Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید عباسی کارشناس حوزه خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی‌بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف اظهار کرد: در سال 1947 با اعلام موجودیت اسرائیل، سازمان ملل هم بیت المقدس را به عنوان شهری بین‌المللی اعلام کرد.

وی افزود: زمانی که قرارداد سایکس پیکو میان انگلیس و فرانسه منعقد شد، سرزمینی که در اختیار امپراطور عثمانی قرار داشت میان خود تقسیم کردند و به دنبال آن، فلسطین تحت کنترل انگلیس‌ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم و روند استقلالی که در منطقه خاورمیانه آغاز شد کشورهایی مثل سوریه، لبنان، عراق و مصر مستقل شدند و در این زمان انگلیس‌ها باید برای فلسطین تعیین تکلیف می‌کردند، لذا به دلیل اینکه فلسطین تحت قیمومیت آنها قرار داشت همچنین بر اساس توافق‌نامه بالفور، انگلیس‌ها متعهد شدند وطنی برای یهودیان در فلسطین تشکیل دهند، از این رو یهودیان هم به تدریج به سرزمین‌های فلسطین منتقل شدند.

کارشناس حوزه خاورمیانه خاطرنشان کرد: زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید و انگلیس‌ خواست به تدریج به کشورهای تحت قیمومیت خود از جمله فلسطین استقلال دهد، جنگ داخلی در فلسطین اتفاق افتاد و انگلیسی‌ها اعلام کردند نمی‌توانیم به این جنگ خاتمه دهیم لذا این موضوع را در سازمان ملل مطرح و از این سازمان درخواست دخالت کردند.

وی یادآور شد: با دخالت سازمان ملل در سال 1947 ، میان یهودیان و مسلمانان در فلسطین صلح برقرار شد و این سازمان بیت‌المقدس را شهری بین‌المللی اعلام کرد.

عباسی متذکر شد: پس از صلح مسلمانان و یهودیان، بخش غربی بیت‌المقدس تحت کنترل اسرائیل و بخش شرقی آن تحت کنترل اردن قرار گرفت، اما در سال 1967 که یکی از جنگ‌های عراق و اسرائیل رخ داد، اسرائیل بخش شرقی بیت‌المقدس را از اردن پس گرفت و بیت‌المقدس به طور کامل به اشغال اسرائیل درآمد.

کارشناس حوزه خاورمیانه تصریح کرد:‌ طبق قطع نامه سازمان ملل در سال 1947 قدس شهری بین‌المللی شناخته شد و پس از آن در سال 1993 هم مقرر شد موقعیت نمای شهر بیت‌المقدس از طریق مذاکره تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: ریشه این مشکل به سیاست‌های تفرقه انگیز انگلیسی‌ها مربوط می‌شود. همچنین اگر بپذیریم سرمنشا این موضوع اتحاد انگلیس‌ و یهودی‌هاست باید بدانیم سازمان ملل بیت‌المقدس را شهری بین‌المللی معرفی کرده که باید تکلیف آن را از طریق مذاکره مشخص کرد نه اینکه اسرائیل و کشور دیگری به صورت یک جانبه درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی تصویب کرد که بر اساس آن روسای جمهور آمریکا ملزم شدند سفارت این کشور را از تل آویو به بیت‌المقدس منتقل کنند، اما تبصره این قانون به رئیس جمهور اجازه می‌داد که اجرای آن را به مدت شش ماه به تاخیر بیاندازد.

کارشناس حوزه خاورمیانه گفت:‌ از سال 1995 به بعد که این قانون در کنگره آمریکا به تصویب رسید، بیل کلینتون، جرج دبلیو بوش، باراک اوباما روسای جمهور آمریکا بودند، اما آنها اجرای این قانون را شش ماه به تاخیر انداختند هرچند آمریکا در بیت‌المقدس دارای کنسولگری بوده اما تا به امروز سفارت این کشور به بیت‌المقدس منتقل نشده است.

وی اظهار کرد: یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ در رقابت با هیلاری کلینتون، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس بود، در واقع دلیل تحقق این وعده از سوی ترامپ آن بود که حمایت یهودیان ثروتمند و تاثیرگذار آمریکا که در اقلیت هستند، با خود همراه و از قدرت رسانه‌ای، ارتباطی و اطلاعاتی یهودیان هم استفاده کند.

عباسی با بیان اینکه وعده ترامپ در خصوص انتقال پایتخت اسرائیل از تل آویو به قدس با استقبال نتانیاهو و صهیونیست‌ها مواجه شد، افزود: اکنون ترامپ در حال تحقق و اجرای وعده‌های انتخاباتی‌اش است چراکه وعده‌ خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس، کشیدن دیوار در مرز آمریکا و مکزیک، بر هم زدن معاهده برجام و بسترسازی برای اجبار ایران به منظور خروج از آن همچنین انتقال سفارت از تل آویو به بیت‌المقدس تا اندازه‌ای اجرا شده است.

کارشناس حوزه خاورمیانه اضافه کرد: ‌ترامپ با تحقق وعده‌ خود قصد دارد رضایت اقلیت یهودیان را کسب و شعارهای انتخاباتی خود را محقق کند تا به طرفدارانش نشان دهد صادقانه به شعارهای خود پایبند است.

وی با اشاره به دلیل تاخیر انتقال پایتخت اسرائیل به قدس توسط ترامپ، بیان کرد: معتقدم دلیل این تاخیر همان قانونی است که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تا شش ماه اجرای آن را متوقف کند، از سوی دیگر ممکن است ترامپ برای جلوگیری از حساسیت کشورهای عربی از اجرای این قانون در شرایط فعلی خودداری کند.

عباسی ادامه داد: طبق اطلاعات، شواهد و اسناد موجود، زمانی که ترامپ تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس را در قالب اعلامیه مطرح کرد، کشورهای عربی درباره عواقب این موضوع به او هشدار دادند، اگرچه عربستان به عنوان کشور تاثیرگذار عربی سکوت پیشه کرد اما به هرحال جلوگیری از حساسیت کشورهای عربی به عنوان یکی از دلایل تاخیر اجرای این تصمیم به شمار می‌آید.

کارشناس حوزه خاورمیانه متذکر شد: تصور می‌کنم ترامپ با اعلام این تصمیم قصد دارد میزان اعتراضات در این زمینه را ارزیابی کند تا از حدود اعتراض کشورها آگاهی پیدا کند نهایتا این ارزیابی به او کمک می‌کند تا در شش ماه آ‌ینده تصمیم قطعی را اتخاذ کند.

وی یادآور شد: معتقدم با توجه به نوع تصمیم‌گیری ترامپ، انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس انجام خواد شد، اما ممکن است این تصمیم هزینه‌هایی برای آمریکا به دنبال داشته باشد که در این صورت قطعا این هزینه‌ها محاسبه شده و آنها با احتساب هزینه فایده این قانون را اجرایی می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است

حنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ‌‏جنایات جنگی و ضد بشریت رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت‌های نظامی و مالی کاخ سفید، نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است.

وی افزود: اعتراضات مردم در آمریکا، اروپا و استرالیا در دومین هفته با حمایت از فلسطین شدت گرفته‌ است اما از سوی دیگر مدعیان دروغین آزادی بیان با معترضان برخورد غیر قانونی می‌کنند. 

طالبان پیش از این نیز از شورای امنیت و کشورهای تأثیرگذار خواسته بود تا فراتر از قطعنامه‌ها، برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم فلسطین گام‌های عملی بردارند و راه‌های عادلانه برای حل اساسی قضیه فلسطین جستجو کنند.

وزارت خارجه طالبان چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه بیمارستان «ناصر» که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

این بیانیه تاکید کرده بود افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • گلرو: طوفان‌الاقصی باعث بیداری دانشجویان آمریکایی شد
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • (ویدئو) اعتراض یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • اعتراض یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها | ویدئو
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • غرب بدون روتوش
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند