Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار است دولت دوازدهم باهمکاری شرکت های کشتیرانی و نفتکش از توسعه صنعت کشتی سازی داخلی حمایت کند.

محمد شریعتمداری در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه تاریخی ایران در صنعت دریانوردی و کشتیرانی گفت: قدیمی ترین سند دریانوردی مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط به ایرانی ها بوده و دانش صنعت کشتی سازی نیز در گذشته های دور به دانشمندان ایرانی تعلق داشته و در اشعار فردوسی از پادشاهی که صنعت دریانوردی و کشتیرانی را به دیگران آموخت، نام برده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر،وی ادامه داد: علی رغم این پیشینه بسیار فاخر ایرانیان اما تا پیش از ۵۰ سال قبل که شرکت کشتیرانی تاسیس شد ما از پیشینه خود غافل ماندیم تا سال ۴۶ که ایران با خرید دو فروند کشتی برای تردد در خلیج فارس و چهار فروند شناور برای تردد در دریای خزر نخستین شرکت کشتیرانی در کشور تاسیس شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پس از انقلاب روند رو به رشد شرکت کشتیرانی ادامه یافت و در زمان جنگ تعداد کشتی های اقیانوس پیما سازمان کشتیرانی ایران به بیش از صد فروند رسید و توانستیم در زمان جنگ و تحریم ها مردانه پای مصالح ایران بایستیم و با همه توان در خدمت اقتصاد کشور باشیم.

شریعتمداری اظهار داشت: شرکت کشتیرانی رابطه بی بدیلی با توسعه امروز اقتصاد ایران دارد اما این سوال مطرح است که با توجه به برخی از مزیت های اقتصادی و نسبی کشور مانند اتصال به خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و دارا بودن شبکه های گسترده جاده ای و ریلی در داخل نتوانسته ایم جایگاه واقعی خود را در صنعت دریانوردی و کشتیرانی بازیابیم.

وی تصریح کرد: اگرچه شرکت کشتیرانی سهامداران غیردولتی دارد اما ما همچنان آن را ناوگان ملی می دانیم و حمایت های لازم را از آن خواهیم داشت اما باید به این موضوع نیز توجه شود که چرا باوجود پتانسیل های موجود، سهم ما از دریانوردی منطقه و مدیریت بنادر مناسب نیست.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت رهبر معظم انقلاب نیز در یک جلسه گفتند «من افسوس می خورم که چرا ایرانیان در دهه ها و سده های اخیر هرگاه به دریا رسیدند از دریا پا پس کشیدند و ما در دریانوردی  نسبت به سایر کشورها عقب هستیم.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید توجه کرد تا زمانی که شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نخواهند، ایران یک کشتی ساز قدرتمند نخواهد شد. یکی از سیاست های ما در دولت دوازدهم با همکاری دو شرکت کشتیرانی و نفتکش، توسعه صنعت کشتی سازی داخلی است که با اجرای این برنامه و اصلاح مقررات بنادر می توانیم با توجه به ظرفیت های بنادر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی در جنوب و بنادر حاشیه دریای خزر ایران را به یک مرکز مهم تجارت کالای منطقه ای تبدیل کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از تمبر پنجاه سالگی شرکت کشتیرانی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد و وی پرافتخارترین روزها را برای شرکت بزرگ و ارزشمند کشتیرانی ایران آرزو کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور

همشهری آنلاین _ حوادث: به نقل از خبرگزاری فرانسه، آسانسور معدن پلاتین راستنبرگ در شمال غربی ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی در حین انتقال کارگران از اعماق زمین به بالا بود که ناگهان از ارتفاع حدود ۲۰۰ متری سقوط کرد.

این اتفاق در پایان شیفت کاری کارگران معدن و زمانی رخ داد که آنها پس از یک روز کاری قصد خروج از معدن و رفتن به خانه‌هایشان را داشتند.

در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ایجاد اشکال در چرخ‌دنده‌های آسانسور باعث سقوط آن شده است. تا جایی که مکانیزم عملکرد آسانسور معکوس شد و شتاب گرفت و باعث شد بالابر با سرعت زیاد به پایین سقوط کند. آسانسور معدن، آسانسوری بزرگ با ظرفیت ده‌ها نفر است که در زمان حادثه بیش از ۸۰ نفر داخل آن بودند.

به دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی وارد عمل شدند و تمامی کارگران مجروح به بیمارستان انتقال یافتند.

نیکو مولر، مدیر عامل شرکت امپالا پلاتینیوم هولدینگ، در بیانیه‌ای گفت: «این تلخ‌ترین اتفاقی بود که در تاریخ شرکت تجربه کردیم. تحقیقات در مورد علت سقوط آسانسور ادامه دارد و تمام عملیات‌های معدن تا اطلاع ثانوی متوقف است.

به گفته وی، برخی از کارگران به شدت مجروح شده‌اند که بیشتر آنها ار ناحیه مچ پا و ساق پا دچار شکستگی شدند. بقیه با خراش‌های جزئی از بیمارستان مرخص شدند.

یوهان ترون، معاون شرکت امپالا گفت: آسانسور تقریبا ۲۰۰ متر سقوط کرد و از ۸۶ کارگری که داخل آن بودند، ۱۱ نفر جان باختند. آفریقای جنوبی عمیق ترین معادن جهان را دارد و بسیاری از آنها آسانسورهایی دارند که می‌توانند بیش از ۱۰۰ نفر را در یک زمان حمل کنند.

در این حادثه سیستم «اضطراری» نتوانست آسانسور را متوقف کند و این مساله اعتراضات زیادی را درباره ایمن نبودن تجهیزات معدن برانگیخته است.

کد خبر 847560 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها آفریقای جنوبی حوادث جهان معدن

دیگر خبرها

  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • ۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور