Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@16:11:14 GMT

جزئیات کاهش عجیب بودجه چند طرح کلیدی ارتش +جدول

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۹۰۹۵

جزئیات کاهش عجیب بودجه چند طرح کلیدی ارتش +جدول

دولت در بودجه پیشنهادی خود برای سال ۹۷، بودجه اجرای چند طرح کلیدی را کاهش داده است.

خبرگزاری تسنیم: حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز یکشنبه با حضور در صحن علنی مجلس، لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

طبق قانون، رئیس مجلس نیز این لایحه را به کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده و این کمیسیون‌ها جمعا ۳۰ روز مهلت دارند تا لایحه را بررسی، اصلاح و تصویب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی مهمترین بخش‌های بودجه سالانه که مورد توجه قرار می‌گیرد، بودجه دفاعی و نحوه بودجه‌بندی نهاد‌های نظامی است. بودجه نهاد‌های نظامی در لایحه بودجه، ذیل بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تعریف می‌شود که امسال، مجموع بودجه نهاد‌های نظامی ۴۴،۹۷۱،۳۵۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

طبق برنامه ششم کل کشور که از فروردین ماه امسال اجرایش کلید خورده است، دولت موظف است در حوزه دفاعی و نظامی، ۱۳ اولویت اصلی را رعایت کند، اولویت‌هایی که قانون شده‌اند و حسن روحانی رئیس جمهور این قانون را به دولت و دستگاه‌های اجرایی به منظور اجرای دقیق، ابلاغ کرده است.

طبق بخش دفاعی قانون برنامه ششم توسعه، ۵ اولویت نخست دفاعی کشور در ۵ سال آینده، شامل موارد ذیل است:

توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی
توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند
توسعه و به‌روزرسانی شبکه‌های ارتباطی امن و پایدار و تعامل‌پذیر و برخوردار از فناوری‌های مناسب با هدف استقرار کامل سامانه فرماندهی و کنترل
هوشمند و متحرک‌سازی برخی سامانه‌های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات
توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع رایانگی (سایبری)

بر اساس این اولویت‌ها، دولت موظف است که لایحه بودجه سالانه را بر مبنای همین قانون در حوزه‌های مختلف به مجلس تقدیم کند. در ذیل نگاهی مقایسه‌ای داریم به بودجه‌های پیشنهادی و مصوب سال ۱۳۹۶ با بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۷. واضح است که دولت بودجه برخی طرح‌های کلیدی در ارتش را کاهش داده است.       - توضیح جدول: ارقام به میلیون ریال هستند.

بند ب. از ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، توسعه پدافند هوایی، توسعه ناوگان نیروی دریایی، توسعه و تقویت توان ناوگان هوایی و... را در اولویت اصلی قرار داده است، اما همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، ردیف بودجه تخصیص یافته به برخی از همین امور در ذیل بودجه ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، توسط دولت کاهش و بعضا کاهش چشمگیر یافته است.

البته این نکته هم ناگفته نماند که این بودجه‌ها، بودجه‌های پیشنهادی هستند و قطعا مجلس شورای اسلامی می‌تواند در کمیسیون‌های تخصصی ارقام را کاهش یا افزایش دهد، اما آنچه که مسلم است، این است که مجلس نمی‌تواند این ارقام را تا حد زیادی جابجا کند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳

به گزارش همشهری آنلاین، محمد صادق عبداللهی در شبکه ایکس نوشت: «سهم آموزش‌ و پرورش در لایحه بودج ۱۴۰۳ از منابع عمومی دولت ۹.۸۳ است. سال قبل ۱۰.۵۷ بود! اعتبارات دیده شده حداقلی است. با این وضع سال اول برنامه هفتم که محقق نمی‌شود، هیچ، روزمره آموزش و پرورش هم با چالش خواهد بود.»

کد خبر 847292 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش بودجه کل کشور

دیگر خبرها

  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در جلسات هفته جاری مجلس
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان