Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@08:23:24 GMT

چگونه از عفونت سینوزیت جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۴۴۷۰

سینوزیت یا التهاب سینوسی از مشکلات رایج میلیون‌ها نفر در جهان است. این بیماری که اغلب اوقات پس از ابتلا به سرماخوردگی ایجاد می‌شود با علائم آزاردهنده و طول کشنده‌ای همراه است.به نقل از سلامت نیوز، سینوزیت یا التهاب سینوسی از مشکلات رایج میلیون‌ها نفر در جهان است. این بیماری که اغلب اوقات پس از ابتلا به سرماخوردگی ایجاد می‌شود با علائم آزاردهنده و طول کشنده‌ای همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرماخوردگی‌ها معمولا پس از ۱ هفته بهبود می‌یابند، اما در بعضی افراد باعث تورم سینوس‌ها و جلوگیری از خروج خلط از آن‌ها می‌شوند.

وقتی سینوس‌ها ملتهب می‌شوند

این مساله می‌تواند به عفونت سینوسی و علائمی مانند آبریزش غلیظ، زرد و بدبو از بینی، احساس فشار یا درد در اطراف صورت و چشم ها، سردرد در ناحیه پیشانی، احتقان، ترشح انتهای حلق و تب و سرفه‌های طول کشنده منجر شود. برای آشنایی بیشتر با این بیماری رایج، این مطلب را به علل، عوارض، راه‌های پیشگیری و انواع درمان‌های سینوزیت اختصاص داده‌ایم.

سینوزیت به التهاب یا عفونت مخاط سینوس‌های پارانازال گفته می‌شود. سینوس‌های پارانازال از ۴ جفت حفره داخل استخوان‌های صورت، سر، اطراف بینی و چشم‌ها تشکیل شده‌اند و شامل سینوس‌های فکی، پیشانی، شب پره‌ای و اتمویید می‌شوند. سینوس‌ها به طور طبیعی حاوی هوا هستند، اما وقتی مسدود و پر از مایع می‌شوند، عوامل بیماری‌زا در آن‌ها شروع به رشد می‌کنند. یکی از علل شایع سینوزیت، سرماخوردگی است، اما عوامل دیگری مثل حساسیت ها، پولیپ بینی (زائده‌های کوچک در سطح داخلی بینی)، مشکلات آناتومی مانند انحراف بینی، باکتری‌ها و به ندرت قارچ‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد سینوزیت شوند. درواقع، هر عارضه‌ای که کانال‌های ریزش سینوس را مسدود کند، می‌تواند باعث عفونت سینوس شود.

انواع عفونت سینوس

سینوزیت به ۳ گروه تقسیم می‌شود؛ سینوزیت حاد، تحت حاد و مزمن. این بیماری در صورتی حاد شناخته می‌شود که زمانی کمتر از ۲ هفته از شروع اولین علائم آن سپری شده باشد. سینوزیت حاد به دنبال بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی عارض می‌شود و با تب و درد شدید همراه است. اگر از شروع علائم ۲ هفته تا ۲ ماه سپری شده باشد، سینوزیت را تحت حاد می‌نامند. سینوزیت مزمن نیز طولانی‌تر و با احساس درد کمتری همراه است.

در بیشتر موارد، سینوزیت مزمن به دنبال سینوزیت حادی ایجاد می‌شود که درمان نشده یا به درمان پاسخ نداده است. التهاب سینوس‌ها در کودکان به طور شایع در اثر عفونت و حساسیت ایجاد می‌شود. عفونت سینوس در کودکان عوارض متعدد و خطرناکی مانند آبسه مغزی، سلولیت پره اربیتال، اربیتال و آمپیم مغزی و... ایجاد می‌کند، بنابراین درمان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از سرماخوردگی تا سینوزیت

سرماخوردگی، عفونت مجرای فوقانی تنفسی، بینی و گلو است که معمولا توسط ویروس ایجاد می‌شود. نشانه‌های سرماخوردگی شامل گرفتگی و آبریزش بینی، سردرد، خستگی، سرفه و تب خفیف هستند. این نشانه‌ها معمولا بعد از ظهور به اوج می‌رسند و سپس به تدریج ناپدید می‌شوند. هیچ درمانی برای سرماخوردگی ضروری نیست، اما بعضی درمان‌ها می‌توانند نشانه‌ها را تسکین دهند. برای مثال ضداحتقان‌ها آبریزش را کاهش می‌دهند و مجرای تنفسی را باز می‌کنند. مسکن‌ها باعث کاهش تب و سردرد می‌شوند.

داروی ضدسرفه هم می‌تواند کمک کننده باشد. سرماخوردگی معمولا از چند روز تا حدود یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد، اما در بعضی افراد باعث تورم و عفونت سینوس‌ها می‌شود. اگر علائم آبریزش غلیظ زرد یا سبز از بینی، احساس فشار یا درد در اطراف صورت و چشم ها، سردرد (معمولا در ناحیه پیشانی)، انسداد بینی، خلط و تب و سرفه بیش از ۱۰ روز طول بکشد، ممکن است به سینوزیت مبتلا شده باشید. در این شرایط حتما باید به پزشک و ترجیحا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

تفاوت سردرد معمولی با سردرد ناشی از سینوزیت

بعضی سردرد‌ها به دنبال عوامل ثانویه مثل سینوزیت ایجاد می‌شوند. سردرد سینوزیت معمولا در فصل‌های زمستان، بهار یا پاییز تظاهر پیدا می‌کند. همچنین با سرماخوردگی تشدید می‌شود و اغلب با سنگینی سر، ترشحات پشت حلق و بینی و درد در ناحیه پیشانی و گونه‌ها همراه است. این نوع سردرد با درمان‌های تخلیه‌ای و اندوسکوپی توسط متخصصان گوش و حلق و بینی و مصرف آنتی بیوتیک بهبود پیدا می‌کند.

سینوزیت قابل پیشگیری است

مهم‌ترین راه پیشگیری از سینوزیت، پیشگیری از سرماخوردگی است. برای این منظور توصیه می‌شود قبل از غذاخوردن و خوابیدن و هنگامی که وارد خانه می‌شوید، گرو‌های خود را شستشو دهید. تنفس در هوای تمیز و سالم، دوری از دود سیگار و هوای آلوده و پرهیز از قرار گرفتن در مکان‌های پرازدحام نیز می‌تواند به پیشگیری از این عفونت کمک کند. استنشاق هوای مرطوب و مصرف مایعات گرم هم از تبدیل شدن سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری می‌کند. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض سرمای شدید طی سرماخوردگی احتمال ایجاد سینوزیت را بالا می‌برد باید در این دوران هنگام رفتن به محیط بیرون جلوی بینی خود را بپوشانید تا از ورود هوای سر به بینی جلوگیری کنید.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟

تب و لرز نوعی واکنش دفاعی بدن بوده و به درگیری سیستم ایمنی با بیماری و عفونت اشاره می‌کند اما گاهی لرز با تب همراه نیست و زمانی ایجاد می شود که فرد هیچ نشانه ای از تب ندارد. لرز و بدن درد بدون تب دلایل مختلفی چون عفونت، التهاب، آلرژی و یا مشکلات سیستم ایمنی و... دارند، اگر شما هم به این علائم دچار هستید و لرز بدون تب دارید، این بخش را مطالعه نمایید.

هوای سرد

به گزارش نمناک، قرار گرفتن درمعرض هوای سرد یا مکرراً با مواد و وسایل سرد کار کردن سبب لرز می شود.در صورتیکه شب در اتاق سرد بخوابید و یا بر روی تن خود به اندازه‌ی کافی پتو و پوشش نیندازید، همچنین اگر لباس گرم کافی نپوشید، ممکن است احساس سرما و لرزش بدن پیدا کنید.

استرس یا اضطراب

استرس یا اضطراب و ترشح آدرنالین ناشی از آن موجب لرز در بدن می شود. آدرنالین پایانه‎های عصبی شما را تحریک می‏کند، جریان خون را به ماهیچه‏ های بازوها و پاهای شما افزایش می‏دهد. همه این عوامل باعث می‏ شوند که شما به‏ صورت غیرارادی دچار لرزش شوید.

عفونتهای باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی و پنومونی سبب بدن‌درد و لرز با تب یا بدون تب می‌شود. لرز زمانی روی می‌دهد که بدن سعی می‌کند دمایش را بالا ببرد و باکتری‌ها را نابود کند.

کمبود خواب

کمبود خواب و التهاب و اختلالات ناشی از آن موجب لرز در بدن می شود، کمبود خواب با علائم فیزیکی چون خستگی، ضعف، تنش عضلانی، عدم تعادل هورمونی و... همراه بوده و منجر به التهاب در بدن یا تشدید واکنش‌های التهابی می شود.

کم آب شدن بدن

بدن برای بیشتر عملکردهایش به آب نیاز دارد و آب یک مؤلفه بسیار مهم و حیاتی برای بافت عضله است. کم آب شدن بدن به دلیل مصرف ناکافی مایعات یا دفع زیاد آن به دلیل اسهال و استفراغ و... می‌تواند علائم ناخوشایندی چون لرز و بدن درد ایجاد کند زیرا در شرایط بی آبی تنظیم دمای بدن سخت می‌شود.

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه با تب و لرز و گاهی تنها لرز است. بدن شما در اتین شرایط ممکن است در تلاش برای نابودکردن ویروس‌ها، دمایش را بالا ببرد. گاهی این شرایط منجر به لرز، تب و یا هر دو می‌شود.

آلرژی های فصلی

آلرژی های فصلی و فعال شدن واکنشهای التهابی ناشی از آن ممکن است موجب بدن‌درد و لرز شوند زیرا سیستم ایمنی، آلرژن‌ها را تهدید می‌بیند و واکنش‌های التهابی بدن را فعال می‌کند.

گرفتگی های قاعدگی

تغییرات هورمونی و ترشح پروستاگلاندینها در زمان قاعدگی باعث التهاب شده و نحوه تنظیم دمای بدن را تغییر می دهد. افت استروژن سبب تعریق‌های شبانه، گرگرفتگی و بدن‌درد می شود، در زمان تعریق، بدن سعی می کند دمای خود را کاهش داده و به همین خاطر احساس لرز خواهیم کرد.

برخی داروها

برخی داروها چون آنتی بیوتیکها، استاتین ها، نارکوتیک ها، برخی ضد افسردگی ها مدرها و شیمی درمانی و... می‌توانند موجب لرز یا بدن‌درد شوند.

بیماری مزمن

بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژیا، دیابت، التهاب لوزالمعده، بیماری کبد و کلیوی، کم کاری تیروئید، سندرم خستگی مزمن،اختلالات خود ایمنی، ام اس و اندومتریوز و... نیز ممکن است با علائمی چون لرز و بدن درد همراه باشند.

راهکارهای خانگی برای تسکین لرزو بدن درد (بسته به علت ایجاد آن)  برای تسکین لرزو بدن درد از روش گرمادرمانی مانند حمام گرم یا کمپرس گرم استفاده نمایید. ورزش سبک چون تمرینات کششی و پیاده روی برای تسکین لرزو بدن درد مفید است. برای تسکین لرزو بدن درد استرس را با تکینیک هایی مانند تنفس عمیق،یوگا و...کاهش دهید. مکمل منیزیم به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان لرز و بدن درد مفید است به خصوص برای افراد دچار کمبود خواب و بیماری‌های مزمنی مانند فیبرومیالژیا یا سندرم پای بی‌قرار. آب رسانی به بدن با نوشیدن مایعات، شربت آبلیموی گرم و دم نوش ها اگر دهیدراته شدن بدنتان علت بدن‌درد و لرزتان باشد، مفید است. داروهای غیر تجویزی مانند مسکن هایی چون استامینوفن یا ایبوپروفن و ضد آلرژی ها به درمان بدن درد و لرز کمک می کنند. درمان پزشکی بسته به علت اصلی مثلا مصرف آنتی بیوتیک برای عفونتهای باکتریایی و...به درمان بدن درد و لرز کمک می کند پس بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • پرسپولیسی‌ها سکو را با اراکی‌ها شریک شدند
  • دلیل غیبت سعید صادقی برابر آلومینیوم
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور