Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-30@11:30:13 GMT

خطی یا لوزی؛ هندسه جذاب ذهن برانکو!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۵۹۲۱

خطی یا لوزی؛ هندسه جذاب ذهن برانکو!

رکنا: پرسپولیس بعد از تغییر تاکتیکی و سود بردن از دو هافبک دفاعی به تیمی تسخیرناپذیر در لیگ برتر تبدیل شده است.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ بعد از هفته نهم لیگ برتر توانستند برابر تیم‌های استقلال Esteghlal تهران، سایپا، پدیده مشهد، پارس جنوبی جم، ذوب آهن و سپیدرود دروازه خود را از حریفان حفظ کند و به تیمی دست نیافتنی در خط دفاعی تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترین نکته‌ای که در خصوص بسته ماندن دروازه این تیم مورد بحث قرار گرفته به بازگشت سیدجلال حسینی مربوط می‌شود؛ کاپیتان سرخپوشان بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت با بازگشت خود به ترکیب اصلی از زمان حضورش دروازه این تیم را به چالشی بزرگ برای مهاجمان حریف تبدیل کرده و استحکام را به آن بازگردانده است.
در کنار بازگشت سیدجلال حسینی البته نباید از تغییر سیستم و تاکتیک برانکو ایوانکوویچ به سادگی گذشت؛ سرمربی کروات سرخپوشان بعد از دو فصل کسب نتیجه با سیستم 2-4-4 لوزی در این فصل با به کارگیری همزمان کمال کامیابی نیا و محسن ربیع‌خواه سیستم تیمی خود را به 2-4-4 خطی تغییر داد. این تغییر سیستم در دیدارهای داخلی باعث شده تا آنها برابر رقبا کمترین شانس گل را بدهند.
استقلال در دیدار برابر پرسپولیس کمترین فرصت گل را داشت و این مساله برای سایپای علی دایی نیز تکرار شد. در ادامه پدیده مشهد که برترین خط حمله لیگ را در کنار پرسپولیس به خود اختصاص داده نیز نتوانست خطری جدی روی دروازه این تیم شکل دهد. ذوب آهن و پارس جنوبی دیگر حریفان ناکام برابر استحکام دفاعی پرسپولیس بودند و البته در این میان هر دو تیم یک پنالتی خود را نیز از دست دادند. سپیدرود تنها حریفی از این جمع بود که به معنای واقعی توانست فشار لازم روی دروازه این تیم را شکل دهد و بارها تا آستانه تخریب رکورد عدم دریافت شاگردان برانکو در استادیوم سردار جنگل پیش رفت اما اینبار علیرضا بیرانوند مقابل آنها با سوپر سیوهای خود حریف را ناکام گذاشت.
در این میان همانطور که عنوان شد تغییر تاکتیکی برانکو ایوانکوویچ در این فصل را نباید فراموش کرد. سرمربی کروات سرخپوشان بعد از شکست تلخ از الهلال عربستان و به خطر افتادن سازمان دفاعی این تیم نسبت به لیگ شانزدهم در تدارک ساختار دفاعی تیمش افتاد. مهمترین مساله در این میان به کارگیری همزمان محسن ربیع خواه و کمال کامیابی نیا بود. ربیع خواه به عنوان کم ریسک‌ترین بازیکن این تیم به خوبی توانسته با عقب‌گیری‌های خود و پوشاندن فضای خالی بین هافبک‌ها و مدافعین سرخپوش از ایجاد خطرات جلوگیری کند و با ایجاد اولین سد دفاعی مانع از شکل گیری حملات پرخطر روی دروازه سرخپوشان شود. شماره 18 پرسپولیس با دوندگی‌های خود در کنار بازی بدون ریسک و ارسال پاس‌های موفق تیمش را در حالت برتری مالکیت توپ قرار می‌دهد و در این حالت کمال کامیابی نیا که دیگر بازیکن خط هافبک دفاعی پرسپولیس – البته با شرح وظایف متفاوت – قرار دارد این فرصت را خواهد داشت که ضمن ایجاد اولین پرس برای حفظ موقعیت تیم در بحث بازیسازی نیز تلاش کند. اتفاقی که در بازی با پارس جنوبی با یک پاس گل از سوی او همراه شد و در جدال برابر ذوب آهن نیز یک گل و یک فرصت گل ایده‌آل و تکرار این فرصت گل در بازی مقابل سپیدرود نیز بود.
خط میانی پرسپولیس اکنون با حضور محسن ربیع خواه و کمال کامیابی نیا به توازن لازم در بحث هجوم و دفاع دست یافته و این مساله را می‌توان در شکل‌گیری حملات و ایجاد فرصت گل در کنار فضای کمی که به حریفان می‌دهند عنوان کرد. برانکو همانطور که عنوان کرده بود فلسفه تیمش را نه بر پایه حریف که بر اساس قدرت تیمی خود قرار می‌دهد و همین اتفاق هم باعث شده تا آنها با هر حریف و به هر سبک و سیاقی به راحتی موفق شوند قدرت تاکتیکی خود را به نمایش بگذارند. اکنون باید دید با تعدد نفرات فانتزیست روی نیمکت با حضور فرشاد احمدزاده، سیامک نعمتی، بشار رسن و ... برانکو چه ایده‌ای برای بهره بردن از این تاکتیک در کنار نفرات تیمش خواهد داشت و آیا این استراتژی در دیدارهای حساس‌تر و بین المللی لیگ قهرمانان نیز برای آنها با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۵۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدرنشینی استقلال بی دلیل نبوده/ ساختار دفاعی پرسپولیس ایراد دارد

به گزارش خبرنگار مهر، تیم های فوتبال سپاهان و پرسپولیس در هفته بیست و پنجم لیگ برتر باید روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت رو در روی هم قرار گیرند. این بازی به واسطه قرار گرفتن دو تیم در رده های دوم و سوم با ۵۲ و ۴۵ امتیاز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

محمود کلهر کارشناس فوتبال در خصوص این بازی اظهار داشت: نتیجه این دیدار می تواند تاثیر زیادی روی قهرمانی لیگ برتر داشته باشد. سپاهان اگر پیروز شود، کورس قهرمانی جذاب تر خواهد شد. پرسپولیس متاسفانه از جام حذفی حذف شد و در بازی با آلومینیوم نشان داد که در ساختار دفاعی دچار مشکل است و نبود علیرضا بیرانوند هم خیلی زیاد به چشم آمد.

او ادامه داد: آمادگی ذهنی در این بازی بسیار مهم است و برای موفقیت در این دیدار کادر فنی پرسپولیس باید از لحاظ روحی و روانی بازیکنان را آماده سپاهان کنند. «اوسمار ویه‌را» باید از دیدار با آلومینیوم درس بگیرد و در مصاف با سپاهان تعویض های بهتری داشته باشد.

او افزود: سپاهان دارای خط هافبک و حمله زهرداری است و بازیکنان بسیار با کیفیتی در این تیم حضور دارند. نتیجه گرفتن برابر پرسپولیس برای این تیم که از کورس فاصله گرفته بود بسیار مهم است.

کارشناس فوتبال در ارتباط با دیدار دو تیم تراکتور و استقلال تهران گفت: این بازی هم برای هر دو تیم بسیار مهم است و به نظرم قهرمان لیگ برتر از دل این دو بازی بیرون خواهد. استقلال یکی از تیم های باکیفیت این دوره از مسابقات بوده و روز به روز باکیفیت تر بازی می کند و صدرنشینی این تیم بی دلیل نیست.

کلهر تصریح کرد: تراکتور فراز و نشیب های زیادی داشته از طرفی با اضافه شدن حمید مطهری به کادر فنی این تیم مدیران و هواداران تراکتور می توانند امیدوار به کسب نتایج بهتر از تیم خود باشند چون مطهری سالهاست که در لیگ برتر فعال است و نسبت به تمام تیم ها شناخت خوبی دارد.

او در پایان گفت: تراکتور یک پیروزی روحیه بخش در جام حذفی به دست آورد و بازیکنان این تیم با انگیزه دوچندان گام به دیدار با استقلال خواهند گذاشت. امیدوارم کیفیت بالایی از دیدار های باقی مانده تا پایان فصل را شاهد باشیم و تیم ها بازی رو به جلویی را از خود به نمایش بگذارند.

کد خبر 6092719

دیگر خبرها

  • مورد عیسی آل‌کثیر؛ جذاب‌تر از پرسپولیس - سپاهان
  • صدرنشینی استقلال بی دلیل نبوده/ ساختار دفاعی پرسپولیس ایراد دارد
  • فرشباف: تراکتور باید بسته بازی کند و به خط حمله استقلال فضا ندهد/تماشاگران بدانند هنوز فرصت کسب سهمیه آسیا وجود دارد
  • پرسپولیس کنعانی را سرپنجه می‌خواهد
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم
  • پوستکوعلو: باید خیلی چیزها را اصلاح کنیم؛ تاوان ضعف دفاعی‌مان را پرداختیم
  • فرصت سوزی عجیب کریس وود مقابل دروازه منچسترسیتی (ناتینگهام فارست 0-1 منچسترسیتی)
  • یک موقعیت استثنایی دیگر به خطا رفت
  • برد خفیف النصر در شب فرصت‌سوزی‌های رونالدو
  • ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏