Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- ما در شرايط خطرناکي نه تنها در خاورميانه بلکه در آسيا قرار داريم و عدم صلاحيت ترامپ براي اين منصب عالي جهان را هرچه بيشتر در ورطه جنگ قرار داده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، روزنامه انگليسي گاردين در سرمقاله خود به  ديدگاه نشريه آبزرور درباره ترامپ و بيت المقدس پرداخت.
يکي از نخستين اصول در روابط بين المللي آن است که همواره در تعقيب اهداف شفاف سياست خارجي از ديپلماسي کارآمد استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين نکته باعث مي شود که سخنان نمايشي و ناشي از خودشيفتگي دونالد ترامپ در شناسايي بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل و طرح او براي انتقال سفارت امريکا از تل آويو به اين شهر، نه تنها خطرناک بلکه حيرت آور باشد.
هدف سياست خارجي ترامپ در مورد مساله اسرائيل و فلسطين تا آنجا که بيان شده، تضمين توافق صلحي است که هيچ يک از اسلاف او در کاخ سفيد نتوانستند به آن دست يابند – يعني همان که او به گزافه "يک توافق نهايي" ناميده است.
او براي اين منظور، اقدام به فعال کردن مجموعه عجيب از فرستادگان خود به رهبري دامادش جرد کوشنر، کرده است که يک دلال واقعي املاک و مستغلات است و جيسون گرين بلات، که يکي از وکلاي سابق خود اوست.
درحالي که ترامپ به عنوان مدافع آشکار راه حل مبتني بر دو کشور، نگفته است که طرح او دقيقاً چه خواهد بود، ولي روشن ساخته است که هدف مطلوب او همين نکته و بهبود روابط ميان اسرائيل و کشورهاي عرب اکثرا سني مذهب مانند عربستان سعودي و مبارزه با توسعه طلبي هاي ايران است. از ميان اين سه ستون که شايد بسيار گزافه باشد که آن را دکترين ترامپ درخاورميانه ناميد، او يک ستون را از کار انداخته و دو ستون ديگر را تضعيف ساخته است.
در وهله نخست، سخنان ترامپ نه تنها خيانت شخصي به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودمختار فلسطين، بوده که ديپلمات هاي امريکايي تلاش کرده اند در خلال فرايند در حال احتضار صلح، او را درکنار خود نگه دارند، بلکه همان گونه که شمار زيادي از تحليل گران و ديپلمات ها و رهبران خارجي خاطر نشان کرده اند، اين اقدام رويگرداني امريکا از تعهدات خود به عنوان حامي مشترک فرايند صلح و حقوق بين الملل از جمله قطعنامه هاي سازمان ملل است که تاکيد مي کنند وضعيت نهايي بيت المقدس بايد از طريق مذاکره تعيين شود.
ترامپ همچنين تلاش هاي مخفي ماه هاي اخير به وسيله دولت خود را براي تشکيل محور تازه نفوذ درمنطقه به رهبري عربستان سعودي و اسرائيل عليه ايران و عاملان آن تضعيف کرده است - اگرچه همين طرح نيز به نوبه خود خطرناک است.
متحدان کليدي امريکا مانند اردن و کشورهايي از جمله عراق و مصر نيز از اين تصميم که در نزد بيشتر جمعيت هاي عرب منفور است، نگران شده اند. اعلام ترامپ باعث شده است که اين رژيم ها در موضع دفاعي قرار گيرند و توازن به نفع ايران و گروه هاي مورد حمايت آن تغيير کرده است که در جبهه مخالف شناسايي وضعيت تازه بيت المقدس از نگاه امريکا، قرار دارند. حتي در اسرائيل نيز که سخنان ترامپ به عنوان هديه اي براي نخست وزير بنيامين نتانياهو تلقي شده که با رسوايي مواجه و رتبه او در نظرسنجي ها به شدت کاهش يافته است، بسياري معتقدند که هزينه شناسايي مدت ها مورد انتظار بيت المقدس ازسوي امريکا، بسيار خونبارتر از آن است که قابل پرداخت باشد.
نتيجه اين کار اقدامي توهم آميز در روش سياستمداري به دور از بلندپروازي هاي سياست خارجي ترامپ است که به گونه اي خطرناک تعصب آميز، مخرب و يک جانبه بوده است.
اگر اين مساله شگفت آور است تنها به آن علت است که جهان در سال گذشته به رفتارهاي ترامپ خو گرفته است که همانند ستاره هاي برنامه هاي تلويزيوني عمل مي کند که به بازگوکردن مسايل زندگي افراد مختلف از جمله افراد سرشناس اختصاص دارد و شامل ويژگي هاي همچون نداشتن صبر، عدم صداقت ، غفلت ورزي و خودنمايي بوده است.
نخست وزير انگليس ترزا مي و وزير خارجه اين کشور بوريس جانسون در هفته هاي اخير و پس از پيام ترامپ در توئيتر در مورد سياست "نخست انگليس"، شروع به فاصله گرفتن هرچند ديرهنگام از رئيس جمهور ترامپ کرده اند که خصلت هاي خطرناک او همواره آشکار بوده است.
ما در شرايط خطرناکي نه تنها در خاورميانه بلکه در آسيا قرار داريم و عدم صلاحيت ترامپ براي اين منصب عالي جهان را هرچه بيشتر در ورطه جنگ قرار داده است. او ظرف مدت يازده ماه گذشته ويراني هاي متعددي را در جبهه بين المللي– از توافق اقليمي پاريس و توافق هسته اي ايران گرفته تا توافقنامه هاي تجاري- از خود برجاي گذاشته است که بايد به آنها نابودي سال ها تلاش براي رسيدن به صلح در خاورميانه را نيز بيافزائيم.
در حالي که ترزا مي در برابر سخنان ترامپ در مخالفت انگليس با اقدامات خود، شيوه احتياط آميز و سنجيده اي را اتخاذ کرده است، ولي اين کافي نيست. سياست خارجي انگليس و درواقع، سياست خارجي اتحاديه اروپا بايد رويکردي جايگزين را در برابر موضع مخرب امريکاي ترامپ اتخاذ و اجماع و انصاف بين المللي و جايگاه حقوق بين الملل را بارديگر زنده کند و از هرگونه عادي جلوه دادن اقدامات ترامپ خودداري کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ترامپ برای آتش نشانان نیویورک پیتزا برد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • (ویدئو) ترامپ برای آتش نشانان نیویورک پیتزا برد
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند