Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-27@13:41:24 GMT

ویتامین های ضروری برای مبتلایان به تیروئید

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۱۳۲۶

ویتامین های ضروری برای مبتلایان به تیروئید

رکنا:بهم خوردن تنظیم غده تیروئید باعث بروز علائمی در فرد بیمار می شود و با مصرف مواد غذایی مناسب تا حدودی می توان این بیماری را کنترل کرد.

از علائم مربوط به اختلالات غده تیروئید می‌توان به خستگی و لرزش دست‌ها و اختلال در سوخت و ساز بدن اشاره کرد. بعد از تشخیص اختلالات تیروئید باید از رژیم غذایی درست پیروی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غده تیروئید هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که به حفظ فرایندهای طبیعی بدن و کنترل سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی کمک می‌کنند.همچنین این هورمون‌ها بر سطح کلسترول، ویتامین‌های خون، ضربان قلب، عمل هضم، عملکرد عضلات و تکامل جنسی طبیعی موثرند.پرکاری و کم کاری تیروئید باعث اختلال در اعمال ذکر شده می‌شود.

علائم اختلال غده تیروئید

خستگی، ضعف عضلات و کاهش عملکرد ذهنی، کاهش ضربان قلب، کاهش رشد مو، افزایش وزن و یبوست از عوارض کم‌کاری تیروئید هستند.در مقابل علائم پرکاری تیروئید عبارتند از افزایش سوخت و ساز بدن که با تظاهراتی چون از دست دادن وزن، افزایش ضربان قلب، اسهال، ضعف عضلانی، عصبی بودن، خستگی شدید، اختلال در خواب و لرزش دست‌ها همراه است.

درمان‌های رایج اختلال غده تیروئید

مراجعه به متخصص غدد به هنگام اختلال در عملکرد تیروئید ضروری است.

دارو درمانی و گاه عمل جراحی از اقدامات درمانی ممکن هستند.

در مورد کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود ید، به راحتی با تجویز مکمل ید می‌توان بیماری را درمان کرد.

مواد غذایی مفید برای اختلال تیروئید

ویتامین c و تیروئید

مرکبات، توت ها، فلفل، سبزی های برگی سبز، منابع غنی ویتامین C هستند که برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است.

روی و تیروئید

غلات سبوسدار و گوشت قرمز تامین کننده عنصر روی مورد نیاز بدن هستند، وجود این ماده معدنی برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است.

مواد غذایی و کم کالری تیروئید

میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، فرآورده‌های لبنی کم چرب، گوشت بدون چربی، ماکیان، ماهی و حبوبات از منابع غذایی مفید برای بیمارانی هستند که نیاز به کنترل وزن دارند.

ید و تیروئید

جلبک‌های دریایی منابع بسیار غنی ید هستند، که در اثر پختن مقدار ید موجود در آنها به نصف کاهش می‌یابد.

مواد غذایی که باید در اختلال تیروئید پرهیز شوند

- شیر حیواناتی که از مقادیر زیاد کلم تغذیه کرده‌اند میتواند باعث کم‌کاری تیروئید شود.

- بادام زمینی، دانه سویا، کلم و کاساوا می‌توانند اثرات نامطلوبی بر تیروئید داشته باشند.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند

یک مطالعه نشان داده که انجام بازی تتریس پس از تجربه یک رویداد آسیب‌زا و تروماتیک می تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه یا PTSD کمک کند.

به گزارش روزیاتو، این بازی ویدیویی محبوب به کاهش احتمال بروز فلاش‌بک و یادآوری های ناشی از اختلال اضطراب پس از حادثه بعد از تجربه یک رویداد آسیب‌زا کمک می کند.

به گفته محققان، این بازی ممکن است به جلوگیری از یادآوری خاطراتی از مناظر و صداهایی که فرد در آن زمان شاهد آن ها بوده، کمک کند.

تحقیقات دیگری نشان داده که انجام این بازی تنها به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات در مادرانی شود که تا هفت سال مشکلات مربوط به زایمان داشته‌اند.

دکتر کاترین دیپروز از دانشگاه آکسفورد که روی اولین پژوهش کار می کرد، گفته است:

ما می دانیم که یک دوره حداکثر شش ساعته وجود دارد که در آن می توان انواع خاصی از خاطرات که در ذهن انسان ثبت می شوند را تحت تاثیر قرار داد.

ما نشان داده‌ایم که انجام بازی «تتریس» توسط داوطلبان سالم در این پنجره زمانی می‌تواند خاطرات فلاش‌بک را بدون از بین بردن توانایی درک رویداد کاهش دهد.

PTSD یک اختلال اضطرابی است که بر اثر تجربه رویدادهای بسیار استرس‌زا، ترسناک یا ناراحت‌کننده ایجاد شده و می تواند منجر به کابوس، یادآوری مکرر خاطرات حادثه و احساس انزوا شود.

علل بروز PTSD می تواند از تصادفات جاده ای جدی گرفته تا حملات خشونت‌آمیز، مشکلات سلامتی یا مسائل مربوط به زایمان متغیر باشد.

راهکارهای درمانی اختلال اضطراب پس از حادثه شامل درمان‌های گفتاری، مانند درمان شناختی رفتاری و مصرف داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین یا سرترالین هستند.

اولین مطالعه که در مجله PLOS One منتشر شده، به بررسی این موضوع پرداخته که بازی تتریس (یکی از محبوب ترین بازی‌های ویدیویی در تمام دوران) چه تاثیری بر احتمال ابتلا به این اختلال دارد.

محققان فیلمی را به ۴۰ داوطلب سالم نشان دادند که شامل تصاویر آسیب‌زا و ناراحت‌کننده از جمله تبلیغاتی بود که خطرات رانندگی در حالت مستی را برجسته می کرد.

پس از ۳۰ دقیقه انتظار، ۲۰ نفر از داوطلبان به مدت ۱۰ دقیقه تتریس بازی کردند؛ در حالی که نیم دیگری از شرکت‌کنندگان هیچ کاری انجام ندادند.

آنهایی که این بازی را انجام داده بودند، در هفته بعد به طور قابل توجهی فلاش‌بک‌های کمتری به فیلم را تجربه کردند.

دکتر امیلی هولمز از دانشگاه آکسفورد گفته است:

ما می‌خواستیم راهی برای کاهش فلاش‌بک‌ها و یادآوری خاطرات منفی ناشی از تروما پیدا کنیم.

تتریس ممکن است با رقابت بر سر منابع مغز برای اطلاعات حسی اثربخش باشد.

ما معتقدیم که این بازی به ‌طور خاص با روشی که خاطرات حسی در دوره پس از تروما ایجاد می‌شوند تداخل دارد و به همین خاطر تعداد فلاش‌بک‌هایی که پس از آن تجربه می‌شوند را کاهش می‌دهد.

مطالعه دوم که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده، به این موضوع پرداخته که چگونه می‌توان از این بازی برای درمان مادران سال‌ها پس از زایمان تروماتیک و آسیب‌زا استفاده کرد.

محققان علائم PTSD را در ۱۸ زن مبتلا به این بیماری بین ۷ ماه تا ۶.۹ سال پس از تولد ردیابی کردند.

به این زنان «نشانه های یادآوری» مانند بازگشت به بخش زایمان داده شده و از آنها خواسته شد ۱۵ روز بعد تتریس بازی کنند.

محققان علائم PTSD آنها را در تمام طول مدت اندازه‌گیری کردند و دریافتند که پس از درخواست از آنها برای انجام بازی، این علائم حدوداً نصف شده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • کم‌کاری و عملکرد بدِ ۳۲ سازمان مسؤل در زمینه حجاب و عفاف
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند