Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آيا باطري خودروي شما قدرت کافي براي استارت‌ زدن در هواي سرد را دارد؟ تنها راه براي پي‌ بردن به اين موضوع که آيا باطري شما کاملا شارژ است يا نه، سنجش وضعيت شارژ باطري توسط دستگاه سنجش ولتاژ يا ولت‌ متر است.
مي‌ توانيد از يک ولت‌ متر آنالوگ يا ديجيتال استفاده کنيد اما خواندن ولتاژ در نمونه‌ هاي ديجيتال راحت‌ تر است و عدد دقيق‌ تري را به شما نشان مي‌ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براي سنجش ولتاژ باطري اول سوييچ را کامل ببنديد و تمام چراغ‌ هاي خودرو را خاموش کنيد. براي بررسي وضعيت شارژ باطري کابل مثبت يا قرمز رنگ ولت‌ متر را به قطب مثبت باطري متصل کنيد. قطب مثبت باطري با علامت + و کابلي که به قطب مثبت باطري متصل شده معمولا با رنگ قرمز مشخص شده است.
کابل منفي يا سياه‌رنگ ولت‌ متر را به قطب منفي باطري متصل کنيد. قطب منفي باطري با علامت - و کابلي که به قطب منفي باطري متصل شده معمولا با رنگ سياه مشخص شده است.
به عددي که ولت‌ متر نشان مي‌دهد توجه کنيد و به جدول زير مراجعه کنيد:
ولتاژ باطري ............ وضعيت شارژ
12.66 ولت ............ 100 درصد
12.45 ولت ............ 75 درصد
12.24 ولت ............ 50 درصد
12.06 ولت ............ 25 درصد
11.89 ولت ............ 0 درصد
توجه: ولتاژ هاي جدول بالا مربوط به دماي 26 درجه سانتي‌گراد است. ولتاژ باطري به ازاي هر 12 درجه سانتي‌گراد کاهش دما حدود 0.01 ولت افت مي‌ کند. در دماي منفي 1 درجه سانتي‌گراد يک باطري با شارژ کامل ولتاژي معادل 12.588 خواهد داشت و در دماي منفي 17 درجه سانتي‌گراد ولتاژ آن 12.516 ولت خواهد بود.
بنابراين طبق جدول بالا يک باطري با ولتاژ 12.29 ولت حدود 50 درصد کمبود شارژ دارد و بايد شارژ شود.

آيا شارژ باطري خودروي شما کم است؟
اگر ولتاژ باطري خودروي شما کمتر از 12.45 ولت (75 درصد شارژ) است به اين معناست که شارژ آن کم است و بايد شارژ شود. مي‌ توان با اتصال يک شارژر باطري قابل‌حمل به باطري خودرو يا رانندگي با خودرو به مدت 15 تا 20 دقيقه با سرعت 65 کيلومتر در ساعت يا بالاتر آن را شارژ کرد.
براي اينکه باطري‌ هاي اسيد سربي بهترين عملکرد و بيشترين عمر را داشته باشند بايد هميشه 75 درصد يا بالاتر شارژ داشته باشند. اگر شارژ اين نوع باطري خالي شود و طي چند روز دوباره تا 75 درصد يا بيشتر شارژ نشود ممکن است آسيب دائمي ببيند.
سولفاته‌شدن از شارژشدن کامل خانه‌ها يا صفحات سلولي درون باطري جلوگيري مي‌ کند. اين مشکل به مرور زمان باعث کاهش عمر و عملکرد باطري مي‌ شود.
چرا به يک باطري سالم نياز داريد تا در هواي سرد بتوانيد با اطمينان استارت بزنيد؟

سلامت باطري براي استارت مطمئن به خصوص در هواي سرد ضروري است زيرا در هواي سرد فشار وارد بر باطري هنگام استارت افزايش مي‌ يابد.
علت آن اين است که روغن موتور در دما هاي پايين سفت‌ تر و غليظ‌ تر مي‌ شود بنابراين هنگام استارت‌ زدن براي چرخاندن يک موتور سرد به آمپر يا شدت جريان بيشتري نياز است.
در دماي منفي 17 درجه سانتي‌ گراد شدت جريان مورد نياز براي روشن‌ کردن يک موتور سرد ممکن است تا 2 برابر افزايش يابد.
در دماي منفي 26 درجه سانتي‌ گراد بسته به ميزان گرانروي روغن موجود در محفظه ميل‌ لنگ، شدت جريان مورد نياز براي چرخاندن يک موتور سرد هنگام استارت ممکن است تا 3 برابر يا بيشتر افزايش يابد. هر چقدر روغن داخل موتور سفت‌ تر باشد چرخاندن موتور توسط موتور استارت دشوار تر خواهد بود.
درعين‌حال هواي سرد توانايي باطري در ارائه شدت جريان مناسب را کاهش مي‌ دهد. در دماي منفي 17 درجه سانتي‌ گراد اکثر باطري‌ ها مي‌توانند فقط حدود 65 درصد از شدت جريان عادي براي استارت‌ زدن را تامين کنند. در دماي منفي 28 درجه سانتي‌گراد جريان برق باطري به نصف کاهش مي‌ يابد!
هشدار: اگر شارژ باطري شما خالي شده و مايع اسيدي درون آن منجمد شده است سعي نکنيد آن را شارژ کنيد زيرا ممکن است منجر به ترکيدن باطري شود! قبل از شارژ يا آزمايش باطري آن را از خودرو خارج و به فضاي گرمي منتقل کنيد تا يخ آن باز شود.

آيا باطري شما سالم يا خراب است؟
باطري سالم شارژ مي‌ شود و شارژ را نگه مي‌دارد و مي‌‌ تواند شدت جرياني نزديک به آمپري که روي آن نوشته شده است توليد کند. باطري خراب شارژ نمي‌ شود و شارژ را نگه نمي‌ دارد و نمي‌ تواند شدت جريان کافي براي استارت موتور را تامين کند. باطري سالم قابليت شارژ مجدد و سرويس‌ دهي دوباره را دارد اما باطري خراب بايد تعويض شود.
اکثر باطري‌هاي خودرو تنها 4 تا 5 سال عمر مي‌ کنند بنابراين اگر عمر باطري خودروي شما 4 سال يا بيشتر است و شارژ را نگه نمي‌ دارد و مدام شارژ آن خالي مي‌شود يا به نظر مي‌ رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادي نمي‌چرخاند احتمالا به يک باطري نو نياز داريد.
باطري ضعيف يا کاملا خالي لزوما به اين معنا نيست که باطري شما حتما خراب شده است يا بايد تعويض شود. شارژ يک باطري سالم نيز به دلايلي مانند موارد زير ممکن است خالي شود:
شخصي چراغ‌ هاي خودرو را روشن گذاشته باشد، به اندازه کافي از خودروي خود استفاده نکرده‌ ايد تا شارژ کامل باطري حفظ شود، خودروي شما مدت طولاني خوابيده و استارت نخورده است، وجود مشکل در سيستم شارژ يا دينام خودرو يا يک مشکل برقي که هنگام خاموش‌ بودن خودرو شارژ باطري را تخليه مي‌کند.

آزمايش باطري:
تنها راه پي‌ بردن به سلامت يا عدم سلامت باطري آزمايش آن است. بسياري از فروشگاه‌ هاي لوازم يدکي به صورت رايگان آزمايش باطري خودرو را انجام مي‌ دهند. اگر خودروي شما قابل‌ راندن است يا مي‌ توانيد به کمک باطري خودروي ديگري آن را روشن کنيد به يک فروشگاه لوازم يدکي در نزديکي خود که آزمايش رايگان باطري را انجام مي‌ دهد مراجعه کنيد و از آنها بخواهيد باطري و سيستم شارژ خودروي شما را آزمايش کنند.
اگر نمي‌توانيد خودروي خود را روشن کنيد باطري را از خودرو خارج کنيد و با کمک خودروي يکي از دوستانتان باطري خود را به فروشگاه موردنظر براي آزمايش ببريد.
بسياري از تعميرگاه‌ ها نيز باطري و سيستم شارژ خودرو را براي شما آزمايش مي‌ کنند اما معمولا براي اين کار مبلغي از شما دريافت مي‌ کنند. بعضي از آنها رايگان اين کار را انجام مي‌ دهند يا هزينه تشخيص عيب باطري را به عنوان بخشي از هزينه تعمير درنظر مي‌ گيرند.
احتياط: داخل باطري‌ هاي معمولي با خانه‌ هاي تَر با ترکيبي از آب و اسيد سولفوريک پر مي‌ شود. دست‌کش دست کنيد و با احتياط با باطري کار کنيد تا از ريختن مايع اسيدي روي پوست يا لباس شما جلوگيري شود. اسيد باطري مي‌ تواند باعث سوختگي شديد شود. اگر اسيد باطري روي پوست شما ريخت با آب فراوان آن را شستشو دهيد و با استفاده از جوش شيرين اسيد را خنثي کنيد.

اصولا دو روش براي آزمايش باطري وجود دارد. روش سنتي استفاده از دستگاهي است که باطري را تحت فشار قرار مي‌دهد تا وضعيت آن را بسنجد. براي اينکه در اين آزمايش نتايج دقيقي به دست آيد، باطري قبل از آزمايش بايد شارژ شود.
اين دستگاه مقدار فشار سنجيده‌ شده‌ اي به باطري وارد مي‌کند که معمولا معادل نصف ظرفيت شدت جريان باطري براي استارت سرد يا سه برابر درجه‌بندي آمپر-ساعت باطري است.
هنگامي‌که فشار به باطري وارد مي‌شود دستگاه ولتاژ باطري را نشان مي‌دهد. اگر درحين آزمايش ولتاژ باطري به کمتر از 9.6 ولت برسد معيوب است و بايد تعويض شود. اگر ولتاژ باطري حدود 9.6 ولت باقي بماند باطري سالم است و مي‌توان دوباره از آن استفاده کرد.

روش ديگر و سريع‌ تر براي آزمايش باطري استفاده از دستگاه سنجش رسانايي يا هدايت الکتريکي باطري است. اين دستگاه يک فرکانس متناوب از باطري عبور مي‌دهد تا وضعيت خانه‌ هاي داخل باطري مشخص شود. وقتي عمر باطري افزايش مي‌ يابد رسانايي خانه‌ هاي داخلي آن کاهش مي‌ يابد.
اتصال کوتاه، مدار باز يا ايراد هاي ديگر خانه‌ هاي باطري نيز رسانايي آن را کاهش مي‌ دهند بنابراين سنجش رسانايي دقيقا وضعيت باطري را مشخص مي‌ کند. بهترين ويژگي اين نوع آزمايش اين است که باطري قبل از آزمايش نيازي به شارژ مجدد ندارد. اکثر دستگاه‌ هاي سنجش رسانايي عدد دقيقي نشان مي‌ دهند حتي اگر باطري تقريبا خالي از شارژ باشد.
بعضي دستگاه‌ هاي الکترونيکي سنجش باطري نيز مي‌ توانند ظرفيت شدت جريان استارت سرد باطري را بسنجند که با استفاده از آنها مي‌ توان عمر باقيمانده باطري را تخمين زد.
بعضي از دستگاه‌ ها مي‌ توانند شدت جرياني که موتور استارت هنگام استارت‌زدن از باطري مي‌ گيرد را نيز بسنجند و خروجي دستگاه شارژ را تحت‌ فشار هنگام کارکرد موتور آزمايش کنند. بعضي از دستگاه‌ ها حتي ولت‌ متر دروني براي بررسي اتصالات نيز دارند.

اتصالات بدنه معيوب
اگر يک دستگاه الکترونيکي سنجش باطري بتواند ظرفيت شدت جريان استارت سرد باطري را محاسبه کند مي‌ توان از آن براي شناسايي اتصالات منفي بدنه معيوب نيز استفاده کرد.
ابتدا ظرفيت شدت جريان استارت سرد در محل قطب‌ هاي باطري آزمايش مي‌ شود سپس دوباره همين آزمايش در يکي از نقاط اتصال بدنه منفي روي موتور يا مکان‌ هاي ديگر تکرار مي‌ شود. اگر در رقم ظرفيت شدت جريان استارت سرد بين اين دو آزمايش بيش از 25 درصد اختلاف وجود داشته باشد نشان‌دهنده وجود يک اتصال بدنه معيوب است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!

پاسپورت؛ مدرکی ضروری برای ثبت نام در آزمون آیلتس

شرکت در آزمون آیلتس به‌عنوان معتبرترین تست بین‌المللی زبان شرایط ویژه‌ای دارد. علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون باید کاملا با مراحل ثبت نام و مدارک لازم آشنا باشند. نقص مدارک در زمان بارگذاری آن‌ها یا همراه نداشتن برخی سندهای هویتی مانند پاسپورت، امکان شرکت در آزمون آیلتس را از آن‌ها سلب می‌کند. از سوی دیگر همراه داشتن پاسپورت برای آیلتس یک موضوع ضروری است و شرکت‌کنندگان این تست، باید با برخی نکات درباره این سند هویتی را بدانند. بر همین اساس در این مطلب به بررسی نکات و استانداردهای یک پاسپورت معتبر برای شرکت در آزمون آیلتس می‌پردازیم.

در میان تمام مدارک لازم برای آیلتس، پاسپورت اهمیت بیشتری دارد

مدارک فراوانی برای شرکت در آزمون آیلتس مورد نیاز هستند که در میان آن‌ها داشتن پاسپورت یا جایگزین‌های آن اهمیت بیشتری دارد. اعتبار پاسپورت برای آیلتس بسیار مهم است؛ زیرا در زمان اخذ کارنامه نهایی، شماره این سند در آن درج می‌شود. پاسپورت متقاضی شرکت در آیلتس باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. بهتر است قبل از شرکت در آیلتس نسبت به گرفتن پاسپورت اقدام کرده یا اگر اعتبار آن رو به اتمام است، بعد از تمدید اعتبار در این آزمون شرکت کنید.

سایر مدارک لازم برای شرکت در آزمون آیلتس نیز عبارت‌اند از:

فرم تکمیل‌شده ثبت نام آزمون آیلتس ((IELTS Aplication Form

اسکن رنگی از برگ اول و دم پاسپورت متقاضی

اسکن رنگی از کارت ملی داوطلب (اگر کارت ملی او هوشمند نیست، می‌تواند از اسکن شناسنامه یا گواهینامه هوشمند استفاده کند)

اسکن عکس پرسنلی

دقت کنید که پاسپورت یا مدارک جایگزین آن حتما باید در روز آزمون همراهتان باشند. با توجه به شرایط موجود برای شرکت در آزمون آیلتس، درصورتی‌که سن شما کم‌تر از 18 سال است، باید علاوه بر ارائه پاسپورت در زمان ثبت نام، فرم‌های consent form for minors و consent formرا نیز پر کنید.

مدارک جایگزین‌ پاسپورت‌ آقایان برای شرکت در آزمون آیلتس‌ آکادمیک

خانم‌ها برای شرکت در آیلتس مشکلی برای دریافت پاسپورت ندارند و حتما ارائه پاسپورت برای آیلتس از طرف آن‌ها ضروری است. در مقابل بسیاری از داوطلبان آقا برای شرکت در آزمون آیلتس، به دلایل مختلف مانند دانشجو بودن، نداشتن کارت پایان خدمت یا دلایل دیگری پاسپورت ندارند. این افراد می‌توانند فقط برای اخذ مدرک آیلتس آکادمیک از برخی مدارک جایگزین به‌جای پاسپورت استفاده کنند. توجه داشته باشید که آقایان برای ثبت نام در آزمون آیلتس جنرال حتما باید پاسپورت داشته باشند و هیچ مدرک جایگزینی پذیرفته نیست.

مدارک زیر را می‌توان به‌جای پاسپورت‌ در زمان ثبت نام آیلتس‌ آکادمیک ارائه کرد:

تاییدیه اشتغال به تحصیل

نامه فراغت از تحصیل

گواهی سازمان نظام وظیفه (پلیس 10+)

نکات مهم در زمان اسکن پاسپورت برای ثبت نام در آیلتس

در زمان اسکن پاسپورت در سایت باید نکات مهمی را مد نظر قرار داد. مرکز آیلتس استرالیا (IDP) و بریتیش کانسیل به‌عنوان طراحان این آزمون، سخت‌گیری بالایی را برای وضوح و کیفیت مدارک اسکن شده اعمال می‌کنند. به همین دلیل در صورت عدم کیفیت مناسب برای اسکن پاسپورت، احتمال رد شدن درخواست یا حتی لغو شدن آزمون برای شما وجود دارد.

توجه به نکات زیر به شما در اسکن پاسپورت برای آیلتس کمک می‌کند:

فایل پاسپورت ارسالی باید در فرمت JPG باشد. سایر فرمت‌های ذخیره عکس مانند PNG یا GIF پذیرفته نمی‌شوند

فایل ارسالی باید کاملا واضح و خوانا باشد و بتوان تمام نوشته‌ها و شماره‌های درج‌شده در آن‌ها را بدون دردسر خواند

منظور از اسکن صفحه اول و دوم همان برگ اول پاسپورت است

نیازی به امضای صفحه دوم پاسپورت ندارید؛ اما برای اطمینان این کار را انجام دهید. این امضا به هیچ تاییدیه خارجی نیاز ندارد

توجه به تاریخ اعتبار پاسپورت بسیار مهم است. مرکز IDP پاسپورت‌های فاقد اعتبار را نمی‌پذیرد

در زمان ثبت نام آیلتس به کامل بودن مدارک توجه کنید

توجه به کامل بودن مدارک و بارگذاری باکیفیت و دقیق آن‌ها در سایت مربوطه، فرایند مهمی است که در صورت وجود کوچک‌ترین نقصی می‌تواند مانع از حضور شما در آزمون آیلتس شود. بنابراین پیش از اقدام برای ثبت نام در این آزمون، ابتدا تمام تاریخ‌های مدارک لازم مانند پاسپورت و کارت ملی را چک کرده و در زمان خواسته‌شده آن‌ها را در سایت بارگذاری کنید. همچنین اسکن پاسپورت ارسالی حتما باید گذرنامه خودتان باشد تا در زمان اخذ کد آن در کارنامه مشکلی برای شما به وجود نیاید.

حال که اطلاعات کافی برای شرکت در آزمون دارید باید بفکر تقویت مهارت های خود بپردازید. برای این کار بهتر است به یک مرکز آموزش آیلتس معتبر و با کیفیت مراجعه کنید. مراکز زیادی در حال آموزش و برگزاری دوره های آیلتس هستند اما ما بعنوان مرکز آیلتس آفاق لیستی از بهترین آموزشگاه های آیلتس را برای شما معرفی کردیم تا تصمیم گیری در این باره برای شما ساده تر باشد.

سوالات متداول آیا برای‌ شرکت در آزمون آیلتس‌ پاسپورت‌ نیاز است؟

بله. داشتن پاسپورت معتبر در زمان ثبت نام و همراه داشتن آن در روز آزمون برای درج کد در کارنامه الزامی است.

من هنوز سربازی نرفته‌ام، چطور می‌توانم بدون پاسپورت‌ در آزمون آ‌یلتس ‌شرکت کنم؟

نامه اشتغال به تحصیل، مدرک فراغت از تحصیل یا نامه پلیس 10+ مدارک جایگزین برای شما در این زمینه به‌شمار می‌روند.

آیا می‌توانم از مدارک جایگزین پاسپورت ‌برای‌ شرکت در آزمون جنرال آیلتس‌ استفاده کنم؟

خیر. مدارک جایگزین پاسپورت‌ فقط در آزمون آکادمیک کاربرد دارند.

دیگر خبرها

  • کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟
  • با ده دقیقه شارژ ۳۲۰کیلومتر رانندگی کنید!
  • قیمت باطری ماشین با دریافت باتری کهنه
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • آموزش: با این راهکار ساده دمای گوشی خود را پایین بیاورید!
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • برای ثبت شرکت خدماتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • باتری‌دزد ارومیه به آخر خط رسید
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!