Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وقتي خود اهالي سينماي اذعان به مسئله فساد گسترده در سينما دارند، چرا هيچ اتفاق موثري براي جلوگيري از فساد سازماندهي شده در دفاتر سينمايي که متهم به فساد هستند نمي‌افتد؟!
سرويس فرهنگ و هنر مشرق - 13 مهر 1385 دو خبرنگار «نيويورک تايمز» نتيجه تحقيقات خود را درباره يکي از بزرگ‌ترين مردان صنعت سينماي هاليوود، «هاروي واينستاين» از بنيانگذاران شرکت ميرامکس و تهيه کننده و پخش کننده تعدادي از مهم‌ترين فيلم‌هاي سه دهه اخير سينماي آمريکا و جهان را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واينستاين بارها و بارها، با رفتار غيراخلاقي و درخواست‌هاي جنسي خود، کارمندان و اطرافيان‌اش را آزار داده است.

نيويورک تايمز در به روزرساني خبري خود درباره اين تهيه کننده که از حاميان فعال حزب دموکرات هم محسوب مي‌شود، اعلام کرد:
«واينستاين ضمن پذيرش ضمني اين اتهامات، گفته متاسفم که در گذشته، با همکاران‌ام طوري رفتار کرده‌ام که باعث رنج زيادي شده است و خالصانه بابت آن عذرخواهي مي‌کنم. همچنين تلاش مي‌کنم بهتر شوم، مي‌دانم راه درازي در پيش دارم.»
«واينستاين» در ابتدا يکي از بنيانگذاران کمپاني «ميرامکس» بود که ساخت فيلم‌هاي همچون «داستان عامه پسند» را در کارنامه داشت .وي به همراه برادرش «باب» در سال 2005 کمپاني فيلمسازي پخش و توزيع «واينستاين» را راه‌اندازي کردند. «واينستاين» براي تهيه‌کنندگي فيلم «شکسپير عاشق» در سال 1998 موفق به کسب جايزه اسکار شد و همچنين براي تهيه‌کنندگي تعداد زيادي از نمايش‌ها هفت بار برنده جايزه توني شده است. اما خبر رسوايي اين غول بزرگ هاليودد و شکايت 50 زن و اعتراف آنجلينا جولي و گوئيت پالترو سبب شد که واينستاين از کمپاني که بنيانگذارش بوده اخراج شود.

پس از انتشار اين خبر موجي از رسوايي‌هاي هاليوودي در رسانه‌ها منتشر شد. در واکنش به رسوايي وايستاين خبر رسوايي بن افلک بازيگر و کارگردان سرشناس هاليوودي، توسط هيلاري برتون منتشر شد. اين دو در ساخت فيلم شکسپير عاشق با هم همکار بودند. يک هفته بود بعد اليور استون در جشنواره فيلم شانگهاي به همدري با وايستاين پرداخت اما يک بازيگر و مدل معروف به نام کري استيونز ادعا کرد که استون سال‌ها قبل او را مورد تعرض جنسي قرار داده است.
روي پرايس مدير ارشد کمپاني آمازون متهم به سوء استفاده جنسي شد و کار تا جايي پيش رفت که استوديوي آمازون مراسم افتتاح فيلم چرخ و فلک را لغو کرد. غول‌هاي هاليوودي از اين اتهامات مصون نماندند و داستين هافمن بازيگر سرشناس ديگر هاليوود نيز به سوءاستفاده جنسي متهم شده است. "آنا گراهام هانتر" يک نويسنده آمريکايي ادعا کرده که در سال 1985 زماني که 17 ساله بوده، داستين هوفمن از او سوءاستفاده جنسي کرده است.

اما در جالب‌ترين مورد رسوايي‌هاي اخير افشاگري آنتوني رپ 45 ساله در مورد کوين اسپيسي بود . آنتوني رپ 31 سال پيش و هنگامي که تنها 14 سال داشته براي يک مهماني به آپارتمان اسپيسي در منهتن نيويورک رفته و در آنجا وقتي همه مهمان‌ها نيمه شب خانه را ترک کرده اند، اسپيسي قصد تجاوز به او را داشته است. اسپيسي در آن موقع 26 سال داشته است. پس از انتشار اين خبر شبکه نت‌فليکس اعلام کرد که به همکاري خود با کوين اسپيسي پايان داده و اسپيسي ديگر در سريال پربيننده "خانه پوشالي" بازي نخواهد کرد.
سايه رسوايي مربوط به آزار جنسي بر زندگي حرفه اي کوين اسپيسي، هنرپيشه هاليوود سنگين‌تر شد و کمپاني سوني پيکچرز او را از جديدترين فيلم ريدلي اسکات، به نام «تمام پول‌هاي جهان» کنار گذاشت و روابط عمومي اين کمپاني اعلام کرد اين تصميم کارگردان و تهيه کنندگان فيلم به خاطر اتهامات اخلاقي عليه بازيگر هاليوود بوده و کمپاني سوني پيکچرز از اين تصميم حمايت کرده است.
حتي در اقدامي تازه تمام صحنه‌اي که اسپيسي بازي کرده بود حذف و تمام اين سکانس را دوباره با کريستوفر پلامر فيلمبرداري کردند.رسوايي هاي اخلاقي و اتهامات آزار جنسي اخير کوين اسپيسي علت اين تصميم کارگردان فيلم است. تهيه کنندگان و شرکت سوني پيکچرز از اين تصميم ريدلي اسکات حمايت کرده‌اند.
آنچه در سينماي ايران مي‌گذرد چرا افشا نمي‌شود؟
گستردگي فساد اخلاقي در سينماي ايران کمتر از هاليوود است. اين فساد در گذشته و در دو دهه نخست انقلاب به مراتب کمتر بود چون نظارت فرامتني در سينما توسط مديران بيشتر بود. ابوالفضل پورعرب تک ستاره سينماي ايران در دهه هفتاد درباره نظارت‌هاي فرامتني چنين مي‌گويد:
من با خانم کريمي بعد از اجراي فيلمي در گچسر، پينگ پنگ بازي کرديم. فرداي آن روز ما را مورد بازخواست قرار دادند! الان چه دهه‌اي است واقعا؟ سه دهه است که سينما اين طور شده است. بعد مي‌گويند چرا سينما نمي‌فروشد! تمام اين اتفاقات من را متحير کرده است.

پورعرب اشاره مستقيمي به عدم جلوگيري از فساد اخلاقي دارد و سايه فساد را روي سر سينماي ايران سنگين مي‌داند. وي شکست سينماي ايران در گيشه را به صورت غير مستقيم به فساد جاري در آن نسبت مي‌دهد.
در طول اين سال‌ها از زبان بازيگران بسياري شنيده‌ايم که حضور در پارتي‌ها و ميهماني‌هاي شبانه منجر به تصميم‌گيري کلان درباره توليدات سينمايي مي‌شود؛ که چه کسي در سينماي ايران باشد و چه کسي در سينماي ايران نباشد. سامان سالور در اين رابطه طي گفتگويي مي‌گويد:
متاسفانه طي سال‌هاي اخير فضايي بسيار مسموم سينماي ايران را در بر گرفته است. بازيگران امروز بر اساس تعداد فالوور، مهماني‌هاي شبانه، روابط غيراخلاقي، پول، پارتي، ميزان سرمايه‌اي که بازيگر به کار تزريق مي‌کند، نسبت خانوادگي با تهيه کننده و رفيق‌بازي انتخاب مي‌شوند.(اينجا)

اما گفته‌هاي سامان سالور در مورد ميهماني‌ و پارتي‌هاي شبانه نخستين بار نيست که توسط يکي از عوامل سينما مطرح مي‌شود. سيروس کهوري نژاد بازيگر توانا اما به حاشيه برده شده سينما در گفتگويي ديگر بر مطالب مطرح شده از سوي سالور صحه مي‌گذارد.

کهوري نژاد مي‌گويد:
براي حضور در نقش ها بايد در برخي مهماني ها و گروه ها حضور پيدا کنيد و مجيز افرادي که لياقت هيچ تمجيدي را ندارند بگوييد تا به شما در يک فيلم نقش دهد. اين مسائل را همه مي‌دانند اما توجه نمي‌کنند و خود را کنار مي‌کشند و نتيجه بي توجهي به اين وضعيت باعث رشد و گسترش مهماني‌ها و مجيز گويي‌ها براي دريافت يک نقش شده است. در نتيجه بسياري از فرهيختگان اين عرصه که تن به چنين جمع هايي نمي دهند بيکار مانده و ديده نمي شوند. (اينجا)
تصديق تاثير مهماني‌هاي شبانه در تعيين مناسبات بازيگري فقط محدود به چند اظهار نظر نمي‌شود. رضا رويگري بازيگر پيشکسوت سينما نيز وجود چنين مهماني‌هاي شبانه‌‍‌اي را تائيد مي‌کند و مي‌گويد:
اين روزها سينما تيمي شده و در مهماني‌هاي شبانه نقش‌ها تقسيم مي‌شوند. من اهل اين مهماني‌هاي شبانه نيستم و نمي‌خواهم به هر نحوي براي خود نقش جور کنم. (اينجا)
قربان نجفي در مورد چنين ميهماني‌هايي مي‌گويد: امروزه بسياري از نقش ها در ميهماني ها و دورهمي ها انتخاب و پخش مي شوند و بهنوش بختياري در جلسه نقد و بررسي فيلم انزوا در جشنواره فجر مي‌گويد: من خودم شاهد بودم که در بسياري از ميهماني ‌ها، نقش‌ ها توسط آشناها و رفقا تقسيم مي ‌شود و خب البته ما اهل اين مهماني‌ها نيستيم!» اما اگر اين مهماني‌ها در انتخاب بازيگران تاثير فراواني دارد بايد گفته‌هاي امين تارخ را در اين مورد مرور کرد که اشاره مي‌کند: «براي مردها از حربه گرفتن پول استفاده کرده و از دخترها توقعات ديگري دارند تا آنها را به سينما برده و نقشي به آنها بدهند!»

شيخ طادي : اين سينما خراب است!
پرويز شيخ طادي ماهيت وجودي فساد در سينما را چنين تفسير مي‌کند:
اين زمين کجي دارد که از هر جايش مي تواند فساد شکل بگيرد. وقتي در فيلم ها کساني که اصلا لياقت و شايستگي بازيگري ندارند، وارد بازار مي شوند تمام بهداشت سينما را بهم مي ريزند. خيلي ها مي گويند فلان خانم بايد پول و سرويس هاي مختلف بدهد تا به او کار بدهيم. اين سينما خراب است. (اينجا)
وقتي خود اهالي سينما اذعان به مسئله فساد گسترده در سينما دارند، چرا هيچ اتفاق موثري براي جلوگيري از فساد در دفاتر سينمايي که متهم به فساد هستند نمي‌افتد؟ چرا افرادي که در سينماي ايران مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند جرات شکايت و افشاگري ندارند؟
به صورت طبيعي قرباني اين سوء استفاده‌ها اگر در بدنه اصلي سينما بخواهد فعاليت کند هرگونه افشاگري موجب حذف او خواهد شد. نمونه قابل دسترسي‌اش صبا کمالي است صبا کمالي در گفتگوي اخير خود با يکي از خبرگزاري‌ها گفت :
من وقتي وارد اين عرصه شدم شرايط خيلي محترمانه تر بود. اوضاع هنر نسبت به چند سال اخير چه از نظر مالي و چه از نظر اخلاقي خيلي بهتر بود ولي چند سالي است که شرايط به گونه ديگري است. يک مقدار شرايط کاري وقيحانه شده است و من در شأن خودم نمي بينم که به سمت بازيگري پيش بروم مگر اينکه فضا خوب شود .
صبا کمالي با انتقاد از برخي تهيه کنندگان تصريح کرد:
تا يک جايي مي توانم با آنها کار کنم يک جايي با آنها مقابله کردم حتي وکيل هم گرفتم حقم را هم گرفتم اما بايد بگويم بازيگري که از اين روش استفاده مي کند او را حذف مي کنند و اجازه کار به او نمي دهند.

سال 1394 خبري را تابناک منتشر کرد و نوشت: حکم قطعي دادگاه در مورد سوء استفاده يک کارگردان سرشناس سينما و تلويزيون صادر شد، اما کمتر از يکسال از اين رويداد نگذشته بود که قرار داد همکاري براي ساخت يک سريال جديد با او منعقد شد.
اين خبر را به صورت مکرر روزنامه جوان براي چندين بار منتشر کرد اما آب از آب تکان نخورد. (اينجا) اگر اتفاقي که خبرگزاري تابناک آنرا افشا کرد در هاليوود اتفاق افتاده بود قطعا فرد مورد نظر از آن مجموعه اخراج مي‌شد. همانطور که در ابتداي اين گزارش اشاره شد، هاروي واينستاين از کمپاني واينستاين که خود و برادرش بنيانگذار آن است اخراج مي‌شود اما کارگردان متجاوز مي‌تواند سکان هدايت يک سريال چندين قسمتي را بر عهده بگيرد. پرسش مهم اين است که چرا رويه مبارزه با فساد در عرصه سينما معکوس جرياني است که در هاليوود رواج پيدا کرده است؟!

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی اعتمادی اسراییل به بی‌بی‌سی در لاپوشانی حمله ایران

دریافت 21 MB کد خبر 6087207

دیگر خبرها

  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • بی اعتمادی اسراییل به بی‌بی‌سی در لاپوشانی حمله ایران
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد