Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم دلدار، مسئول نشر محتوایی کتاب معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص ضرورت‌های انتخاب کتاب برای چاپ در این اداره، عنوان کرد: در این مجموعه یک سری الزامات داریم که متوجه سیاست کلان آستان قدس است. اینکه در جهت انقلاب، با موضوع ائمه(ع) باشد، فرقی هم نمی‌کند در تمام گروه سنی این قانون وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برهمین اساس سال به سال برای خودمان نقشه تولیدات ترسیم می‌کنیم. از همین اکنون نیز برای سال آینده مسیرمان را در زمینه تولید کتاب، محصول فرهنگی، با همراهی کارشناسان مبتنی بر سیاست‌هایی که تعیین شده مشخص کرده‌ایم.
موضوع امام رضا(ع) و مهدویت محور انتخاب کتاب
دلدار با اشاره به اینکه ما باید روی دو حوزه خیلی مانور دهیم، اظهار کرد: روی تولیداتی که با محور امام رضا(ع) و انقلاب اسلامی انجام می‌شود. اخیرا سعی شده موضوع مهدویت و ظهورهم از موضوعات مهم در انتخاب محتوای کتاب‌ها باشد.
مسئول نشر محتوایی کتاب معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: محتوای کتاب‌های تولید شده در این مجموعه باید مناسب با گروه سنی کودک و نوجوان و... با موضوعات ائمه(ع) و تلفیقی از موضوعات اجتماعی همچون دروغ، احترام به والدین و... باشد.
محتوای کتاب‌های مذهبی کودک ترجمه کتاب‎های خارجی شده‌اند
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید محتوا کتاب‌های مذهبی برای کودکان و نوجوانان را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: متأسفانه اکثر کتاب‌های حوزه کودک با موضوع مذهبی و... ترجمه کتاب‌های کودک خارجی شده‌اند واین آسیبی بزرگ در بخش نشر و کتاب است.
یکسان نبودن محتوای کتاب‌ها در بین نهادها و انتشارات در کشور
مسئول نشر محتوایی کتاب معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: آسیب دیگر تولید و چاپ کتاب در این حوزه، تطبیق نداشتن ویکسانی محتوای کتاب‌های عرضه شده برای مخاطب کودک و نوجوان در بین نهادها، مؤسسات و انتشارات است، این موضوع باعث شده تا مجموعه ما که در زمینه تولید محتوای کتاب‌های مذهبی به صورت تخصصی با حضور کارشناس مجرب و مختص هر رشته فعالیت می‌کند، دیده نشود.
دلدار عنوان کرد: بسیاری از انتشارات و نهادها، کتاب‌های «باربی» و «سیندرلا» و امثال آن را ترجمه کرده‌اند و به عنوان کتاب کودک در ویترین مغازه خود قرار می‌دهند حتی بعضا در نمایشگاه‌هایی همچون ناشران جهان اسلام هم این موضوع به خوبی نمود داشته است و این موضوع برای شهری همچون مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است نقص به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کار کردن در حوزه کودک و نوجوان به صورت تخصصی بسیار حساس است و متخصصان در این حوزه کم هستند، عنوان کرد: خط مشی که در تولید محتوا کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی وجود دارد شامل این است که با افرادی همکاری صورت می‌گیرد که خود صاحب تألیف بوده و کتابی دارد. در صورتی با شخصی آماتور همکاری صورت می‌گیرد که محتوای اثرش مطلب علمی و دقیق باشد، نثر و نگارش خوبی داشته و قابل فهم برای مخاطب باشد.

رفع شبهات و نقایص فرهنگی کتاب کودک و نوجوان توسط کارشناسان
مسئول نشر محتوایی کتاب معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: تولیدات ما زیر نظر برخی از اساتید همچون جواد محدثی از اساتید فرهیخته حوزه و... بررسی می‌شود. به غیر از کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان، کارگروه عمومی نیز داریم که بر روی موضوعات مختلف بحث کرده و اساتید این کارگروه از فرهیختگان، اندیشمندان و کسانی هستند که صاحب تألیف کتاب هستند و شبهات و نقایص فرهنگی اثر را ارزیابی می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که محتوای یک کتاب خوب برای کودک و نوجوان چه ویژگی‌هایی دارد، اظهار کرد: بهتر است کتاب با اطلاعات کمی شروع شود. فقط اطلاعات ضروری مانند اطلاعات کلی در مورد شخصیت اصلی داستان، اسامی و محل زندگی آنها باید در ابتدای کتاب باشد. اطلاعات اضافی کودک را خسته کرده و دیگر میلی به کتاب‌خوانی نشان نخواهد داد.

دلدار با بیان اینکه قسمت پایانی کتاب بسیار مهم است، بیان کرد: در انتها، همه مشکلات و مسائل باید حل شده و کتاب پایان خوشی داشته باشد. به ویژه اگر مخاطبان آن کودکان خردسال باشند. داستان باید دارای محتوای آموزشی بوده، یک داستان خوب باید به کودک نکات اخلاقی، فرهنگی و ارزش‌های مذهبی را به طور غیر مستقیم آموزش دهد.

شخصیت کتاب کودک باید از اصول اخلاقی پیروی کند
مسئول نشر محتوایی کتاب معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: کتاب خوب برای کودکان باید شخصیت‌هایی داشته باشد که بتوانند در شرایط سخت قادر به تصمیم‌گیری درست شود. شجاعانه برای زنده ماندن و زندگی خود تلاش کرده و در تمام مراحل از اصول صحیح اخلاقی پیروی کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

پوریا جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط بین نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها ی کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر وشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

گفتنی است این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 6094092

دیگر خبرها

  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی