تولید فکر و پرورش انسان دو عنصر اصلی تمدن سازی است
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۷۹۶۸
خبرگزاری شبستان: مطابق با فرموده مقام معظم رهبری برای ایجاد یک تمدن اسلامی(مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، و دیگری پرورش انسان. ازاینرو نقش طلاب و روحانیت را در این مهم و اساسی است.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «طلبه تمدنگرا» ازجمله عناوینی است که بهتازگی از سوی گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه بهعنوان برنامه سال ۹۶ گروه کلید خورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه متن کامل این گفتگو از منظرتان خواهد گذشت:
چه شد که به فکر تدوین اثر در این موضوع افتادید و هدف چه بود؟
مستحضرید که مقام معظم رهبری در دیدار فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۹، خط کلی نظام اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی ترسیم کردند و بیان داشتند که برای ایجاد یک تمدن اسلامی(مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم دانستند: یکی تولید فکر، و دیگری پرورش انسان. ازاینرو نقش طلاب و روحانیت را در این مهم و اساسی دانستند.
طلاب حوزه علمیه باید دارای رویکرد تمدنی بوده و «تمدنگرایی»، یکی از ویژگیهای بارز آحاد آنان باشد.
گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی، که با اهداف شناسایی، حفظ، ثبت و احیاء سنتهای اصیل حوزوی، تلاش در جهت ترویج و ارتقاء سطح دانش، بینش و اخلاق طلاب جوان، حرکت جامع و نظاممند در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی طلاب جوان، تبیین و ترویج آداب طلبگی، تبیین و ترویج آرمان تحول در حوزه در ذیل مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در حال فعالیت است، در سال ۹۶ یکی از موضوعات پژوهشی خود را در راستای تحول در حوزه و پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص با عنوان طلبه تمدن گرا، قرار داده است.
با توجه به هدفی که ذکر نمودید در این اثر به دنبال چه خواهید بود؟
انجام این پژوهش، درآمدی است بر ایجاد بینش تمدنی در میان طلبهها، در تقویت گرایشهای تمدنی در نظام تربیتی حوزه، و ظهور نسل نو و کلاناندیش در نظام روحانیت.
محورهای اصلی این موضوع را بیان فرمایید؟
برخی از محورهای که در این اثر بدان پرداخته خواهد شد عبارت است از: چیستی تمدن و ماهیت آن- تفکر و تجربه تمدنی در تاریخ روحانیت- طلبه تمدن گرا – مسائل و چالشهای تمدنی برای طلاب و روحانیت.
آیا برای نگارش اثر به محققی یافتهاید؟ مبنای اختیار محقق برای جنابعالی چه بوده است؟
بله؛ با رایزنیهایی که به عمل آمد، جناب حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حبیبالله بابایی عضو هیئتعلمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صحبت بهعملآمده و ایشان طرحنامهای با عنوان طلبه تمدنگرا نوشتهاند و در شورای علمی، بررسی و تصویبشده است و ایشان اکنون در حال نگارش این اثر هستند.
با توجه به مزیتهای موجود یادشده، گمانهزنی و پیشبینی اجمالیتان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص مرکز پژوهشهای جوان(طلاب فاضل) چیست؟
هرچند در مورد تمدن و تمدن اسلامی کتابهای متعددی نوشتهشده و در نقش نخبگان و علماء در سیر و تطور تمدنی تحقیقات مختلفی انجامیافته، و همینطور در مورد رویکرد تمدنی در مطالعات دینی نوشتههای اندکی بهصورت مقاله تألیف گردیده است، اما ازآنجاییکه هیچ کتابی در مورد تربیت تمدنی طلاب و یا اقتضائات روحانیت تمدنگرا،نه توسعهگرا(چه در مدل نوسازی و احیای تمدن اسلامی و چه در مدل و الگوی تمدن نوین اسلامی) نوشتهنشده است، ازاینرو پیشبینی میشود اثر شایستهای تولیدشده و بتواند در این زمینه اثر گذار باشد
پایان پیام/9منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۷۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگسازی و اثرگذاری در حوزه هنر
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز با بیان اینکه باید بهسوی هنر در نفت بازگردیم، گفت: نقش قابل توجه و مؤثر نفت در فرهنگسازی و اثرگذاری در حوزه هنر اهمیت این صنعت را دوچندان کرده است.
به گزارش شانا بهنقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، علیرضا دانشی در نشست هماندیشی فعالان عرصه هنری، فرهنگی و گردشگری مناطق نفتخیز جنوب، هنر را نشئتگرفته از قلب و روح انسان دانست و گفت: بهترین هنرمند در عالم خداوند متعال و خالق هستی است، زیرا جهان را به زیبایی و درستی خلق کرد و در اختیار بشر قرار داد و سپس هنر را در وجود انسان نهادینه کرد.
وی با تأکید بر اینکه در تعریف و چیستی هنر و هنرمند باید کوشید، افزود: بدون شک هنری مورد توجه است که معرفت انسانی بر آن صحه بگذارد و سبب تعالی روح انسان شود. در این صورت میتوان به هنری ماندگار دست یافت که موجب عزت، اتحاد و بالندگی ملت و دولت شود.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انقلاب اسلامی را برکت جوشش درونی خلق دانست و بیان کرد: انسانهایی که در صحنه میدانداری انقلاب اسلامی حاضر بودند، روح لطیفی داشتند و هنرشان به خلق انقلاب اسلامی منجر شد.
دانشی تصریح کرد: هر هنری که به بالندگی، طراوت و ارزشدهی به حرکت عظیم انقلاب اسلامی منجر شود ارزشمند خواهد بود، ازاینرو هر کسی را نمیتوان هنرمند نامید. درحقیقت، هنرمند کسی است که به معرفت انسانی ارزش دهد.
وی با بیان اینکه در عرصه هنری نیازمند ایجاد جبهه فرهنگی هستیم، افزود: امروز که ندای جمهوری اسلامی در همه عالم پیچیده است، چشم اقصینقاط مختلف جهان بر ماست، ازاینرو به پشتیبانی این حرکت عظیم انقلاب اسلامی، هنر نیز باید بهسمت این صنعت متمایل شود.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: صنعت نفت تاریخی ۱۱۵ساله دارد. این صنعت به همان صورت که مایه اقتدار و ارتقای اقتصاد بوده، در عرصههای فرهنگی نیز خوش درخشیده و حضور انسانهای شاخص و ارزشمند در آن، گواهی بر همین مدعاست.
دانشی با بیان اینکه باید بهسوی هنر در نفت بازگردیم گفت: البته مقصود تنها نفت نیست، اما نقش قابل توجه و مؤثر نفت در فرهنگسازی و اثرگذاری در حوزه هنر اهمیت صنعت نفت را دوچندان کرده است، بهطوری که اگر نفت در بحثهای مختلف به پیشرفت برسد، میتواند بر جامعه پیرامونی خود نیز اثر بگذارد.
وی با تأکید بر ضرورت تفکر برای خلق هنر فاخر گفت: اگر تعقل فاخر انجام نشود هنر هیچ ارزشی ندارد. دنیای استکبار مجمعها و دکترین فکری دارد که به عملکرد بیرونی آن منجر میشود، ازاینرو باید طرح نو انتخاب کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به رشد خانههای فکری و محتوایی با استفاده از ظرفیت خانواده بزرگ نفت اشاره و تصریح کرد: درباره خلق هنر فاخر باید تفکر کرد و سپس تصمیمهای حاصل را به میدان آورد. در این زمینه خلأ نقشه راه در عرصههای گوناگون فرهنگی احساس میشود و در صورت تحقق آن شاهد شکلگیری اقتصاد هنری مبتنی بر معرفتشناسی هستیم که به تولید ثروت برای کشور منجر میشود.