش ارزش سکه در بازار بعد از حراجی سبب ایجاد یک تعادل قیمتی در بازار شده بود که به اعتقاد برخی از کارشناسان ادامه این روند می تواند قیمت ها در بازار را واقعی کند به شرط اینکه این اقدام بانک مرکزی ادامه دار و در جهت تثبیت قیمت ها باشد.آنان معتقدند بانک مرکزی باید همگام با تقاضایی که به بازار ورود می‌کند، قدرت پاسخگویی را تقویت کند.
در کنار کسانی که معتقدند حراج سکه سبب تعادل در بازار می شود اما برخی دیگر از کارشناسان این اقدام را باعث افزایش دلالی در بازار می دانند و بر نظارت دقیق بانک مرکزی تاکید دارند.
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی در این زمینه حراج سکه را اشتباه دانسته و تاکید می کند که این کار به نفع دلالان تمام می‌شود و سکه‌ها به دست متقاضیان اصلی نمی‌رسد.
سیدحسن حسینی‌شاهرودی، گفت: این حراج سکه تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مناسب است، البته در ابتدای این طرح که از سوی بانک کارگشایی صورت گرفته شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و بعد از اتمام مزایده قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا کرد. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد باید این شیوه تغییر کند، چرا که در واقع دلالان در حراج و مزایده‌های سکه حاضر می‌شوند، زیرا متقاضیان اصلی سکه برای خرید تعداد محدودی سکه در این فرآیندها حاضر نمی‌شوند.
نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: با عرضه سکه بسته‌ای، دلالان در حراج حاضر می‌شوند و مشخص نیست آنها سکه را به بازار و به دست متقاضیان اصلی می‌رسانند یا نه، بنابراین باید شیوه کنترل بازار سکه از سوی دولت تغییر کند.
همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است: اقدام بانک مرکزی در حراج سکه جهت تامین منابع مالی کشور است. البته لازم است که بانک مرکزی کنترل های لازم را برای جلوگیری از هرگونه دلال بازی انجام دهد.
سیدکاظم دلخوش در واکنش به اقدامات بانک مرکزی در حراج سکه گفت: دولت برای تامین منابع خود به پول نیاز دارد که در مواقع ضروری و حساس بانک مرکزی وارد شده و کارهایی همچون حراج سکه را انجام می دهد چون بانک مرکزی برای تامین هزینه ها چاره‌ای جز این ندارد.
گفتنی است، در بازار امروز اما قیمت دلارنسبت به اواخر هفته گذشته ارزان شد وبا تاثیر پذیری قیمت طلا از دلار سکه نیز کاهشی شد. امروز هر دلار آمریکا ۴۱۹۰ تومان قیمت خورد و سکه تمام طرح جدید نیز با کاهش 3 هزار تومانی قیمت به یک میلیون و ۳۹۷ هزار تومان رسید. نیم سکه ۷۱۲ هزار تومان شد و ربع سکه ۴۱۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز۲۶۶ هزار تومان فروخته می‌شود.
امروز همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۲۸ هزار و ۶۱۵ تومان و یک مثقال طلا ۵۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد. اونس طلا در بازار جهانی نیز ۱۲۵۰ دلار و ۳۰ سنت داد و ستد می‌شود. 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۲۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار

طی بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیش از ۲/۷ تن شمش طلا معامله شد که نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا مبادله شده در مرکز مبادله اختلاف ۷ تا ۱۵ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد داشت.

به گزارش اکوایران، مرکز مبادله ایران بیست حراج حضوری شمش طلا طی سه ماه، ۲۷ دی تا ۴ اردیبهشت برگزار کرد و ۲۷۱۶ شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار معامله شد. میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله‌شده طی این ۲۰ حراج مرکز مبادله، چهار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نخستین حراج شمش طلا عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است.

بررسی نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا معامله‌شده در مرکز مبادله و اختلاف آن با قیمت روز دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد بیشترین اختلاف قیمت بین قیمت دلار در بازار آزاد (۶۶ هزار تومان) و نرخ دلار محاسبه شده از طریق قیمت شمش (حدود ۵۷ هزار و ۴۳۰ تومان) نیز با نزدیک به ۱۷ درصد در حراج هفدهم که در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، به ثبت رسید. 

 مرکز مبادله حراج شمش را با نرخ دلاری معادل ۵۰ هزار و ۵۷۰ تومان در ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد که اختلاف نزدیک به ۷ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد (۵۴ هزار و ۵۰ تومان) در آن روز داشت؛ که کمترین اختلاف قیمت موجود بود.

در بیستمین حراج مرکز مبادله که در چهار اردیبهشت صورت گرفت نیز قیمت روز دلار بازار آزاد (۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان) اختلاف ۱۳ درصدی با دلار محاسبه شده از قیمت شمش (حدود ۵۶ هزار و ۸۶۰ تومان) داشت. 

این در حالی است که نرخ دلار رسمی اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلا در این مدت در نیمه اول کانال ۴۰ هزار دلاری نوسان داشت و امروز در کانال ۴۴ هزار تومانی قرار دارد.

قرار است بیست‌ویکمین حراج شمش طلای استاندارد فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شود.

tags # طلا ، قیمت دلار سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد