Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: حقوق بشر غربی بحث آزادی بی قید و شرطی را مطرح می کند که نهایتاً بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را رقم می زند. اما در اسلام اگرچه انسان آزاد است اما این آزادی تا حدی تایید می شود که سبب فحشاء و منکرات نباشد.

حجت الاسلام دکتر اسماعیل گندمکار، عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، که به مناسبت ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر انجام شد، با بیان اینکه بشر از باب ماهیت انسانی اش نه غربی است و نه اسلامی، اظهار کرد: بشر از بعد ماهیت یک واقعیت وجودی در عالم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: به نظر من بحث و مشاجره بسیاری از دانشمندان و فلاسفه غرب و شرق عالم در مورد انسان است، پس انسان شناسی، بحث معرفت پیشینی است که در همه ادیان و فلسفه های جهان موجود است، لذا از بعد معرفت شناسانه انسان نه شرقی است و نه غربی، بلکه موجودی است که در این عالم واقع شده که از نگاه اسلام و ادیان به عنوان «وجود رابط» است.

 

گندمکار با اشاره به جایگاه حق و حقوق انسان در عالم هستی و آنچه که امروز به عنوان حقوق بشر مطرح می شود، گفت: نگاه غربی نسبت به مساله حقوق بشر، نگرشی جامع نیست. نگاه انسان شناسی غرب و حقوق بشری که آنها مطرح می کنند مبتنی بر سود است و اینکه هر فرد در جامعه چه قدر می تواند سود داشته باشد.

 

این پژوهشگر افزود: حقوق بشر غربی بحث آزادی بی قید و شرطی را مطرح می کند که نهایتا بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را رقم می زند. گویی آنها چشم خود را به روی واقعیات بسته اند و فقط بحث آزادی برایشان اهمیت دارد در حالی اتفاقا ذیل همین آزادی بی قید است که بسیاری از حقوق انسانی پایمال می شود.

 

گندمکار با بیان اینکه امروز بحران معنویت تبدیل به یکی از مسائل مبتلابه جوامع غربی شده است، اظهار کرد: حقوق بشر غربی از آزادی های مفرط انسانی دفاع می کند، شعارهایشان در بحث آزادی دین، فرهنگ و اندیشه است ولی عملا جلو فعالیت بسیاری را می گیرند، با پوشش حجاب برخورد می شود و نمی گذارند بانوان محجبه در مراکز دانشگاهی حضور پیدا کنند و بعد دم از حقوق بشرمی زنند، این چه حقوق بشری است که افراد حتی در نوع پوشش متعارف خود آزادی ندارند در حالی که در همان غرب نمادهای شیطان پرستی با ظواهر عجیب و غریب اجازه فعالیت دارند. بنابراین آزادی و حقوق بشر را تا جایی که منافع شان تامین شود، مدنظر دارند.

 

گندمکار ابراز کرد: این در حالی است که در حقوق بشر از دیدگاه اسلام، تمامی جنبه ها و ابعاد وجودی انسان مورد توجه قرار گرفته است، این حقوق بر اساس مشروعیت الهی نظم و نظام یافته اند. به بیان دیگر وجهه متعالی بشر و انسان در حقوق بشر اسلامی محور قرار گرفته است.

 

عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان گفت: اصل حقوق بشر اسلامی بر اساس توحید و معنویت است، طبق تفکر اسلامی انسان ذاتا آزاد آفریده شده است یعنی برده کسی نیست و زیر بار یوغ و ستم دیگری نمی رود.

 

گندمکار در پایان خاطرنشان کرد: آزادی تا حدی مورد تایید ماست که موجب فحشا و منکرات نشود، ما به عنوان مسلمان از هر فرد مظلومی که در عالم مورد ستم واقع شود حتی اگر مسلمان نباشد دفاع می کنیم و معترضیم به آنچه که به ناحق در حق او روا دانستند. حقوق بشر اسلامی بارها از سوی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مورد آن صحبت کرده اند، ولی واقعیت آن است که جهان امروز که زیر سیطره استکبار است هرگز نمی پذیرد که عدالت واقعی حکمفرما شود.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۱۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره بازداشت دانشجویان معترض به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در دانشگاه‌های این کشور نوشت: گزارش‌های خبری درباره سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی توسط پلیس این کشور به دلیل حمایتشان از مردم فلسطین، نقض خشونت‌بار حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که برای افکار عمومی سراسر جهان نگران‌کننده است.

تجمع دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

کنعانی افزود: ضرورت دارد که دولت آمریکا در عین پایبندی به وظایف حقوق بشری خود، آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به خواسته‌ها و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

بازداشت دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

در ادامه پیام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح شد: نقش اصلی و حمایت‌گرانه دولت آمریکا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین با ایجاد فضای خفقان‌آور و فرونشاندن صدای معترضان پاک نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • (ویدئو) واکنش دیدنی آقای بازیگر وقتی اسم همسرش را می‌شنود
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • قیمت سکه، نیم سکه و ربع سکه امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • مردم پاکستان و ایران در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلوم در کنار هم هستند