Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@22:02:34 GMT

بقعه خواجه علی بن مهزیاردر جاجرم مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۱۷۶۱

بقعه خواجه علی بن مهزیاردر جاجرم مرمت شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به منظور رسیدگی به بقاع متبرکه استان، تکمیل مرمت بنا و ساماندهی محوطه بقعه علی بن مهزیار در سال جاری انجام گرفت.

علی اکبر وحدتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: آرامگاه علی بن مهزیار از جمله آثار ارزشمند مذهبی-تاریخی شهرستان جاجرم به شمار می رود که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این آرامگاه پلان چهارتاقی ساده دارد که در پاکار گنبد به صورت هشت ضلعی درآمده و به کمک چهار فیلپوش، گنبد بزرگی بر فراز آن ساخته شده است.
وحدتی اضافه کرد: بقعه خواجه علی بن مهزیار به شماره 16583 در تاریخ 28/12/85 واجد ارزش تاریخی شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، پس از ثبت اثر، فاز اول و دوم مرمت اثر با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال در سال های 89-91 انجام گرفت.
وی با بیان اینکه مرمت خواجه مهزیار شامل مرمت کامل بنا و نیز محوطه سازی اطراف (صحن) بوده است گفت: در سال جاری نیز و از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی و عنایت ویژه ایشان به بقاع متبرکه، مرمت و محوطه سازی بقعه با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال تکمیل شد.
جامعه ایران از دیر باز در نظام معنوی می زیسته و معماری سنتی از آفریده های آن است، از این رو تجسم کالبدی این نگرش به شکل برپایی یادمان ها ظهور پیدا کرده است. اماکن مذهبی و بقاع متبرکه بخش بزرگی از این میراث فرهنگی و مذهبی را تشکیل می دهند و رسیدگی به این اماکن و بقاع به عنوان سرمایه های دینی و اعتقادی جامعه همواره مورد توجه بوده است و تلاش در جهت رسیدگی مطلوبتر و ارائه خدمات بیشتر و پاسداری از این اماکن با توجه به روحیه مذهبی موجود در جامعه و دلبستگی مردم به اماکن مذهبی، از مهمترین وظایف محسوب می شود.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 568 اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیتکانلو خراسان شمالی لرزید

به گزارش قدس آنلاین براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت 15 و 37 دقیقه و 2۸ ثانیه و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

هنوز از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • (تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی
  • باز باران، با طراوت بهاری
  • نجاتگران هلال احمر جاجرم به متاثرین از سیل امدادرسانی کردند
  • ۱۲۶۰ زائر از خراسان شمالی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • برگزاری مراسم ویژه شهادت امام جعفرصادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)
  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • زلزله ۴.۲ ریشتری تیتکانلو در خراسان شمالی را لرزاند
  • تیتکانلو خراسان شمالی لرزید
  • خراسان شمالی لرزید