Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به اعلام پیروزی نهایی عراق بر گروه تروریستی داعش از سوی «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور، به حضور نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در عراق پرداخت و نوشت که این نیروها به متحد جنجال برانگیز دولت مرکزی در عرصه سیاسی تبدیل شده است.

در گزارش روز یکشنبه خبرگزاری «فرانس پرس» آمده است: نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) به نیروی پشتیبانی مهمی برای نیروهای عراقی در رویارویی با گروه تروریستی داعش تبدیل شدند و اکنون ارتش این کشور دیگر بی نیاز از آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که الحشد الشعبی، متحدی جنجال برانگیز درعرصه سیاسی و دیپلماسی عراق نیز به شمار می رود.
نیروهای الحشد الشعبی که در تابستان سال 2014 میلادی شکل گرفتند، در مقابله با داعش که بخش گسترده ای از کشور را اشغال کرده بود، نقش چشمگیر ایفا کرد. در آن زمان، تروریست ها، حدود یک سوم کشور را اشغال کرده و خود را به نزدیک بغداد رسانده بودند.
نیروهای عراقی پس از سال ها جنگ و مقاومت با گروه تروریستی داعش، سرانجام موفق به شکست این گروه شدند و حیدرالعبادی نخست‌ وزیر عراق روز شنبه (18 آذر) پیروزی نهایی عراق بر داعش را اعلام کرد.

** اعلام جهاد
پس از آنکه آیت الله «علی سیستانی» عالی ترین مرجع شیعیان عراق، مردم این کشور را به جهاد فرا خواند، هزاران نفر او را لبیّک گفتند و برای جلوگیری از پیشروی داعشی ها و توقف حملات آنها وارد میدان شدند و پس از آن، توانستند بخش اعظمی از خاک عراق را باز پس بگیرند.

** بسیج مردمی
نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) متشکل از گروه های مسلحی است که برخی از آنها پیش از حمله داعش نیز در عراق حضور داشتند که بارزترین آنها گردان های «حزب الله» و «عصائب اهل الحق» است. چند گروه دیگر نیز به تدریج با شکل گرفتن الحشد، به وجود آمد. نیروهای جنگجوی عشایر عراق نیز گروهی به اسم «الحشد العشایر» برای مبارزه با داعش تشکیل دادند.

**محبوبیت الحشد الشعبی
نیروهای الحشد الشعبی از محبوبیت مردمی گسترده و حمایت طرف های شیعه عراق برخوردار است و آنها را نیروهای ملی می دانند که با تندروها در حال مبارزه هستند.
تعداد نیروهای الحشد، طبق اعلام پارلمان عراق به 110 هزار تن می رسد. اما کارشناسان تعداد آنها را بین 60 تا 140 هزار تن ارزیابی کرده اند.
سطح مهارت و تمرینات نظامی گروه های موجود در الحشد الشعبی متفاوت است و به طور طبیعی هر گروه نقش خاص خود را ایفا می کند.
گردان های «حزب الله»، گردان «امام علی»، «بدر» و «عصائب اهل حق» به طور کلی در حملات تهاجمی علیه تروریست ها شرکت می کنند.

**الحشد الشعبی نهادی قانونی
پارلمان عراق در نوامبر 2016 میلادی، قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، نیروهای الحشد الشعبی تحت فرمان مستقیم «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح قرار بگیرند.
طبق این قانون، تشکیلات الحشد الشعبی، یک نهاد قانونی به شمار می رود که به عنوان قدرتی حمایتگر در کنار نیروهای امنیتی عراق، حقوق و وظایفی دارند. این تشکیلات مجاز است که هویت و خصوصیات خاص خود را مادامی که تهدیدی برای امنیت ملی کشور نباشد، داشته باشد. در این قانون آمده است که الحشد، نهادی رسمی جزو نهادهای قانونی عراق است که اجازه فعالیت به گروه های مسلح خارج از چارچوب کشور و قانون را نمی دهد.
خاورم**9329** 1064 مترجم: ندا بهبودی*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان

وزیر دفاع روسیه اظهار داشت تهدید اصلی برای آسیای مرکزی از سوی گروه‌های تروریستی افراطی است که در افغانستان مستقر هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه  در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت کشورهای آسیای مرکزی از سوی گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان مورد تهدید قرار دارند.

شویگو تصریح تهدید اصلی از سوی «گروه‌های تروریستی افراطی مستقر در افغانستان» متوجه آسیای مرکزی است.

وزیر دفاع روسیه در ادامه از این گروه‌ها نامی نبرد، اما پیش از این گفته بود سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در حال افزایش نفوذ خود در افغانستان هستند و کشورهای غربی فعالانه‌تر با گروه‌های مسلح مستقر در خارج از کشور کار می‌کنند.

شویگو پیش از این درباره اهداف کشورهای غربی از افزایش تعاملات با گروه‌های مسلح مخالف طالبان در خارج افغانستان گفته بود: هدف آنها روشن است؛ از یک سو، یک کانون درگیری در مناطق مرزی شرکای ما ایجاد می‌شود و از سوی دیگر کمک‌های نظامی برای خنثی کردن درگیری که به طور غیرطبیعی ایجاد شده، ارائه می‌شود.

این در حالی است که بارها مقامات حکومت طالبان تاکید کرده‌اند از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نمی‌شود و گروه تروریستی داعش نیز در این کشور نابود شده است.

روسیه: قاچاق هروئین از افغانستان تهدیدی برای امنیت آسیای مرکزی استروسیه: نگرانی‌های تاجیکستان درباره تهدیدات ناشی از افغانستان را درک می‌کنیمروسیه: گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان چالشی جدی برای آسیای مرکزی است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این در یک نشست خبری گفته بود گروه تروریستی داعش با حمایت نیروهای خارجی در پی تضعیف ثبات کشورهای آسیای مرکزی است.

وی تاکید کرده بود تامین مالی گروه تروریستی داعش در افغانستان توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از هیچ کشوری نام نبرد اما پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور گفته بود آمریکا از داعش و القاعده در افغانستان حمایت می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالاً ۱۴ سال طول می‌کشد