Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:40:11 GMT

نگرانی چین از پیمان سرمایه گذاری تایوان و فیلیپین

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۲۶۲۲

نگرانی چین از پیمان سرمایه گذاری تایوان و فیلیپین

پکن- ایرنا- در شرایطی که چین و فیلیپین موفق شدند تا اندازه ای اختلافاتشان را در مسایل حق حاکمیتی در دریای جنوبی کاهش دهند، موضوع پیمان سرمایه گذاری تایوان و فیلیپین به یکی از عمده ترین چالش های روابط دو کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا پکن از ابتدای امضای این توافقنامه در هفته قبل اعلام کرد به هیچ وجه نمی تواند شاهد امضای توافقی میان کشوری با تایوان باشد که با چین دارای روابط رسمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنطور که دولت تایوان و روزنامه تایوانی تایپه تایمز گزارش کرده اند این توافقنامه روز پنجشنبه گذشته میان نماینده تایوان و فیلیپین به امضا رسیده است.
وزارت خارجه چین در بیانیه ای در تارنمای خود‌ آورده است چین مخالف ارتباطات تجاری معمولی کشورها با تایوان نیست اما وقتی توافقنامه ای امضا می شود و شکل رسمی بخود می گیرد از آن خرسند نیست و با آن مخالفت می ورزد.
'گینگ شوانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین هم در مصاحبه ای در پکن گفت: ما سند مذکور را که میان دو طرف امضا شده است یک توافقنامه رسمی تلقی می کنیم و از آن خوشحال نیستیم.
گزارش های موجود از وزارت خارجه چین حاکی است این کشور رسما به مانیل در ارتباط با این توافقنامه اعتراض کرده است.
دولت چین همچنین به فیلیپین تصریح کرد که نباید با چنین اقداماتی اصل چین واحد را که اساس روابط چین با کشورهای دارای مناسبات دیپلماتیک است، خدشه دار کند.
چین به فیلیپین نسبت به تاثیر منفی این توافقنامه بر روابط دو کشور هشدار داده اما اداره صنایع و تجارت وزارت خارجه فیلیپین هنوز به این اعتراضات واکنشی نشان نداده است.
فیلیپین در سال 1975 میلادی روابط رسمی با تایوان را قطع کرد اما از جمله کشورهایی است که مناسبات تجاری و فرهنگی گسترده ای با تایوان دارد.
چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را هم ممکن می داند.
مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل؛ ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.
تداوم این روند باعث شد تا چین در اواخر تیر ماه سال 95 شمسی برای اولین بار و به طور رسمی اعلام کند که پس از لغو مراودات سیاسی با انجمن ارتباطی تایوان، روابط سه گانه (اقتصادی، فرهنگی و سیاسی) خود را نیز با این جزیره قطع کرده است.
آساق**231**1904**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۲۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و واگذاری تیک تاک توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و درخواست از مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک برای واگذاری این شبکه در آمریکا توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد. از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

همچنین سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت بایت‌دنس  (ByteDance) منفک شود.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا بخش های «منفی مرتبط با چین» این لایحه را اجرایی نکند.

وی بدون ذکر توضیحات بیشتر در این باره اظهار کرد اگر آمریکا مصرانه به مسیر خود ادامه دهد، چین گام های مصمم و قوی برای دفاع از امنیت و توسعه منافع خود بر می دارد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که دولت تایوان که همیشه ادعای مالکیت چین را رد می کند، از این لایحه و اختصاص بودجه از سوی آمریکا برای کشورش ابراز خرسندی و اظهار کرد این بودجه به حفظ امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند